ont i ryggen

wtf

Trådstartare
min medryttarhäst har under en längre tid varit skadad, hon är gammal och har fallit ur mycket i muskler.
sadeln ligger inte lika bra längre så hon har fått ont i ryggen, detta har vi fått konstaterat av en kille med värmekamera + en behandling med laser.

vi har iaf bestämt att vi ska arbeta henne från marken nu tills hon kartar på sig i muskler och blir bättre i rygg och leder.
frågan är då, vad kan man göra för övningar som är lösgörande och som aktiverar mycket rygg?

hon har tidigare varit skadad i benen (bla senskada) men är så gott som återställd, kan lättare gymnastikhoppning (säg 30-40 cm) från marken göra nytta för ryggen och spänstigheten eller är det en dum ide?

Sv: ont i ryggen

Mitt förslag är att ni börjar med att tömköra, i båda varven. Det bygger upp muskler jättebra. Så småningom kan ni gå över lite cavaletti men gymnastikhoppning skulle jag vänta med ett tag. Risken finns att hon feltaxterar eller något annat som får henne att sträcka sig eller riva illa. Lätt massage kan också vara bra för att öka cirkulationen och ge värme till muskelgrupperna. Hoppas hon blir bra =)

Sv: ont i ryggen

tack för svaret :)

jag har en sån här massageapparat från obh nordica (ser ut som ET :D) undrar om man inte kan ta å använda den?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 985
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka