Hej! Min 17 åriga D-ponny har nästan ingen kondition och mycket lite muskler. Han tycker det är jättetråkigt att gå på ridbanan och jag kan långt ifrån få honom att jobba rätt med bakbenen så han lyfter ryggen, varken i skogen eller på banan. Han älskar att gå i skogen annars men jag vet inte hur jag ska börja eller gå till väga för att han ska orka? Om man ska börja med kondition eller muskler? Hoppas jag kan få någon hjälp här!
Tack på förhand
Som tidigare talare frågade: Är din ponny frisk? Har han "alltid" varit muskelfattig eller är det något som hänt nyss? Om en häst plötsligt börjar falla ur måste man kolla upp den och se till att allt är ok. Foder (tillräckligt och med rätt sammansättning), parasiter, skada?
Annars är ju uteridning jättebra för att bygga muskler och kondition!
Mycket lättare än på bana för att få bjudning och energi.
* Långa raska skritt-turer är jättebra för konditionen, du ska ha tryck i skritten.
* Ut och rid i skogen, upp och ned för backar, på krångliga stigar så att din häst måste lyfta på fötterna och se sig för - också jättebra.
* Galoppfattningar är bra, både fattningen för att få lite lyft, och att rulla på i lugn galopp.
* Övergångar och tempoväxlingar, som vid all ridning. Korta och länga stegen.
Fråga instruktör/tränare som kan komma och titta på er, då få ni konkret hjälp på plats.