Ont i knän och höfter av ridning?

alazzi

Trådstartare
Ja, jag är inte ung längre och det känns. Igår skrittade jag ut en extra sväng på Leo efter ridpasset och jag kunde knappt komma av hästen efteråt. Det gjorde så ont. Höfter och knän. Skritt är ju nyttigt, men min kropp klarar det dåligt. Nästan bättre att leda hästen, det gör inte lika ont efteråt.

Tala nu om för mig att det blir bättre Ledsen över att jag har sån klen kropp. Finns det något man kan göra?

Dåliga knän har jag haft sen jag var tonåring så det är inget nytt. Jag slutade spela handboll pga av att jag fick knäproblem.
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Jag hade mycket värk i höfter och knän ett tag så jag böt stigbyglar till sprenger bow balance och de verkar ha hjälpt :D (sen har jag väl mer muskler + vant kroppen vid längre/hårdare ridpass vid det här laget.)

Mina fötter brukade domna efter ett tag i sadeln också men det problemet har försvunnit det med.
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Har ni vettiga sjukgymnaster i Tyskland? Det kan hjälpa att stärka höft/bäckenmuskleraturen samt stretcha på rätt sätt. Annars finns det några böcker som kan hjälpa dig träna rätt hemma men det kan ju vara lite svårt att träna själv..
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Jag är lite inne på cahs linje om att börja träna något annat för att stärka din kropp och därmed förhoppningsvis minska smärtan. Med vältränade muskler minskar belastningen på lederna och då kanske också smärtan.
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Rider du i samma sadel jämt? Får du alltid ont efteråt? Det kan vara så att sadeln har för bred tum för dig, då kan du inte hålla om hästen ordentligt, tån åker ut och man kan få ont i bla knän.
Prova att rida i en annan sadel o se om det hjälper
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Det finns lösningar på allt!

Jag känner igen mig, jag får ont i framförallt höfter och rygg.
Jag måste ha en sadel som passar MIG ja hästen med förstås men "min" sadelmakare bygger om mina sadlar så jag kan rida.
Dels pga handikapp och dels för att jag får svinont annars.
mina sadlar behöver ha smal midja och relativt brett säte med knästöd som måste ha precis exakt rätt form och får inte sitta en endaste millimeter fel.
Jag har även Sprenger Bow Balance stigbyglar som har en bredare platta som gör mig lite stabilare + att den sviktar = skönt för knäna.
I skorna/stövlarna har jag även formgjutna stabila sulor som faktiskt också hjälper till. Många problem i knän och höfter kommer faktiskt från fötterna.

Jag går även till sjukgymnast för att träna upp kroppen så den blir bättre, framförallt runt höfterna och för mig även fotlederna.


Så vore jag dig skulle jag uppsöka sjukgymnast som kan ge dig lämpliga övningar, sen letar du rätt på en sjuhelvetes bra sadelmakare som tycker det är kul att förbättra och anpassa så du verkligen får en sadel som du sitter bra i!
Det finns verkligen INGEN anledning till att du ska få så ont!
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Ojoj, nu peppar du ju mig att kontakta min kära sadelmakare! Jag har ju precis kommit underfull med att jag trivs bäst i sadeln med termobrallor på och det måste ju betyda något! Haha.
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Många problem i knän och höfter kommer faktiskt från fötterna.

Mina knä och fotproblem kommer från ländryggen faktiskt. Upptäckte det av en slump när jag var hos kirorpaktorn för att knäcka loss ländryggen, då försvann den :devil: smärtan i foten som fått mig gå och halta i veckor.
Samma sak med det onda jag fick i knävecket då jag tränade på cross-trainern. Försvann när jag var och lossade min höft, bara borta :laugh:
 
Sv: Ont i knän och höfter av ridning?

Mina knä och fotproblem kommer från ländryggen faktiskt. Upptäckte det av en slump när jag var hos kirorpaktorn för att knäcka loss ländryggen, då försvann den :devil: smärtan i foten som fått mig gå och halta i veckor.
Samma sak med det onda jag fick i knävecket då jag tränade på cross-trainern. Försvann när jag var och lossade min höft, bara borta :laugh:

Sådär trodde jag med ;)

Tills sjukgymnasten och kiropraktorn konstaterade att låsningarna i höften från början kommer från min dåliga högerfot.
Ofta ngn lite obalans i foten som sätter sig i knä och höfter/ländrygg och släpper när låsningen i ländryggen släpper.

Men visst kan det komma från höfterna/ryggen men alltsom oftast kommer det från allra första början från fötterna enligt min sjukgymnast och kiropraktor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 329
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 046
Senast: Ramona
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 722
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp