ont i fingrarna!

Sv: ont i fingrarna!

Haha.. nej, då är det inte så lätt.
Jag har också funderingar på agility men det får nog vänta lite.
Jag har precis gått färdigt vardagslydnad 1 och 2 och nästa vecka börjar lydnad klass1 :) ´

Min är precis tvärtom, hon har varit lugn ett tag men nu..:cool:
fullt ös! hon är tillbaka i valpstadiet förutom att hon lyssnar bra på mig nu.

Åh vad ni är duktiga... jag har bara gått valpkurs och ska börja med vardagslydnad nu i vår. :o

Wilton kanske inte har behövt det lika mycket som min :idea:
Hon var en riktig liten :devil: när hon var valp, otroligt orädd och självständig.

Idag kom det 10 "kondomer" på posten... Ingen avsändare eller faktura eller nåt. Kommer väl. Konstig, jag beställde 4 paket med 10 i varje. Men men, i helgen ryker pälsen. :cool:

Kanske någon annan bara hörde att jag behövde lite "minikondomer" och skickade ett paket. Stackars sambon :rofl::rofl::rofl:

Ok, det ar nog en speed i sanna fall. Den ar vanligast. De har visst kommit ut med en 2-speed, men det blir kanske lite overkurs for oss. Nu har jag bestallt min Oster Golden pa Ebay, :banana:. Valpen haller pa att vaxa igen haha.

Åh vad bra dete funkade... Jag kunde inte föreställa mig att skillnaden var så stor att rycka med latexskyddet! En rekommenation till alla som rycker päls!!!

Men jag har en annan pälsfråga: (snor min egen tråd:angel:)
När kan man säga att pälsen är "Klar". Alltså när har hunden inte längre valppäls utan vuxenpäls? Wilton har mycket underull och är inte särskilt sträv än (bara på nacke, rygg och svans i princip). Äldre dvärgar jag mött är strävare på huvud mm. Så frågan är om han fortfarande kan få strävare päls eller om jag får förlika mig med tanken att han har en sämre päls? Jag kammar och rycker regelbundet och han har varit hos prof. trimmare 2 gånger.

Nu är visserligen min kille bara 6 månader men har redan börjat få riktigt mycket sträv päls. dock har han fortfarande ett mjukt och väldigt pussvänligt huvud! :love: Hur som helst så är det väl så att svart/silver är de som generellt har "sämst" päls (vet inget om de vita dock) och peppar/salt har väl bäst. Det är väl därför de ofta parar p/s och s/s, för att försöka få bättre pälskvalite, eller? Jag kan fortfarande inte förstå hur de kommer ut rena p/s valpar och rena s/s valpar...borde ju bli en himmla röra..men inte..

Nu är jag verkligen ingen expert men tror att man brukar märka ganska tidigt om valpen kommer få bra päls eller inte såvida man trimmar den efter regelboken. Så tyvärr låter det som om du kanske får nöja dig med den sträva pälsen som Wilton har fått.. Men bl.a. Falukorw kan detta tusen ggr bättre än mig.. så hon kan nog ge dig ett bättre svar.

Mina föräldrar har för övrigt en p/s DS med JÄTTE mjuk päls, och då kommer han ändå från bra uppfödare..men uppenbarligen funkade inte kombinationen hane-tik då hela kullen fick ganska dålig päls och blev på tok för stora! Men..det är en underbar kille trots päls och storlek, och då vi inte ställer ut så spelar det inte särskilt stor roll..

Jo det är väl så att pälsen inte är topp... och de riktigt sträva jag träffat är p/s. Någon som vet hur mycket pälskvalitén spelar in vid utställning? Jag hade väl inte tänkt flänga sverige runt på utställning, men hade tänkt ställa ett par gånger för kul. Han är ju för övrigt fin i kroppen, munnen, lynne osv (lite tunn över bringan, men den växer ju fortfarande).

*knapplån*

Vita har generellt sätt de sämsta pälsarna. Detta beror på att de är nyast som färg och inte har funnits så länge. Tror att det är ganska jämt fördelat mellan de andra färger hur pälsarnas kvalitet är. Det man kan säga är att det i högsta grad är ärftligt, även om inte mamman har dålig päls kan valpen få det om det ligger långt bak.

Ang färger så blir långt ifrån alla som kommer ut rena i sin färger om man blandparar. Störst skada tar peppar och salt som i många fall förlorar sin trefärgade hårstrån och får en mörkt grå färg med väldigt skarpa ljusa tecken, nästan som en s/s. Parar man en svart med en s/s blir det nästan alltid bra. Lika så för att få fram vita använder man sig av svarta hundar. Hur det fungerar har jag ingen riktigt kläm på men det kommer att vara en kurs i färgenitik i Dvärgschnauzerringens regi under året. Mycket intressant så passa på att gå den om ni är intresserade.

Ang när valppälsen försvinner... Valppälsen är ju den du tar bort första gången du trimmar. Kvar blir då bara ull. När du fått bort den ullen brukar de sträva håren synas. Kan ta ett par tre trimmningar innan den är perfekt men vissa får tyvärr aldrig jätte sträv päls hur mycket man än jobbar med den. Min Nikita är ett exempel på detta, trots idogt arbete under hela hennes liv går inte pälsen att få rullande pga att den är för gles samt att hårståråna är för mjuka. Dock skyddar de ju betydligt mer än en klippt päls så därför fortsätter jag trimma (och det fulaste jag vet är klippta dvärgar).

Svårt att säga vad din hund kommer att få för päls. Men förmodligen är den som den som kom fram efter första trimmningen. Det du kan göra är att: Plocka ner hela hunden så bara ullen är kvar. Vänta ca 4-6 veckor och plocka (trimma) därefter bort ullen. Då bör det finnas ett lager med kort päls under och där det även är lätt att hålla eftre ny ull.

Varifrån kommer p&s hanen? Och varifrån kommer era? Har säkert redan frågat det men minnet är kort ;)

Här ser man ganska tydligt hur Leias päls såg ut när hon just blivit 9 månader, lika sträv som idag:
Leialvudden.jpg

Bra, där fick vi expertis svar! :)
Romeo mammas och pappas p&s kommer ifrån Atengaflus Kennel, men de har tyvärr så vitt jag förstått slutat med dvärgschnauzer uppfödning och arbetar enbart med Dvärgpincher och Schäfer numera. Kanske pga. att Romeo's kull inte blev riktigt som den skulle utseendemässigt, bättre mentalt kan man dock inte önska, iaf inte på vår lille grabb som nu har hunnit bli 4 år! Min egna kille kommer ifrån en tjej i Göteborgs-trakten, som egentligen sysslar med uppfödning av JRT.

Intressant det där med olika färgparningar, skulle vara mycket intressant att gå och lyssna på mer..

Appropå en helt annan grej och risk för trådkapning...
Romeo var inne för en rutin hälsokontroll härromdagen och det slutade med att de tog bort... hör och häpna....12 tänder!! Tydligen hade han börjat få tandlossning och det hade blivit lite infekterat i vissa tänder, och andra var på gång... Snacka om man blev orolig för att han hade haft ont utav detta, men vi har inte märkt av någonting alls, och vi åker alltid en gång om året och gör hälsoundersökning utan att de har märkt något tidigare!? Ja hur som helst så fick vi reda på att han fortfarande har 30 tänder kvar och kommer klara sig utmärkt.. Men är detta något som är vanligt hos rasen, och kan man göra något för att förebygga det? Veterinären sa att över hälften av alla hundar speciellt småhundar drabbas av detta när de blivit över 2 år.

Här är våra små gryn, Gibson är dock bara 4 månader på bilden..och Romeo är en JÄTTE i jämförelse..
IMG_1954.jpg

Senast ändrad:

Ok! Tack för bra svar! Då ska jag plocka ännu mer täckhår (plockade massor idag). Ska ev gå trimkurs genom dvärgschnauzerringen om ett par veckor (om det finns platser kvar) så där kanske man kan få fler tips.

Det här med pälsen är ganska komplicerat och ingenting vi egentligen la stor vikt vid när vi valde valp. Vi hade första tjing på hane, hade valt Wilton, uppfödaren (www.agnelis.com om du ville veta var han kom ifrån) informerade att en annan hane hade bättre päls (och en trejde hade sämst), men vi valde honom ändå. Så vi visste vad vi köpte. Vid nästa valp (för det blir fler... :love:) kommer vi veta mer vad man ska titta på och inte bara falla pladask på utseende och charm som nu...

Jobbar vidare på pälsen för att göra den så bra som möjligt!

Dvärgschanuzer, och då framförallt vissa linjer, har väldigta problem med tandlossning och tandsten.
Det gäller att hålla efter nog från att de är små. Jag skrapar tandsten ca varannan vecka på mina. Dessutom bortsar jag framförallt Leias tänder då och då. För trots att hon är yngre än Nikita har hon större benägenhet att bilda tandsten.

Håll efter noga och kanske är det bra att borsta varje dag om man orkar det. På den hunden de drog ut massa tänder vid väldigt tidig ålder skulle jag absolut borsta varje dag. Annars kommer den vara helt tandlös inom några år.

Men vi har hållt efter honom och skrapat både tandsten och borstat tänder någon gång per månad, men visst nu i efterhand skulle man kanske gjort det ännu oftare. Tycker ändå det är lite dåligt av veterinären som inte sagt något tidigare år. Jg tycker att de bord märkt att det var på gång med tandlossning då de själva har skrapat tandsten på honom. Han är ju 5 år och förhoppningsvis klarar sig de övriga tänderna bra nu i många återstående år om vi håller efter dem ordenligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka