Ont i svanskotan!

F

Fridamatilda

Jag är gravid i v 5+6 och har sedan 3-4 dagar tillbaka haft jätteont på en punkt ett par cm snett nedåt vänster från svanskotan. Det känns ömt nästan hela tiden men är värst när jag ändrar ställning eller ska resa mig, speciellt efter att ha suttit i en mjuk soffa och liknande. Känns när jag går men inte så att det är något problem. Har googlat lite men inte hittat något riktigt svar på vad det kan tänkas vara eller om det ens har med graviditeten att göra. Jag har aldrig haft problem med ryggont innan men får lätt ont i höftleden (speciellt höger) när jag går mycket. Jag har inte slagit i svanskotan eller gjort något annorlunda.

Är det någon här som upplevt något liknande och har ni i så fall fått något svar på vad det kan vara? Hur har ni lindrat smärtan?

Sv: Ont i svanskotan!

Det är ju något som dykt upp när jag googlat och det var min egna spontana tanke innan men jag har inte hittat något om foglossning i svanskotan när jag läst på faktasidor som tex vårdguiden. Däremot har jag sett det i trådar på andra diskussionsforum.

Ta i trä så verkar det ju inte påverka mig så mycket när jag är uppe och rör mig utan mer när jag sitter/ligger.

Det är ju något som dykt upp när jag googlat och det var min egna spontana tanke innan men jag har inte hittat något om foglossning i svanskotan när jag läst på faktasidor som tex vårdguiden.
Ja det är ju inte i svanskotan, men bakfogaran sitter i närheten (se bilden i länken ovan).
Ta i trä så verkar det ju inte påverka mig så mycket när jag är uppe och rör mig utan mer när jag sitter/ligger.
Så har det varit för mig också, jag har inte haft några problem när jag rört på mig, har kunnat träna och jympa som vanligt tex, men när jag låg i soffan på kvällen och skulle resa mig eller ändra ställning - fy satan vad ont det gjorde! :crazy:

Hmm, när jag tittar noga på den bilden (har kollat tidigare men tydligen inte tillräckligt) så sitter ju de bakre fogarna ganska exakt där det gör ont.

Suck.

Hmm, när jag tittar noga på den bilden (har kollat tidigare men tydligen inte tillräckligt) så sitter ju de bakre fogarna ganska exakt där det gör ont.

Suck.
Känner igen det där. När jag var gravid med mitt andra så pratade jag vitt och brett om att foglossning, det hade jag aaaaldrig känt av iaf. Men jag hade ganska ont i ryggen på ena sidan, undrar vad det var? ;) Sen fick jag se den där bilden...

jag hade ingen direkt foglossniing under större delen av graviditeten, mer än ont där du har, precis i slutet, tex när jag steg upp på morgonen eller hade suttit på nåt hårt.

Nu får jag fortfarande ont där strax innan mensen kommer, drygt!

Var ute och åkte lite igår med sambon och jag höll på att inte ta mig ur bilen :crazy:

Hoppas det inte blir värre men det känns ju betryggande att du kunde fortsätta vara aktiv. Jag jobbar som ridlärare och jobbar även ganska mycket extra på stalltjänsten så man vill ju helst inte behöva sjukskriva sig för tidigt :(

Jag hade något likande i början på graviditeten. Hade så ont att jag knappt kunde gå efter att jag legat eller suttit stilla. BM och läkare trodde inte på foglossningn är det var så tidigt, utan på inflammation i SI leden. Gick hos sjukgymnast och fick massage och övningar att göra. Som tur e så försvann det efter någon månad....

Intressant! Men hade själva inflammationen något samband med graviditeten eller hade den kommit ändå? Ska ju snart på inskrivningssamtal hos BM så jag får väl höra lite då om smärtan är kvar.

Så började mina foglossningar. Men det tog många veckor innan det blev värre :) Så ta det lugnt! det behöver inte komma jättesnabbt för det!!

Svårt att säga, men jag skulle tipa på att det fanns ett samband. Normalt så behandlar man såna inflammationer med kortison, vilket man ju inte kan få som gravid. Jag köpte en TENS maskin som jag inte tyckte hjälpte så jätte mkt, men som man kan få låna/hyra hos MVC. Värt att prova om det inte ger med sig....

Köp ett bälte på en gång och bär det jämt. Mycket vila. Gå till en sjukgymnast som visar hur du ska stärka muskelaturen så bäckenet håller sig stabilt. Sitt inte med benen i kors, ta korta steg. Undvik alla lyft du kan undvika. Packa 2 lätta matkassar istället för en tung. Kör tunga saker istället för att bära. I tex skottkärra.

Jag blev sjukskriven i v.8 med första barnet. Det är över 3 år sen nu och jag har fortfarande ont :(
Sista 2-3 månaderna med andra barnet åt jag dagligen smärtstillande för att kunna sova.

Håller med ovanstående. Köp bältet direkt, foglossning så tidigt är inte roligt. Jag hade känningar väldigt tidigt och STORA problem i slutet, tänk på att du kommer att vara höggravid när det är KALLT och det blir 100 gånger jobbigare och ondare när man är kall och stel, och har du det redan så gör något för att förebygga det nu...

Det låter som att du har ont i/vid din ena SI-led. Det är lederna mellan själva svanskotan och höftbenen/bäckenbenen. Normalt så finns det bara några graders rörelse där, men när man blir gravid och det utsöndras massa hormoner som ska göra dig överrörlig (för att kunna få ut en bebis genom bäckenet) kan man få ont här.

Antingen kan det vara så att du börjat bli lite mer rörlig i din vänstra SI-led och att ligament och muskler runt leden jobbar hårt för att hålla tillbaka överrörligheten, eller så har du en SI-led på höger sida som rör sig dåligt och nu när kroppen ska börja röra sig mer här ikring så får vänster sida ta ut allt och blir då öm och trött. Du kan ha haft lite dålig rörlighet i din högra SI-led länge men inte märkt av det förrän nu när du blivit gravid.

Det är inget farligt!
Den här överrörligheten som kommer utav gravidhormonerna kan man inte "få bort" men man kan hjälpa kroppen att fungera så bra som möjligt i sin nya överrörlighet. Tex genom att se till att båda SI-leder fungerar lika bra. Eller genom att se till att bröstryggen rör sig bra, för om du har stelheter där så får bäckenet och bl a SI-lederna ta ut ännu lite extra rörelse för att kompensera för att bröstryggen inte rör sig så bra. Allt hänger ihop.

Jag hade rekommenderat dig att gå till en naprapat eller osteopat som brukar jobba med gravida. De kan undersöka dig noggrant, se om du har spänningar/låsning/ojämnheter och hjälpa din kropp hantera överrörligheten på bästa sätt. Jag hade också ont i vänster SI-led nånstans runt 3:e månaden, det högg till som sjutton och jag fick halta ibland. Då var det min högra SI-led som rörde sig jättedåligt och alltså fick vänster ta ut all rörlighet istället och blev överansträngd. De två ska samverka egentligen. Efter jag fått behandling (osteopat) och fick upp rörligheten i högra leden blev vänster mycket bättre! Jag personligen går en gång i månaden ungefär för att hålla kroppen rak och jämnt fungerande, är i 7:e månaden nu.

Det här är så kallad foglossning. Man kan ha svår foglossning eller bara lite. Det är normalt, det är kroppens sätt att mjuka upp fogarna i bäckenområdet så att du ska kunna öppna upp och krysta ut en bebis :D Man kan inte "behandla bort" foglossning, men man kan lindra den. Vissa får väldigt stora problem och har mycket ont, men det här betyder inte att du kommer bli en av dem. Det kan lika gärna gå i vågor, jobbigt en period, bra en period, jobbigt igen sista perioden.

Det är viktigt att lyssna på kroppen, göra det som känns bra och det man orkar. Som jerseyko skriver, bär inte för tungt, gå lite lugnare och med kortare steg, undvik trappor om du får ont av dem, men var inte rädd för att röra dig. Om du står och går mycket i jobbet är ett bäckenbälte inte dumt, det håller ihop bäckenet och minskar rörligheten lite grand.

Lycka till!

Låter precis som det jag hade runt 3-4 månaden. Men när jag var som värst tog det 5 minuter att gå 10 meter och smärtorna var vidriga. Kändes som om det satt knivar nere vis svanskotan och ut mot rumpan. Min sjukgymnast och ortoped hjälpe mig med massage och övningar. Han tyckte inte att jag skulle använda bälte för det gav en falsk stabilitet. Jag använde Back on Track bälte en del för jag tyckte det var skönt med värmen. Är mkt glad över att dessa problem försvunnit nu när man är tung och fått andra krämpor....

Men det är väl just därför man använder bälte - för att det ger stabilitet? Jag har faktiskt aldrig hört någon alls, läkare, barnmorska eller sjukgymnast, som avrekomenderar bältet?

Jag använde inget bälte, det ångrar jag idag då jag fortfarande har sviter efter foglossningen, hade jag vetat det då hade jag gjort ALLT som hade kunnat lindra och hjälpa då.

De var de rådet jag fick, rätt eller fel ??? Jag gillade att ha bältet men hade det inte hela tiden och för mig gick det över....

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jaha kära Bukefalister, nu tänker jag rådfråga er. Någon kanske har haft liknande problem, vem vet? Har sen några veckor tillbaka ont i...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Texaz
·
Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 567
Senast: kem
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar