Ont i magen??

T

Tinglan

Min lilla tjej äter som vanligt (matvrak), är pigg och glad att rida, go att mysa med, sur att sadla och täcka nu vid fällningen (som vanligt) MEN det rinner ur baken på henne emellanåt. Det ser ut som hon ska bajsa men så kommer det bara som brunt vatten och hon pruttar när man galopperar (inte gjort förr). Har inte ändrat i fodret på hela vintern och bajset i boxen är normalt. Kan det här oxå vara nåt som hänger ihop med fällningen eller kan det vara jord som hon får i sig när hon letar grässtrån? Någon som känner igen det???

Sv: Ont i magen??

Min mors häst har blivit precis likadan. Bajset är någorlunda normalt men ibland kommer det bara ut vätska. Hela bakbenen är nerkladdade på honom och det märks att det svider lite när han ska till att "bajsa" ut vätskan.

Har börjat ge honom a-fil gjort det nu i 4 dagar och han börjar bli lite bättre.

Har mina misstankar om att det är det nya gröna gräset som börjar sticka upp och hästarna smaskar i sig av rätt rejält men helt säker är jag inte.

Han pruttar dock inget. Vi ger honom några dagar till innan vi kontaktar vetrinären för rådfrågning.

Sv: Ont i magen??

Precis lika att man får duscha längs bakbenen varje dag. A-fil ska jag prova. Hur mkt/dag är ok att ge?

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Vår häst har första gången hos oss haft koliksymptom. Hon låg i hagen i solen, när dottern kom dit. gnäggade. Dottern tyckte det var...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: Harbor
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 225
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring