ont i hoven eller vad?

Zoya

Trådstartare
Mitt lilla 8 månadersföl har de senatse dagarna varit lite stel i högra bakben och liksom "släpar" den litegrann. Han haltar inte så att det syns men när han står still så "vilar" han det benet dvs stödjer inte på det. I går kväll ville han inte riktigt att man skulle klämma runt kronranden eller hoven men var inte, vad jag kunde känna, särskilt varm. I morse (stallägaren kände) var han tydligen lit esvullen runt kronranden och öm, vill inte heller idag riktigt stödja på benet när han står still men han går på det ok.

Någon som har en ide om vad detta kan vara?? Han verkades för 2½ vecka sedan så det kan väl inte vara att han skulle blivit för hårt verkad? Hovböld? Kan de ha det när de är så små? Sträckning?

Ja, jag vet inte - har ni något förslag? Självklart tar jag ut veterinären om det skulle bli sämre eller om det int eblir bättre inom kort.

Sv: ont i hoven eller vad?

det kan vara verkningen....dessutom när det är så hårt o knockligt ute nu, så blir dom gärna sulömma.....egentligen skall man inte verka dom när det är som det är ute nu...eller inte verka "hårt" iallafall och ha underlaget i åtanke...om du kan så ta och kläm på sulan med en tång, då ser du om det är det som är problemet...

säger som martha ... :D plus att han kan ha vrickat sig lätt. Det är ju rätt knöligt i backen nu.

Uppdatering:
Hade ut vetten i fredags p.g.a att det bara blev sämre och hon konstaterade hovböld! Karvade ur och då bara sprack och pös det. Måste gjort jätteont!
Nu går han med gipsad hov och silvertejp som skydd :smirk:

Jaja, tur att det inte var värre i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 677
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 243
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har... 2
Svar
26
· Visningar
8 888
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka