Ont i ryggen

lisa412

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. Skriva av mig lite kanske?

Jag har haft problem med ryggen väldigt länge nu. Det är ca 6 veckor sen jag var hos sjukgymnasten. Hon sa att jag har en rotation i höften. Jag fick en övning jag skulle göra.
Det har inte blivit bättre, snarare sämre..

Det sitter i nedre delen av ryggen. Framförallt på vänster sida. Jag får mest ont när jag sitter. När jag ställer mig upp tar det ett tag innan jag kan räta på mig. Nu känner jag mig ännu stelare, jag har mer ont och det är svårt att böja mig ner och sen upp igen. Jag måste liksom hålla i mig så det inte gör alltför ont.

Det känns bättre så länge jag är uppe och rör på mig.

Jag är så trött och less på det här...

Nästa vecka har jag tid hos en fysioterapeut. Jag hoppas verkligen jag får hjälp nu.

Ett tips från en med långvarigt ryggproblem till en annan akupunktur och kiropraktor behandlingar har hjälpt mig. Bor du i sthlm och vill ha tips på någon som är duktig så kan jag pm a dig

Ett tips från en med långvarigt ryggproblem till en annan akupunktur och kiropraktor behandlingar har hjälpt mig. Bor du i sthlm och vill ha tips på någon som är duktig så kan jag pm a dig

Bor i Umeå, men tack iallafall :heart Jag hoppas jag får massa tips och hjälp hos fysioterapeuten.

Är du smärtfri efter behandlingar?

Gå till en bra kiropraktor som kan fixa rotationen. Sen underhåller du själv med träning för att slippa återkommande problem.
Fysioterapeuter har inte samma kunskap i att manipulera(se till att leden har full rörlighet). De är bättre på träningsprogram. Men först måste du ju rätta till problemet.

Gå till en bra kiropraktor som kan fixa rotationen. Sen underhåller du själv med träning för att slippa återkommande problem.
Fysioterapeuter har inte samma kunskap i att manipulera(se till att leden har full rörlighet). De är bättre på träningsprogram. Men först måste du ju rätta till problemet.

Det jag hoppas på är att den här fysioterapeuten kan bekräfta att det är en rotation eller om det är nått annat problem och sen peka mig i rätt riktning för att bli bättre. Jag hoppas också att jag får nått träningsrogram så jag inte gör nått som förvärrar.

Attans att du bor där borta i vårt avlånga land :grin:

Efter behandling brukar jag må illa i några timmar och ha svårt för starka ljud och ljus (tydligen så jag reagerar på nålar) men när det släppt blir allt så mycket bättre, friare i rörelserna på något vis och definitivt mindre värk till nästintill smärtfri. mitt sitter i bäcken /ländrygg efter korkad olycka i min ungdom som jag inte fick riktig hjälp med. åren gick och kroppen försökte läka sig själv, innan jag tillsist i min korkadhet sökte hjälp kunde jag knappt rida pg värk, obehag vid bilfärd och kunde inte ligga på rygg eller mage mm sen gick jag till nålkiropraktorn och efter ett tag gick det att rida:love: och några timmar i bilen blev ok.

Attans att du bor där borta i vårt avlånga land :grin:

Efter behandling brukar jag må illa i några timmar och ha svårt för starka ljud och ljus (tydligen så jag reagerar på nålar) men när det släppt blir allt så mycket bättre, friare i rörelserna på något vis och definitivt mindre värk till nästintill smärtfri. mitt sitter i bäcken /ländrygg efter korkad olycka i min ungdom som jag inte fick riktig hjälp med. åren gick och kroppen försökte läka sig själv, innan jag tillsist i min korkadhet sökte hjälp kunde jag knappt rida pg värk, obehag vid bilfärd och kunde inte ligga på rygg eller mage mm sen gick jag till nålkiropraktorn och efter ett tag gick det att rida:love: och några timmar i bilen blev ok.

Låter ungefär som jag... Jag är lite misstänksam på att det här kommer från en avramling för några år sen då jag landade bak på vänster höft (det är där jag har haft mest ont nu). Jag hade ont i höfterna dagarna efteråt men kollade aldrig upp det....

Jag har haft problem med ryggen väldigt länge nu. Det är ca 6 veckor sen jag var hos sjukgymnasten. Hon sa att jag har en rotation i höften. Jag fick en övning jag skulle göra.

Det sitter i nedre delen av ryggen. Framförallt på vänster sida. Jag får mest ont när jag sitter. När jag ställer mig upp tar det ett tag innan jag kan räta på mig. Nu känner jag mig ännu stelare, jag har mer ont och det är svårt att böja mig ner och sen upp igen. Jag måste liksom hålla i mig så det inte gör alltför ont.

Nästa vecka har jag tid hos en fysioterapeut. Jag hoppas verkligen jag får hjälp nu.

Jag bor i Umeå och har varit hos en underbar kiropraktor här som hjälpt mig med mångåriga ryggsmärtor, har fasettleder som gud glömde. Om du vill ha dennes namn kan jag skicka ett PM! :p

Läkare kan säga vad som helst till oss dödliga och vi har ingen aning om det är sant eller inte !
Men efter många möten med min ortoped har jag börjat lära mig vad dom olika konstiga saker han säger betyder

Jag tror att det är ett ganska vanligt fel som många gör med motivationen
- nej men inte ska väl jag, det är väl (AJ) ingenting

Med det menas inte att man behöver söka vård för minsta lilla men känner man att något är fel så kan det vara värt att kolla upp. Inbillar mig att hästmänniskor är lite överrepresenterade på den fronten, faller av hästen och upp igen utan att kolla hur det gick med människokroppen eftersom hästen är viktigare ;)

Jag har också en problem-rygg och jobbar på ridskola på heltid, tungt och slitigt. Men tog tag i problemen för 1,5 år sedan. Kiropraktor 5-6 täta besök i början blandat med akupunktur med ström i hos sjukgymnast (som dessutom samarbetar med kiro). Sen uppbyggande träning hos sjukgymnasten (vattengympa först och sen på gym) och nu vanlig träning på gym och min rygg mår toppen numer! Hade aldrig satt foten på ett gym när allt började.

Fysioterapeut är bara ett nytt namn för sjukgymnast, bara så att du vet, ifall du får samma bemötande. Om inte sjukgymnasternas förslag hjälper, kanske det vore en god idé att söka läkare, som kan remittera dig för att ta reda på vad grundorsaken är. Är muskelstelheten orsak eller symptom, tänker diskbråck kanske (nu är det ju svårt att ställa diagnos per internet), eller är det muskulärt någon variant ryggskott som vägrar ge med sig, och musklerna drar ojämnt i bäckenet, nu spånar jag vilt. Men det är ju rätt väsentligt att veta ifall man behandlar hönan eller ägget för att inte orsaka mer skada

Fysioterapeut är bara ett nytt namn för sjukgymnast, bara så att du vet, ifall du får samma bemötande. Om inte sjukgymnasternas förslag hjälper, kanske det vore en god idé att söka läkare, som kan remittera dig för att ta reda på vad grundorsaken är. Är muskelstelheten orsak eller symptom, tänker diskbråck kanske (nu är det ju svårt att ställa diagnos per internet), eller är det muskulärt någon variant ryggskott som vägrar ge med sig, och musklerna drar ojämnt i bäckenet, nu spånar jag vilt. Men det är ju rätt väsentligt att veta ifall man behandlar hönan eller ägget för att inte orsaka mer skada

Jo jag vet. Men tycker att jag inte fick så mycket hjälp alls av sjukgymnasten på vc så jag gör ett nytt försök hos den här personen. Jag ska se vad hon säger sen kommer det förmodligen bli läkarbesök också.

När jag hade mina höft/muskel problem så blev det värre först för att då åtgärdades symptomen jag hade just då. Men de gömde istället det riktiga problemet som då kom till ytan och kunde behandlas istället :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama