ont i ryggen-ultraljud

ulle.j

Trådstartare
Behöver lite tips och råd..Ska försöka bli så kortfattad det går.Har en 13 årig hbl val som jag haft sen i april.Han är VÄLDIGT dåligt musklad över ryggen och har nu fått väldigt ont pga det.(tror vi)Har i efterhand fått veta att han gått från noll(rakt fram i skogen)till galoppombyten på 6 mån!Inte bra!Han hade betett sig märkligt hos förra ägaren oxå har det kommit fram nu,men sen han kastat av i tid och otid så fort man försökt rida ihop honom har jag haft ET ute som konstaterat att han är helt låst i hela ryggen.. :( Stackars... Han har fått laser och akup.i 2 omgångar och nu ska jag bara tömköra och liknande ett tag.Fungerar jättebra,men sist vi tömkörde skulle jag prova rygga honom lite och han flippade totalt!!Antagligen gjorde det ont,nu när han börjat få beh.Pratade med ET idag och hon tyckte jag bara skulle tömköra och inte beh,utan låta ryggen vara 2v till och om det inte är bättre då,ta ett ultraljud och se mer exakt var låsningen sitter.Nånsom varit med om liknande,eller vet vad ett ultraljud kostar på klinik? Usch vad långt det blev iallafall... :angel:

Sv: ont i ryggen-ultraljud

Snälla du, ta kontakt med vetrinär först och undersök så att inte några fysiska fel föreligger. Det här sättet är ingen genväg, det kan bli en sen väg däremot felaktiskt hanterat.

Gången är, veterinär och om inget framkommer där kan man gå vidare med ryggbehandling.

Röntgen vore också lämpligt i ditt fall. Det påvisar/utesluter röntgenförändringar (tex kissing spines). Det räcker alltså inte med ett ultraljud.
Boka tid på veterinärklinik genast är mitt råd!

Givetvis ska jag kolla med vet.men det är inte så länge sen jag hade en ute..som inte hittade fel.Har dock inte röntgat så det får väl bli nästa steg

Håller med om att du bör låta en veterinär undersöka hästen INNAN du anlitar ET eller liknade och gå vidare från vad veterinären hittar och föreslår så att det inte blir värre istället.

Lycka till och hoppas han blir bra i ryggen!

ulle.j skrev:
Givetvis ska jag kolla med vet.men det är inte så länge sen jag hade en ute..som inte hittade fel.Har dock inte röntgat så det får väl bli nästa steg
Åk till klinik med hästen istället. Och ge dig inte för han har uppenbarligen ONT!

Jag skulle (och har gjort) ha åkt in till kliniken och röntgat/scintat.
Min häst hade samma problem som din ungefär, och det visade sej vara kissing spine.

varför måste man åka till klinkien?? man kan väl ta ut vetrinär också
hon har ju haft ute vet som hittade några fel och eftersom hon inte var nöjd med det svaret så tog hon ju ET som då förslog ultrajlud..
så vad har hon gjort för fel då??
hon ger sej ju inte eftersom hon söker andra vägar

och det enda hon ville får reda på var hur mycket det kostade,

jag vet inte vad det kostar blir bara så arg när folk ändrar på innehållet i tråden...så jag tvungen att skriva nått

hoppas du får någon prisuppgift snart..

Därför att det finns mera djupgående undersökningar som bör göras här, något en veterinär inte kan göra på en gårdsplan. Te x skulle jag förorda en röntgen av ryggen, då historian antyder en mera djupgående problematik som kräver mera vård än vad en ET kan göra.

Boj skrev:
Därför att det finns mera djupgående undersökningar som bör göras här, något en veterinär inte kan göra på en gårdsplan. Te x skulle jag förorda en röntgen av ryggen, då historian antyder en mera djupgående problematik som kräver mera vård än vad en ET kan göra.

Jo,givetvis kan man göra mer på klinik än på en gårdsplan,men jag brukar inte utgå från det värsta... :(

Om hästen nu har så ont så borde du definitivt utgå från det värsta möjliga.

Det kan ju vara så att sadeln ligger helt åt fanders fel på ryggen också, det gör att de inte kan bygga muskler och då blir de mycket ömma i ryggen pga tryck på fel ställen.

Vore det min häst skulle jag definitivt åkt till klinik för att röntga (och allt vad de vill göra för att hitta orsaken till problemet).

Jag brukar nog utgå från klinik, det är för det mesta endast vaccination jag använder veterinär hemma på gårdsplanen.

Nu vet jag inte vad ulle j menar med att ta ett ultraljud för att hitta låsnigen låter ev som en ultraljudsundersökn i mina öron.
PL

Jag har pratat med vet. igen nu,och han säger att jag ska markarbeta honom/tömköra minst 2 v.till,innan jag åker in för vidare utredning. Det var ingen distriktsveterinär...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 413
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 025
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 126
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama