Ont i knäna vid bra sits

Liten

Trådstartare
Jag har aldrig haft problem med knäna, eller andra leder (utöver ett bråkande bäcken och därtill rygg). Däremot har jag så långt jag kan minnas haft lätt för att dra upp knäna vid ridning. Dessutom hade jag ett hästuppehåll (aug.2010-våren 2011, köpte nuvarande hästen i aug.2011), och har sedan köpet av nuvarande hästen jobbat som en tok för att få tillbaka sitsen jag hade tidigare.

I december förra året, började jag få ont i knäna när jag ridit. Jag trodde att det berodde på att det var kallt och att jag då spände mig när jag försökte låta knäna "falla ner", och skaffade ett par thermobyxor. Det blev bättre. Nu, när det är varmare igen, rider jag i ridbyxor + underställ (ull). Det har varit lugnt, tills idag. Jag red lektion under förmiddagen, och lyckades äntligen få till sitsen; rak i ryggen, armbågarna där de ska vara, långa ben och rätt avslappnade knän. Jag var nöjd, men trött, och tränar'n var nöjd. Men knäna gör ont, efteråt. Ingen skärande smärta, snarare..molande. Men likväl, inte alls trevligt, och väldigt frustrerande. Och idag är det inte kallt, alls, speciellt inte när tränar'n körde järnet med oss i ridhuset, så där föll väl den hypotesen.
Jag har räknat bort mitt bäckenben som orsak (det orsakar att mina ben blir ojämna om jag slarvar med naprapatbesöken), eftersom smärtan uppkommer i båda knäna.

Nu har jag börjat fundera på om det kan bero delvis på sadeln, då smärtan inte uppkommer efter ridning i min Hectorsadel (bladsadel). Jag har alltid föredragit dressyrsadlar med mer benstöd/större vulster, men har ingen aning om det skulle göra skillnad för knäna eftersom problemet är nytt för mig. Jag rider i en Kieffer Wien DL, som jag tycker mycket om - bortsett från att jag gärna haft mer stöd för skänkeln.

Vad tror ni?
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Känner igen mig i det du säger, men då har jag ett knä som jag har problem med :(

Det frestar på främst när det är kallt, men jag har aldrig kunnat haft korta "hoppläder" och har fått höra detta ändan sen jag var liten, sen att det bevisats att man kan hoppa ändå är en annan historia :angel: Men jag märker som sagt att ha jag kortare så är det mer smärta, men kylan är det som påverkar mest.

Jag tror personligen att de har att göra med att knäleden är så utsatt, den är statisk väldigt mycket i ridningen samt att den "sticker ut" blir kall fort.

Min smärta kommer dock då och då, men när det väl är så är det troligt att något av ovanstånde har triggat det, annars har jag haft ont innan jag red.

Men du säger att du drar upp knäna, rid utan stigläder och hitta en djupare sits så kanske du lär dig att slappna av i sitsen ytterligare samt kan länga skänkeln en aning tom då kanske ett hål eller två så kanske det kan bli bekvämare. :idea: Lycka till!
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag rider för det allra mesta utan stigbyglar, eftersom jag (precis som du skriver) har lättare att komma ner och inte drar upp knäna lika mycket. När jag rider med stigbyglar, tenderar jag att spänna mig lättare för att "hålla kvar" dem.

Hoppläder är dock inga problem för min del, men då ska det 1) vara korta läder och inget konstigt "mellanting", och 2) allra helst vara en hoppsadel med ordentliga knästöd.

I Hectorn har jag dock, som sagt, inte problemet. Och aldrig heller i westernsadeln jag hade till förra hästen. I de sadlarna rider jag utan problem med ordentligt långa läder (Hectorn = varierar mellan vanliga stigläder och fenders). Men jag föredrar en engelsk sadel i dressyr och hoppning, och så är det ju haken att man inte får tävla dressyr i annat än engelsk sadel.

Det som gör mig så konfunderad, är att det är när jag suttit korrekt ett helt pass, som jag får ont. Inte när jag sitter och drar upp knäna - borde det inte vara tvärtom :confused:
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag hade också ont i knäna vid ridning för några år sedan. Jag red några lektioner för en tränare i centrerad ridning och blev medveten om att jag var spänd i fotlederna. Jag fick tipset att står i traven hålla i manen och bara tänka på att vara avslappnad och följsam i fotlederna. Efter några träningar var ontet i knänen som bortblåst :)
Jag vet ju inte hur det är med dig men ett tips i alla fall!
Lycka till!
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag har haft problem men mina knän sedan jag var barn, men min dåvarande läkare tog det aldrig på allvar. Men jag har fått ont av ridning, och speciellt av korta läder och kallt väder. Även mina fotleder har gjort ont.

Det jag tänker på rent direkt är att du kanske ska testa att träna upp styrkan i musklerna som fäster runt knät? det har hjälp oerhört mycket för mig.
Du ska alltså få med
- Lårmusklerna (samtliga lårmuskler fäster nedanför knäleden och påverkar således den.)
- Sätesmusklerna (De går ut och fäster i tractussenan som fäster på utsidan, under knäleden)
- Vadmuskulaturen (har sitt ursprung ovanför knäleden)

Vart i knät gör det ont? Palpera och känn efter. Övningar för att stabilisera knät kan du göra hemma. Prata med en sjukgymnast, dit kan du söka dig utan remiss :)
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag har ju sett dig. Jag fokuserade ju inte helmycket på just det. Men jag har ju en liten yrkesskada att scanna av folks kroppar(och sitsar alltid). Jag kan absolut minnas fel iom att det var ett tag sen också.

Men jag har för mig att du nog har lite veka fotleder och knäleder.
Om du står på ett ben och gör knäböj framför en spegel som kan jag gissa på att ditt knä vill inåt i den rörelsen.
För att stärka upp dina vrister, vader och knän skulle jag rekommendera knäböj på en fot. Och tänk dig att knäet ska röras rakt. Det får inte vika in.
Du kan också öva på att stå på en fot med armarna rakt ut och blunda. Det stärker och tränar din balans.

Jag tror också du skulle tjäna på att träna bålstyrka och stretcha lite för att få balans i sitsen och då våga släppa ner benen mer. Benen ska hänga som två skurtrasor längs hästens sidor. Lååånga ben som ligger an mjukt. Och balansen i hälen.
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Provade att göra knäböj stående på ett ben, och jodå. Du har rätt; knät vill gärna vrida sig en liten smula inåt. Inte värre än att jag kan hålla emot i rörelsen, men ändock.
Ekonomin tillåter inte gymkort just nu (prioriterar sadelköp :angel:), men knäböj och liknande kan jag ju göra hemma eller i sadelkammaren. Och naprapaten blir nog glad, om jag äntligen lät mig att stretcha före och efter ridning - något jag ständigt tycks slarva med :o
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Om jag hänger på mistermister om han ska ut till dig igen så kan jag visa lite övningar du kan göra själv med saker du har hemma. Jag tror att du gör benböj på ett visst sätt också. Och gör du dem korrekt istället, med en stång(man kan tex ta och skruva av ett mopphuvud och använda skaftet, samma med kvast)så stäker du dina svagheter och övar din balans.
Annars får jag väl instruera honom hur man gör så fårhan föra vidare.

Just för att hitta din balans mer och slippa knipa eller trampa ner mycket i lädrena och då påfresta dina knän, om de nu är lite svaga, så kan du testa rida lätt i olika variationer, tex stå två och sitta en och ombytt. Och även i skritt, halt och galopp. Detta ska göras utan att underskänkeln rörs.

Du kan också göra detta och stå i fältsits utan sadel och läder.

Många ryttare har knäproblem. Jag har själv lite glappa knäleder och måste träna rätt för att inte få allt för ont. För mig hjälper också ledde stigbyglar. Även för mig funkade westernsadel bättre innan jag lärt mig inte trampa ner överdrivet eller spänna mig för mycket. All statisk spänning i knäna leder till värk upplever jag. Om du dynamiskt trampar då och då ger det inte alls samma påfrestning.
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Ont i knäna kan bero på höftproblem. Jag har själv begynnande höftledsartros och knäproblem är ett av symptomen.

En bra sits med långa och raka "dressyrben" lägger faktiskt stor belastning på höftlederna, eftersom man tvingas öppna upp höftlederna mer, ju rakare ben man har. Jag var tvungen att gå över till allroundsadel på min nya, och tyvärr lite breda häst. Så att jag kan få upp knäna lite.

Man skulle behöva en led till, halvvägs ner på låret mellan höftleden och knät:)
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Svarar iom att du svarade mig. Men vet inte om du menade svara Liten eg?
Iaf:

Det håller jag med om. Men jag har sett Liten avsuttet och uppsuttet. Och iom att jag jobbar som dressyrtränare och har ett starkt specialintresse kring rehab och funktionell träning(och egna skador och sjukdomar) så har jag sett till att läsa på och utbilda mig kring människokroppen.
Jag sammarbetar bla med en sjukgymnast/kiropraktor(jobbar med landslag inom andra sporter, varit elitutövare inom sin gren och även tränat andra elit och är också hästkunnig och håller på att utbilda sig inom hästbehandling) kring ryttarkroppen. Jag har genom honom fått lära mig en del sätt att bedöma svagheter och se rörelsestörningar och bedöma människors muskulatur.
Iom att jag jobar med sånt här hela dagarna har det blivit en vana att scanna folk och analysera lite omedvetet. Så även då jag mötte Liten, även om det inte var så att jag tränade dem.
Det var dock inte under optimala förutsättningar att bedöma kompatibilitet Liten/sadel/häst iom att de då tränade saker i mer skarpt läge för annan tränare.
Ska jag göra en bedömning jag mer kan stå bakom får det vara under andra omständigheter och genom lite tester. Så jag kan inte svära på att Liten inte har höftproblem(den bedömningen vill jag nog iaf lämna till läkare). Men hon har iaf rätt troligt svaga vrister, vader, knän och bål(jämfört med den styrka jag tycker man behöver för att må som bäst och prestera som bäst).
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag rider sällan lätt, då jag tenderar att spänna rygg och axlar. Det händer att jag gör det bitvis ute, men jag föredrar att sitta ner eller stå i lätt sits.

Däremot funderar jag på att övergå till att rida dressyren barbacka en period. För att lära mig att slappna av ordentligt i hela kroppen och hitta rätt. Vad tror du om det?

Piglet Höftproblem har jag inte, vad jag vet. Däremot har jag ett roterande bäckenben: det vrider sig successivt framåt, vilket leder till att ryggraden i samma takt kröks ihop till en S-liknande form och benen blir olika långa. Det är medfött och kroniskt, men hålls efter med regelbundna besök hos naprapat.
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Men hon har iaf rätt troligt svaga vrister, vader, knän och bål.

Vaderna är rätt starka - resten av benmusklerna kan jag inte uttala mig om, men jag tar rätt många kg i benpress. Däremot är knäna (uppenbarligen) klena, och korsettmusklerna är alltför svaga (delvis en följd av bäckenfelet).

Kom på att jag har ett gratis gym på jobbet. Det blir nog till att komma igång och nyttja det, känner jag. När jag går igenom kroppen i tankarna såhär, känner jag mig löjligt klen (:eek: :D)..
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Update på mig själv:

Idag red jag utan stigbyglar i Hectorn. Fokuserade mycket på att sitta korrekt: sträcka på mig och slappna av. Enligt spegeln i ridhuset, och hästen (som går attans mycket bättre när jag sitter bra), gick det rätt bra. Inget ont idag, men så blev det bara en halvtimme av skänkelvikningar i trav och galoppfattningar. (Huvudtemat idag var egentligen skritt-tur/miljö- och trafikträning, så vi var ute en timme längs landsväg innan. Ville mest stämma av efter gårdagens lektion.)
I don't get it, men min mor menar att jag slappnar av bättre i Hectorn.
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag får också ont i knäna och jag kan tipsa om en sak som hjälper mig jättemycket - kanske hjälper dig också, iom att du säger att du upplever att närvaro av stigbyglar är ett problem.

Jag rider i distansstigbyglar, den sort med en bred platta under foten och en korg fram. Man tappar dom bara inte, så man behöver inte fundera över var man har dom eller spänna sig för att hålla dom på plats. Dom är naturligt framriktade också så man har liksom inget vridmoment att kämpa emot heller. Jag får aldrig, aldrig ont i knäna när jag ridit med dom, men får ont av alla andra sorter.

Jag plockar bara fram mina vanliga ibland när jag tycker jag måste träna lite på var jag har dom - jag vill ju inte tävla i stora korgstigbyglar så jag måste hålla kvar förmågan att ha andra. :crazy:

Något att testa kanske :)
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag har faktiskt införskaffat ett par EZ ride, men har inte hunnit prova dem ännu. Tänkte ha dem när vi klättrar ordentligt, men det kan kanske vara idé att prova dem även i dressyren.. Tack för tipset!
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

Jag har faktiskt införskaffat ett par EZ ride, men har inte hunnit prova dem ännu. Tänkte ha dem när vi klättrar ordentligt, men det kan kanske vara idé att prova dem även i dressyren.. Tack för tipset!

Det är precis sådana som jag har, dom är kanon :)
 
Sv: Ont i knäna vid bra sits

KL.
Vilket jättebra tips med distansstigbyglar! Jag lägger den till min tipslista :) Förresten - det fanns ju en tråd med sådant, ska se om jag hittar.........
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp