Ont i ryggen

I

Icis87

På vilka olika sätt kan man se om hästen har ont i ryggen?
Reagerar hästen på om du klämmer på ryggen och visar att den har ont?

MVH Erica :bow:

Sv: Ont i ryggen

Av mina erfarenheter så gör den det, men då har den oftast ganska ont.
Men hästen kan ju vara helt ok i ryggen, utan ryttare på eller sadel som kan klämma.
Det kan också göra ont när hästen ska hopa eller utföra en viss rörelse, det är varnande signaler om att något är fel.
Är du osäker så ska du tillkalla veterinär så det inte blir en permanent skada.

Min erfarnhet är att om hästen reagerar kraftigt om man drar handen längs ryggen så har det redan gått långt... Jag skulle kolla på om hästen ändrar beteende, slår upp huvudet, stel i någon sida, om hästen blir trögare eller hetare helt plötsligt mm mm. Det gäller att hitta det i tid för när hästen väl visar ordentligt att den har ont så blir det bara jobbigare att ta sig tillbaka.

Hej!

Min häat visar inte vid klämning av ryggen. Inte mer än om hon inte har ont iallafall. Däremot går hon ojämnt med bakbenen, blir kort och stum i fram, strular med bettet (vägrar ta det, hugger i det, gnisslar det) och försöker slippa jobba i största allmänhet. Tyvärr är detta en mycket lat häst som inte alltid vill jobba, så det är ganska svårt att veta om hon har ont eller bara är lat (vilket också händer!) mvh/ Lavinia, med conniponnien

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka