Sv: Ont i svanskotan!
Det låter som att du har ont i/vid din ena SI-led. Det är lederna mellan själva svanskotan och höftbenen/bäckenbenen. Normalt så finns det bara några graders rörelse där, men när man blir gravid och det utsöndras massa hormoner som ska göra dig överrörlig (för att kunna få ut en bebis genom bäckenet) kan man få ont här.
Antingen kan det vara så att du börjat bli lite mer rörlig i din vänstra SI-led och att ligament och muskler runt leden jobbar hårt för att hålla tillbaka överrörligheten, eller så har du en SI-led på höger sida som rör sig dåligt och nu när kroppen ska börja röra sig mer här ikring så får vänster sida ta ut allt och blir då öm och trött. Du kan ha haft lite dålig rörlighet i din högra SI-led länge men inte märkt av det förrän nu när du blivit gravid.
Det är inget farligt!
Den här överrörligheten som kommer utav gravidhormonerna kan man inte "få bort" men man kan hjälpa kroppen att fungera så bra som möjligt i sin nya överrörlighet. Tex genom att se till att båda SI-leder fungerar lika bra. Eller genom att se till att bröstryggen rör sig bra, för om du har stelheter där så får bäckenet och bl a SI-lederna ta ut ännu lite extra rörelse för att kompensera för att bröstryggen inte rör sig så bra. Allt hänger ihop.
Jag hade rekommenderat dig att gå till en naprapat eller osteopat som brukar jobba med gravida. De kan undersöka dig noggrant, se om du har spänningar/låsning/ojämnheter och hjälpa din kropp hantera överrörligheten på bästa sätt. Jag hade också ont i vänster SI-led nånstans runt 3:e månaden, det högg till som sjutton och jag fick halta ibland. Då var det min högra SI-led som rörde sig jättedåligt och alltså fick vänster ta ut all rörlighet istället och blev överansträngd. De två ska samverka egentligen. Efter jag fått behandling (osteopat) och fick upp rörligheten i högra leden blev vänster mycket bättre! Jag personligen går en gång i månaden ungefär för att hålla kroppen rak och jämnt fungerande, är i 7:e månaden nu.
Det här är så kallad foglossning. Man kan ha svår foglossning eller bara lite. Det är normalt, det är kroppens sätt att mjuka upp fogarna i bäckenområdet så att du ska kunna öppna upp och krysta ut en bebis
Man kan inte "behandla bort" foglossning, men man kan lindra den. Vissa får väldigt stora problem och har mycket ont, men det här betyder inte att du kommer bli en av dem. Det kan lika gärna gå i vågor, jobbigt en period, bra en period, jobbigt igen sista perioden.
Det är viktigt att lyssna på kroppen, göra det som känns bra och det man orkar. Som jerseyko skriver, bär inte för tungt, gå lite lugnare och med kortare steg, undvik trappor om du får ont av dem, men var inte rädd för att röra dig. Om du står och går mycket i jobbet är ett bäckenbälte inte dumt, det håller ihop bäckenet och minskar rörligheten lite grand.
Lycka till!