Ont i ryggen?

Zoya

Trådstartare
Någon som har en idé? Min snart 3-åriga tik har, vad det verkar, ont i ryggen på något sätt. Märkte det idag när hon pep till när hon skulle hoppa in i bilen. Hon har fjantat sig tidigare om att hoppa in i bilen (typ inte gjort det självmant utan svassat runt istället) men inte mer än att när man sagt till henne å har hon ändå hoppat in snällt - utan att pipa eller så.

I alla fall, när vi kom hem så hoppade hon snällt ut och jag provade då trycka till på ryggen och hon pep då till igen när jag tryckte vid typ ländryggen - men bara ett pip, inte mer.

När vi kom in så var hon ovillig att gå upp för trappan, tvekade litegrann (de andra rusar upp) men gick sen upp sakta sakta.
Provade trycka på ryggen igen och hon pep inte till men visade lite lätt obehag när man tryckte på en viss punkt mitt på bäckenet ungefär.

Nyss gick hon ner för att hälsa på sambon när han kom hem (verkar vara lättare att gå nerför än uppför) och försökte sen sprinag upp men gnydde till superlite (knappt hörbart) mitt i trappan och gick sen lugnt resten.

Jag har bokat tid hos vet men de hade inte tid förrän fredag och det känns inte som att det är superakut det här (blir det det så åker jag naturligtvis in direkt till akuten).

Tilläggas kan att hon har lite snett bäcken, det såg Audell när hon HD-röntgades - om det kan ha betydelse.

Någon som har varit med om liknande och har lite egna erfarenheter att bidra med eller dyl.?

Sv: Ont i ryggen?

Diskbråck?

Får tillägga att hundar sällan "fjantar" för inget. Förmodligen har hon haft ont i ryggen när hon svassat runt bilen.

Tänkte precis som Aliide också på diskbråck.

Eller någon nervkläm, kotförträngning, spondyloskänningar ( syns ju dock på röntgen, inget som kommer på en dag direkt )

Alternativt något lättare ;) ...sträckning, inflammation m.m.

Edit: Egna erfarenheter, Ginger fick ju plötsligt ont i nacken och länden och var ovillig att röra sig upp eller ner under ett par dagar och det visade sig vara en nerv i kläm.

Lindriga diskbråck kan yttra sig så, men hos hund fås ofta neurologiska symptom eftersom disken prolapsar inåt.

Höftleder, ländrygg (L7S1 mm) kan det vara. Eller en enkel sträckning!

Lycka till hos veterinären!

Diskbråck?

Får tillägga att hundar sällan "fjantar" för inget. Förmodligen har hon haft ont i ryggen när hon svassat runt bilen.

Jag har hela tiden haft i baktanken att det kan vara något men eftersom detta är en lite småflamsig hund i sig och dessutom så har de andra redan suttit i bilen när hon gjort detta så har jag tänkt att hon kanske flamsat runt lite för att hon tycker det ser trångt ut i bilen - i och med att hon inte visat någon som helst smärta eller obehag och varit sitt pigga vanliga jag så har jag liksom avfärdat den där baktanken.

Lindriga diskbråck kan yttra sig så, men hos hund fås ofta neurologiska symptom eftersom disken prolapsar inåt.

Höftleder, ländrygg (L7S1 mm) kan det vara. Eller en enkel sträckning!

Lycka till hos veterinären!

Jag läste en lång tråd på ett finskt RR-forum om två hundar som fått L7S1 känningar varav den ena över en natt blev förlamad i ena bakbenet :crazy: (blev bra efter akut operation), däremot verkar det ju inte vara något som syns på vanlig röntgen (gjorde inte på dem) utan det krävs magnetröntgen. Finns det ens något djursjukhus i Sthlm som har en magnetröntgen eller är det Strömsholm som gäller?

Måste säga att just det där med L7S1 (är det inte det som kallas "schäfersyndrom"?) slog mig i och med att jag läst den där tråden, en av de finska hundarna hade dessutom snett bäcken sedan innan.

Höfterna är röntgade med A så HD är det ju inte men kanske något annat med höfterna menar du eller?

Frågan är ju då om man ska ta ett djursjukhus med magnetröntgen på en gång istället för en vanlig utan och så kanske de utreder och utreder och inte hittar något.... jaja, man ska väl inte gå händelserna i förväg antar jag.

Det kan ju som sagt ha många olika orsaker. Min kompis terv fick hastigt fruktansvärt ont i ryggen + hälta höger bak, efter flera turer hos veterinären (som först trodde på diskbråck eller en tumör då hunden hade så ont) kom vi till en duktig sjukgymnast som kunde konstatera att han hade en muskelskada efter att ha gått och spännt sig i stort sett hela livet.
Så om veterinären inte hittar något påtagligt fel är mitt råd att gå till en duktig hundfysioterapeut, sjukgymnast eller liknande eftersom de har en annan kunskap om ffa mjukdelarna än veterinärer.

Jag skulle ta hunden till en kiropraktor/naprapat om inte vetten hittar något konkret och problemet fortskrider. Du som bor i Stockholm kan, om du vill få en adress till en som är kanonduktig på detta med hundar. Jag har själv varit hos henne med Grima och gått därifrån med en helt annan hund. Det är et "känt" ansikte, så det är ingen hokus pokus tant :)

Ja just det, jag glömde ju helt bort att säga att jag faktiskt vet två ridgebacks som har problem med L7S1 kotan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Annique
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
812
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka