Onormalt svullen i ett bakben utan hältsymptom, långt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare biven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 699
B

biven

HJÄLP!

Jag fattar inte vad det är med min häst.

Hon går ute från 07.30-17.30 och rids efter det i vanliga fall.
Hon står i stor box på spån.

Hon äter 10 kg hö om dagen
1kg krossad havre
1kg pelleterad lucern (uppblött)
1/2 kg betfor
mineraler
MSM
matolja

Jag rider henne 5-6 dagar i veckan eftersom hon behöver gå mycket.
Hon har förmaksflimmer i hjärtat och har haft problem med en skada på minisken.

Nu på vintern när hon har kommit in mer så blir hon mer svullen om bakbenen, men det har hon efter att ha haft lymfangit några omgångar under sin livslängd ( nu är hon 12år och 176cm i manken)
Men på sistonde så har hon varit riktigt tjock i just vänster bakben.
Vi tränar henne för instruktör och har inte visat några tendenser till att ha ont eller halta.

Varför blir hon svullen? och hur ska jag göra för att få ner den?
Ska jag linda varje natt och sen bli beroende av detta? eller ska jag låta henne samla vätska i sina bakben? Men varför blir hon mer svullen i vänster bak?
Kan det sitta i blodcirkulationen? Jag masserar varje dag vid höftkulan, på rumpan och runt svansen och hon är mjuk och fin i de muskelgrupperna, så det borde ju inte vara cirkulationen? eller?

Någon som har liknande problem? Tips på fodergiva? något av det jag ger henne som kan ge tjocka bakben?

suck.. jag blir galen!

Sv: Onormalt svullen i ett bakben utan hältsymptom, långt!

Hon kan inte ha fått lymfangit igen?

Min fick lymfangit, var inte halt och hade inte feber, benet var endast tjockt.

Nej. hon har nog inte lymfangit.
Lymfangit sitter ofta med en svullnad högre upp. Denna svullnade har inte passerat hasen.

Min hästs lymfangit satt på kronranden och i kotan. Konstaterat utav klinikveterinär dagen efter att hon blivit dålig.
Eller menar du att svullnaden på din häst sitter högre upp?

Senast ändrad:

Förmaksfilmmer säger du. Kan det ge sämre blodcirkulation=tjockare ben, tro?

Ja, det kan det.

Eftersom benen befinner sig så långt ifrån hjärtat (speciellt då bakbenen) så blir det ännu värre med ett hjärtfel där det inte pumpar på som det ska.

Men jag förstår fortfarande inte varför hon blir mer svullen i ett bakben när hon inte visar tecken på någon hälta.

Jag hade direkt tolkat det som lymfangit, särskilt med tanke på tidigare historik.

Men vad ska jag göra om det är lymfangit?
Är det då vanligt att hon blir mer svullen i bakbenet när hon har blivit hårt riden?
Eller varför blir hon då tjock som en elefant runt kronan? och blir hästar med lymfangit varma om benen också? eller bara stumma?

Min häst har fortfarande kvar svullnaden, hon rids varje dag, antingen på banan eller minst 40 min i skogen.
Hon är lindad bak när hon rider och då går svullnaden ner något, men inte helt.
Hon sover med back on track på sig och är svullen på morgonen, men inte överdrivet om man jämför med hur hon vanligen ser ut.
När hon kommer in på kvällarna är hon fortfarande lite svullen.
Går ute från 07.30-17.30 hade önskat längre, men ingen annan vill det i stallet......

HJÄLP!

Jag fattar inte vad det är med min häst.

Hon går ute från 07.30-17.30 och rids efter det i vanliga fall.
Hon står i stor box på spån.

Hon äter 10 kg hö om dagen
1kg krossad havre
1kg pelleterad lucern (uppblött)
1/2 kg betfor
mineraler
MSM
matolja

Jag rider henne 5-6 dagar i veckan eftersom hon behöver gå mycket.
Hon har förmaksflimmer i hjärtat och har haft problem med en skada på minisken.

Nu på vintern när hon har kommit in mer så blir hon mer svullen om bakbenen, men det har hon efter att ha haft lymfangit några omgångar under sin livslängd ( nu är hon 12år och 176cm i manken)
Men på sistonde så har hon varit riktigt tjock i just vänster bakben.
Vi tränar henne för instruktör och har inte visat några tendenser till att ha ont eller halta.

Varför blir hon svullen? och hur ska jag göra för att få ner den?
Ska jag linda varje natt och sen bli beroende av detta? eller ska jag låta henne samla vätska i sina bakben? Men varför blir hon mer svullen i vänster bak?
Kan det sitta i blodcirkulationen? Jag masserar varje dag vid höftkulan, på rumpan och runt svansen och hon är mjuk och fin i de muskelgrupperna, så det borde ju inte vara cirkulationen? eller?

Någon som har liknande problem? Tips på fodergiva? något av det jag ger henne som kan ge tjocka bakben?

suck.. jag blir galen!

Jag har ett varmblod på 18 år som é precis likadan. Hon svullnar så fort hon stått inne på natten. Svullnaden går ner när jag rider/tömkör henne eller om hon bara är ute i hagen. Men när jag kontaktade en vet så var det int så farligt. Min häst har alltid varit svullen om sitt ben den tiden de står inne.

Många kramar

min häst brukar också vara tjock i vänster bak på morgonen!! men det går alltid över när hon gått i hagen ett tag och när man lindat. var hos vet för ett tag sen pga kotleds infl på båda fram men sa inget om bakbenet. förra ägaren /tränaren sager att det inte är ngt och att jag ska sluta oroa mig. hon visar ingen hälta alls men hon har gamla skrapsår där som inte vill försvinna ovh som blivit buliga. (hon har haft dem i flera år, och hade svullnaden hos förra ägaren också.)

kan det vara så att hästen väger på det benet under natten och då blir kallt och blod cirkulationen minskar varpå benet blir lite svullet?har märkt att det ser mer svullet ut efter kallare nätter.

Men jag får ont i magen.

idag var hon tjock och varm.
Men hon har aptit och äter upp all mat hon får.

MEN JAG FATTAR INTE!
Ska jag slänga ut henne på lösdrift?
Eller vad tycker ni?

Vad ska jag gör aom det är lymfangit men hon inte har feber och är halt?

Något är det ju som sitter där bak och är till besvär. MEN VAD??
hon har ju ingen mugg, så varför skulle hon få lymfangit? hon har ju inget sår som gör att hon kan fått lymfangit (blodförgiftning).

Jag fattar inte och snart går jag i bitar!!!

Ring veterinären!

Tänker på när jag svullnade upp i ett ben, det var ju förträngningar men kan leda till blodpropp. Jag skulle oxå ringa veterinären.

Min hade inte heller några sår som var synliga, men det blev konstaterat lymfangit och hon fick medicin utav veterinär.

Ring veterinären.

Ring veteriären. Varför gå och undra när du kan kontakta någon som har möjlighet att göra något åt problemet?

Jag har en ny idé..

Kanske gaffelbenet?
Hon är svullen i ena bakbenet, har aptit och är pigg, vilket inte hon brukar varea när hon har lymfangit.

Svullnaden går inte heller ner av motion, bara lite...

hon är varm om benet med...

Gaffelben så blir dom inte alltid halta, men dom kan bli varma och svullna, och det kan göra ont i vissa rörelser.
hon mår bättre av att gå på hård mark än mjuk, därför kan det visas mer när hon rids på banan...

Vad tror ni?
har bokat tid hos veterinär på torsdag.

gaffel benet är det nog inte, min häst hade liten spricka i sitt och fick en liten bula på utsidan av benet. den ger inte med sig vid värme eller kyla och det var i maj som hon fick sprickan. men om det är gaffel benet på din så är det kanske brutet och behöver opereras då det är så svullet? hoppas det går bra hos vetrinären!! lycka till!!!

Menar gaffelbandet, inte griffelbenet..

Det är lätt att blanda ihop. Jag vet inte själv.
Men ett band kan väl inte vara brutet? det är väl av? och kan inte heller bli en spricka i ett gaffelband eftersom det påminner om en sena...

Om det skulle vara av så skulle hästen nog vara rejält halt.
Hästen jag har sparkade på sig på gaffelbandet och fick en skada, inte ens svullet och hon blev halt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka