Omusklad ponny

Bellen

Trådstartare
Hej! Min 17 åriga D-ponny har nästan ingen kondition och mycket lite muskler. Han tycker det är jättetråkigt att gå på ridbanan och jag kan långt ifrån få honom att jobba rätt med bakbenen så han lyfter ryggen, varken i skogen eller på banan. Han älskar att gå i skogen annars men jag vet inte hur jag ska börja eller gå till väga för att han ska orka? Om man ska börja med kondition eller muskler? Hoppas jag kan få någon hjälp här! :) Tack på förhand

Har han varit skadad? Sjuk? Stått länge? Eller varför har han ingen kondition och inga muskler?

För att kunna bygga upp en häst måste man först se till att foderstaten täcker hästens behov. Det gäller både energi, protein, mineralbalansen och e-vitamin. När det är ordnat börjar man med små steg. Skritt i 20-30 minuter rakt fram på uteritt varannan dag och efter någon vecka kan du också gå med hästen vid hand lika lång tid varannan dag. Det ska då vara en aktiv skritt där hästen verkligen går på framåt.

En häst utan muskler kan omöjligt bära sig korrekt. Det finns helt enkelt inga muskler för det och att då skritta på i ett bra tempo med kortare stunder (2-3 minuter i början) av arbete är ett bra sätt att få upp muskulaturen så att hästen klarar att bära sig korrekt. Se till att hästen aldrig ramlar på utför backar (det sliter något enormt och kan orsaka kotledsinflammationer) utan halvhalt i vartannat steg så att hästen kommer under sig och rid inte nerför de värsta backarna i början.

Kondition och muskler går hand i hand så du behöver fokusera på båda delar. Hur du går vidare beror på varför hästen inte har muskler och kondition. Har hästen haft någon skada behöver man ta särskild hänsyn till det.

Hej! Min 17 åriga D-ponny har nästan ingen kondition och mycket lite muskler. Han tycker det är jättetråkigt att gå på ridbanan och jag kan långt ifrån få honom att jobba rätt med bakbenen så han lyfter ryggen, varken i skogen eller på banan. Han älskar att gå i skogen annars men jag vet inte hur jag ska börja eller gå till väga för att han ska orka? Om man ska börja med kondition eller muskler? Hoppas jag kan få någon hjälp här! :) Tack på förhand

Som tidigare talare frågade: Är din ponny frisk? Har han "alltid" varit muskelfattig eller är det något som hänt nyss? Om en häst plötsligt börjar falla ur måste man kolla upp den och se till att allt är ok. Foder (tillräckligt och med rätt sammansättning), parasiter, skada?

Annars är ju uteridning jättebra för att bygga muskler och kondition! :) Mycket lättare än på bana för att få bjudning och energi.
* Långa raska skritt-turer är jättebra för konditionen, du ska ha tryck i skritten.
* Ut och rid i skogen, upp och ned för backar, på krångliga stigar så att din häst måste lyfta på fötterna och se sig för - också jättebra.
* Galoppfattningar är bra, både fattningen för att få lite lyft, och att rulla på i lugn galopp.
* Övergångar och tempoväxlingar, som vid all ridning. Korta och länga stegen.

Fråga instruktör/tränare som kan komma och titta på er, då få ni konkret hjälp på plats.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka