Omusklad ponny

L

Lisaaa__

Min ponny är ganska omusklad. Hon har gått ner i vikt och där fettet suttit sitter inget längre. Hennes bak är ganska omsuklad. Hon rids i form varje gång jag rider henne och vi är minst ute i skogen 2ggr i veckan. Hon får 4kg höensilage på kvällen 5kg morgon och 2-3 kg Lunch. 3,5 dl kraaft groov på kvällen - 3dl morgon. Hon är väldigt pigg när jag rider henne därför äter hon inte havre eller korncross. Jag rider för instruktör 1gång i veckan. Tycker ni jag ska ge henne mer mat?? Väldigt tacksam för svar :)

Sv: Omusklad ponny

Det låter ju lämpligt. Testa att ge henne 1-2 kilo lusernhack om dagen, hon verkar behöva få i sig mer protein.

Fri tillgång på grovfoder skulle jag säga, dessutom lusern på det. Analys på höet? Är ponnyn avmaskad? Har den vilat eller liknande, eller har den haft nån annan anledning att tappa muskler?

Den blev skadad i höstas tappad väldigt mkt då i muskler. Hon kan inte ha fri tillgång till grovfoder, hon blir å se ut som en tunna, jag lovar. Skulle hon behöva ngt tillskott av mineraler?

Spontant tycker jag det låter som att ponnyn får tillräckligt med energi men för lite protein, det är möjligt att ert hösilage innehåller lite för lite protein för att täcka ponnyns behov. Kommer ponnyn snart att börja få tillgång på bete i hagen om dagarna? Betet kommer isåfall att kompensera upp proteinbristen.

Vårt hö-ensilage är av mkt god kvalitè så där i finns det mkt protein. Men hon kanske skulle behöva ngt mer?

Jag tycker att du ska ge hästen lusernhack och byta kraften mot Kornkross. Det ger inte mer energi än krafft på så vis att din häst skulle bli överpigg (som de ju kan bli av havre). Jag har själv en häst som har gått på både havre,krafft och nu slutligen kornkross och lusern och jag tycker att det är det bästa så här långt. Vill då även tillägga att jag har provat ett antal mycket kvalitativa müslifoder som min häst ratade och blev väldigt slö av. Han fick även fodergallor av det. Men sedan jag bytt till kornkross och lusern vill jag inte ha nåt annat till min häst i alla fall:banana: . Lycka till Kram:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 20-årig pigg ponny som nu under en månads tid börjat äta upp boxinredningen. Hon går 5-6 dagar i veckan, med variation...
2
Svar
34
· Visningar
2 071
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 075
Hästvård Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 765
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hejsan! Är en riktig nybörjare när det kommer till kraftfoder och behöver därför lite rådgivning :) Ska precis sätta igång min häst...
Svar
4
· Visningar
745
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka