Ont i tårna!

sthu

Trådstartare
Hjälp!
Mina tår tar död på mig. De gör så vansinnigt ont!
Jag misstänker starkt att det beror på stålhätta på jobbet. Vad kan jag göra? Eller är det kört? :(

Skorna har jag från jobbet, kan inte få nya redan. Går det lägga nåt mjukt över tårna på något sätt?
 
Allt du lägger i skorna kommer att göra det ännu trängre, och/eller vinkla tårna hårdare. Jag skulle nog titta på möjligheterna att byta skor. Antingen höra med arbetsgivaren eller bita ihop och leta rätt på bekvämare helt privat. Jag har fått skyddsskor från arbetsgivare, där det inte funkat alls med mina fötter. I något fall har jag kunnat få andra istället, annars har jag köpt själv.
 
Var är det smärtan sitter? Fram på tåspetsarna eller på ovansidan? Om skorna är i rätt storlek men jag ändå får ont utan att de är för små brukar det ofta hjälpa för mig att sätta i en tunn sula så att foten kommer upp lite högre i skon. Säg till din AG så får h*n avgöra vad de har möjlighet att göra. Sula eller en annan skomodell tex.
 
Var är det smärtan sitter? Fram på tåspetsarna eller på ovansidan? Om skorna är i rätt storlek men jag ändå får ont utan att de är för små brukar det ofta hjälpa för mig att sätta i en tunn sula så att foten kommer upp lite högre i skon. Säg till din AG så får h*n avgöra vad de har möjlighet att göra. Sula eller en annan skomodell tex.

Det är ovansidan och sidorna som gör ont. Precis i kanten vid själva hättan.

Nya skor får jag inte, inte efter bara tre månader. Tyvärr.. De har inga andra modeller heller för den delen (de jobbar mest med tjänstemän).
 
Nja - fungerar de inte så får de plocka fram andra. Är en arbetsmiljöfråga och handlar inte om du slitit ut de gamla eller inte. Med det är det inget snack, stå på dig!
Många gånger har arbetsgivare kontrakt med, så det går att byta in till andra. Levrantörer brukar med vara rätt bra på att åtminstonne ge bra erbjudande som inbyte om det inte blev rätt från början. Visst är det lite som går att göra själv med, är där bra levrantör av arbetskläder är det inte ovanligt de är både duktiga och villiga att hjälpa till att lösa problemet - deras affärer är beroende av att de som använder produkterna är nöjda med det de levererar.

Fötter är olika. Har själv sådnan fötter som inte är så pimpinetta i figuren, de är både breda och höga - som tjocka kalleankafötter. De kan vara lite bökiga att hitta passande arbetsskor till, dessutom blir det gärna att är det för gått om utrymme så kommer skon att lyftas just där vid kanten av stålhättan med, så lagom är bäst.

För att krångla till det ytterligare så påverkar det hur man går och har hållningen med! Går man lite hjulbent med överdriven svankrygg verkar det blir värre, gör gärna så själv och då får jag skav ovanpå lilltån och tån brevid av någon anledning. Tänker att kanske skon rör sig mer i sidled om man går på det viset men har ingen aning om varför. Stöd under hålfuten och tramdynorna fram på foten kan med göra att tårna rätas ut lite och ger mer plats för dem ovanpå.
 
Det är ovansidan och sidorna som gör ont. Precis i kanten vid själva hättan.

Nya skor får jag inte, inte efter bara tre månader. Tyvärr.. De har inga andra modeller heller för den delen (de jobbar mest med tjänstemän).
Testa med en tunn sula, funkar det inte så funkar det inte. Prata med din AG och diskutera möjliga lösningar. Det är inte okej för en AG att tvinga personal att ha utrustning som orsakar smärta. Även om företaget inte har andra skomodeller kanske det kan vara värt att höra om de har möjlighet att betala för skor du själv provar ut i butik, inom en rimlig prisklass. Följderna av dåligt sittande utrustning kan i värsta fall bli att den anställda blir sjukskriven för sina besvär och det kommer bli dyrt för AG i längden. Jag går själv i arbetsskor med stålhätta på jobbet och även om ett helt nytt par kan ta ett tag att gå in så är det inte normalt att man fortfarande har ont efter 3 månader.
 
Det är ovansidan och sidorna som gör ont. Precis i kanten vid själva hättan.

Nya skor får jag inte, inte efter bara tre månader. Tyvärr.. De har inga andra modeller heller för den delen (de jobbar mest med tjänstemän).

Det kan vara stor skillnad på utrymme vid stålhätta. Speciellt om man har väldigt stora (över medel mansstorlek) eller väldigt små (under 38 tjejstorlek). Själv får jag bäst plats i stålhättekängor som har skalat ner sina mans-skor till tjejstorlekar, sämst får jag plats i modeller som är tänkta/gjorda för tjejer (upp till storlek 39-40 sen blir det mansmodell). Åk till Jula/swedol eller liknande, prova alla modeller de har, så du kan känna skillnaden i utrymme mellan olika skor. Sen ta upp det med din arbetsgivare att dina skor har fel storlek på stålhättan och du behöver en annan modell. Att du får en stålhätta som är för liten för dina tår kan man likställa med att du skulle fått skor av fel storlek för att bara de finns, och får "bara stå ut"
 
Om det är för smått eller för stort vet jag inte. Skorna glappar både här och där. Att de inte passar är glasklart.

Jag har pratat med ag och de kan inte fixa fram andra skor.

Jag har långt till närmsta affär som säljer skor till vettigt pris och till privatpersoner. Jag vet ett par stycken som har, men då är det en bit över tusenlappen.
 
Kollat på hemsidan, verkar inte finnas nån här.. Vi har Ahlsell men de säljer ju bara till företag.
Men arbetsgivaren är väl ett företag? Har de konto på Ahlsell så är det bara att kolla där. Inte sagt du måste köpa där för det om inte arbetsgivaren får för sig det förståss.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 953
Senast: Sassy
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 650
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 976
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp