Ont knä - nästa behandlingssteg? HJÄLP

Luff

Trådstartare
Fiffi, Cane Corso 1 1/2 år ung. Halt på höger bak. Röntgad. Vätskefyllt knä men ingen synlig artros eller frakturer. Mycket fint musklad då det började. Höft inte helt ok men knäskadans ursprung beror troligen på en smäll vid lekrace.
Har fått antiinflammatoriskt flera omgångar och i samband med det koppelvila 14 dgr vid 3 tillfällen. Endast måttlig förbättring. Glucosamin och fiskleverolja ges.

Nu säger lokala vetrinären att det är ortoped som gäller vilket runt skaraborg bara ska finnas i Göteborg eller Jönköping enligt henne.

Jag vill dock veta om det finns någon "stjärna på leder" så jag hamnar rätt med en gång.

Vad är behandlingsmetoderna nuförtiden? Tuppkam?

Sv: Ont knä - nästa behandlingssteg? HJÄLP

Kanske läge att kolla upp hunden hos en bra fysioterapeut som kan kolla igenom hundens muskler på ett bra sätt?

Ja - jag funderar också på att boka tid hos någon mer vet då jag tycker behandlingen inriktat sig bara på smärtområdet och inget annat. Vetrinären är jätterar men hon har verkligen inte "mosat" igenom benet.

Jag tycker att Ulf på Smådjurskliniken i Jönköping är bra.
Jag var där med Ipod när han hade en diffus hälta på vänster fram i somras. Han var väldigt noggrann! Hela främre partiet röntgades (inkl nackkotor, bröstkotor, bogblad osv) och han gjorde ordentliga böjprov, och klämde igenom hela framdelen på hunden ordentligt.
Det visade sig dock vara en fästingsjukdom till slut (som bara gav hälta när han hade fästinghalsband på).

Uppfödarens tik blev illa sprättad i knäleden för två år sedan, och de lyckades pussla ihop henne så att hon jagar idag, mot alla odds.

Då lutar det åt Jönköping. Är ju smidigast väg också.
Är det ingen mer som har erfarenhet av knäskador? Jag vill höra fler positiva berättelser.
Trodde aldrig att ett "svullet" knä skulle vara så krångligt att komma till rätta med.

Jag vet inte hur långt du har till Söderköping, där finns Krister Julinder som är grym!

Korsband kollat av någon so9m är bra på att känna "draglåda"?
Hur halt är han?
PL

Nej vad jag vet så har det inte kollats några korsband speciellt noga.
Lite för lite klämd och dragen i tycker jag.
Hon stödjer inte på benet alls när hon står still om det går att undvika - det liksom svävar fritt någon millimeter över golvet, när hon går är hon 3gradigt halt första stegen, sen markerar hon en stund, travar ganska rent och får hon fnatt så skiter hon fullständigt i att hon är halt. Och sen gör det ont så hon hoppar fram ibland.

Sådär. Det blev Blå Stjärnan och det är troligen korsbandet. Tid bokad för artroskopi och ev påföljande operation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka