Ont i halsen pga täcket?

susanne

Trådstartare
Min pålle har fått mycket ömma muskler på nedre delen av halsen, skarven mellan bogblad och hals. Musklerna är ömma, stela och svullna ungerfär mitt på framkanten av bogbladet. min fundering är att detta kommer av att täcket (HW Rambo Wug) har halvhals. Täcket är ofodrat, stalltäcket som hon har under är utan hals. Det blir ju en liten tyngd varje gång hon lyfter på huvudet (detta är en dam som ofta håller utkik), jag tror att det är huvudlyftarmuskeln som är inflamerad. Det blev värre efter det att jag masserat muskeln ett par dagar (på vets inrådan).

Pålle kan inte gå utan täcke då hon är rakad på korset pga veterinärundersökning, jag ska rota fram ett gammalt täcke utan hals och se om det hjälper. Jag ska även inhandla smärtstillande gele (det är ju även inflamationshämmande) och smörja på.

Hästen rids inte utan är konvalecent, sedan augusti har vi bara tömkört lite. Hon går på lösdrift.

Är det någon annan som har upplevt detta?
Några andra teorier?

Sv: Ont i halsen pga täcket?

låter som om de kan vara täcket, men sitter täcket som de ska så ska de inte bli så, fast jag har fått för mej att dom med halvhals inte trycker lika mycket där som dom utan? kanske inte är så..

låter väldigt konstigt att det skulle vara täcket, isf måste det vara för trångt??

det är nog det sista jag skulle misstänka... mer sannolikt att hon sträckt sig, gått omkull eller har träningsvärk.

Kan det inte bli nånting om hon jämt går med täcke på sej och om hon blir blöt att det blir nånting däremellan i skarven mellan täcket och hästen ?? kanske om hon rör mkt på sej i hagen och som du säger står och spanar sen blir hon blöt och kall, tänkte om det blivit något sådant...
tkr det låter konstigt om dom skulle få ont i musklerna av ett täcke, skav brukar dom ju få om det är för litet...

de är ju inte så konstigt om täcket sitter för hårt och tajt mot bogen hela dagarna, eller om hästen går med de dygnet runt att dom får ont där och blir spända.

min förra hade gått med fel täcke så länge innan ja fick henne och hon va så spänd i musklerna i bogen att ja visste inte ens att de va muskler där förren massören sa de, detta försvann ganska så fort med ett bra täcke och mycket massage och mycket lösgörande.

så det är ganska så viktigt att täcket sitter som de ska.

men sitter täcket bra så är de ju inte pga av täcket som hästen får ont där.

Min pålle har fått mycket ömma muskler på nedre delen av halsen, skarven mellan bogblad och hals. Musklerna är ömma, stela och svullna ungerfär mitt på framkanten av bogbladet. min fundering är att detta kommer av att täcket (HW Rambo Wug) har halvhals. Täcket är ofodrat, stalltäcket som hon har under är utan hals. Det blir ju en liten tyngd varje gång hon lyfter på huvudet (detta är en dam som ofta håller utkik), jag tror att det är huvudlyftarmuskeln som är inflamerad. Det blev värre efter det att jag masserat muskeln ett par dagar (på vets inrådan).

Pålle kan inte gå utan täcke då hon är rakad på korset pga veterinärundersökning, jag ska rota fram ett gammalt täcke utan hals och se om det hjälper. Jag ska även inhandla smärtstillande gele (det är ju även inflamationshämmande) och smörja på.

Hästen rids inte utan är konvalecent, sedan augusti har vi bara tömkört lite. Hon går på lösdrift.

Är det någon annan som har upplevt detta?
Några andra teorier?

Min häst hade precis samma problem. Jag lade märke till det direkt när jag började täcka honom till hösten då jag köpte honom på sommaren. Han tyckte det var hemskt när jag spände bogspännena och var väldigt öm och stel längst bogbladet och fram på bringan. För mig så löste det sig med täcken med helhals. Han hade vanliga täcken innan.

Tack för alla svar.

Täcket sitter som det ska, det spänner inget över bogarna. Hästen är superkänslig för skav, men har bara ett litet litet skav nu pga en lapp på insidan av täcket (nu bortsprättad).

Där som hon har ont sitter under täcket, så hon borde inte ha blivit kall där.

Hon borde inte ha sträckt sig eller nåt sånt, det är lika på båda sidorna om halsen.

Träningsvärk? Kan de få träningsvärk där utav tömkörning i skritt, kanske. Jag har iof jobbat endel med ställning, då används ju de musklerna. Det enda jag gör nu tills detta har lagt sig är att borsta och gosa och hon har ett annat täcke idag.

Jag har funderat på om jag ska gå promenader med henne i skogen eller om jag ska vänta med det tills hon är mjuk igen. Det har hursomhelst blivit lite bättre sedan jag smörjde in med den antiinflamatoriska krämen, hon vänder inte rumpan till när jag ska hämta henne i hagen och hon gäspar när jag ryktar halsen.

Är det någon som har någon kommentar eller erfarenhet om att använda antiinflamatorisk kräm, typ Ibumetin, på sin häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka