Önskemängd grovfoder

Ellyne

Trådstartare
Om ni fick välja fritt vilken mängd grovfoder era hästar skulle få, vilken mängd skulle det vara? Ni kan svara i kg ts per 100 kg häst, lättast att jämföra.
Vad vill ni helst ha? Om ni inte behövde bry er om näringsinnehållet.
:bump:

Sv: Önskemängd grovfoder

Precis minimum av vad de behöver, är det 1,2 per kilo kroppsvikt?
Jag tror inte att det är hälsosamt för hästar att bälga i sig kilovis med mat.
En missuppfattning det där med fri tillgång.... Fri tillgång för en vildhäst innebär att dett par månader om året är det överflöd, övrig tid får de gnaga på bark, grenar, rötter etc

Minst 1.5 kg TS/100 kg häst, och så mycket de vill ha. Det spelar mig alltså ingen roll om de skulle äta 1.5, 1.7, 2 eller 3 kg TS/100 kg häst.

Oftast har jag inga problem uppnå drömmålet, 1.5 kg TS/100 kg häst, dock är det lite mindre än så i år för tjockponnyn, ligger på 1,25 kg TS/100 kg (fbl ligger på 1,5 kg TS/100 kg)

Kallblodskorsningen, 1,5-2 kg. Beroende på värden, med perfekta, typ 7 Mj och 50-60 g smrp vore 2 kg ts per 100 kilo perfa.

De andra två, 2-2,5 kg ts per 100 kg. :) Lagom mkt mat, inte så de ständigt är proppmätta och inte gör annat än att stå stilla och äta, men så att de får tugga långa stunder och inte gå med tom mage.

Lagom mkt mat, inte så de ständigt är proppmätta och inte gör annat än att stå stilla och äta, men så att de får tugga långa stunder och inte gå med tom mage.

Precis så vill jag också ha det. :) Varierar väl hos olika hästar, men brukar det vara 2-2,5 kg ts per 100kg?

Jag tycker det brukar vara lagom ja. Till häst på 500 kg blir ju det omkring 12 kg hö, plus minus ett par kg. Alldeles lagom att tugga i sig tycker jag. Sedan får man ju justera efter just den hästen, men däromkring är de inte vrålhungriga men står inte och äter hela dagarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar