omusklad efter tömköring?

H

Holborn

när en massör var och tömkörde min häst efter hon hade vart och masserat en vecka innan då hon kände att hästen var stel . vid tömkörningen så sa massören att hon var omusklad, allså mycket mindre muskler i vänster sida.
någon som vet varför det kan vara så? kan hästen ha ont fast inte visa det, borde man kolla upp det , tex böjprov osv?
grymt tacksam för svar. :D

Sv: omusklad efter tömköring?

tror inte att böjprov kan hjälpa dig om hästen visar hälta pga sin ojämnhet. om inte orsaken uppkommer pga skada i benet förstås. om problemet är att hästen är ojämnt musklad så är nog det bästa att den rids eller tömkörs, helst för en duktig instruktör, för att få den jämnare i kroppen. ingen häst är lika jämn i båda sidor, ungefär som vi människor antingen använder höger eller vänster sida mer och tränar upp kroppen ojämnt omedvetet. så en bra instruktör som har öga för vad din häst behöver träna upp är mitt tips;)

Det är inte normalt att den har synbart mindre muskler på ena sidan.lite stelare- ja.

JAG skulle ha gjort en vet. undersökning o sen gått vidare.

den har i nuläget inte förutsättningar till att kunna jobba jämnt.

Lycka till:laugh:

Om hästen är ojämnt musklad kan det bero på:
felaktigt sadelläge, ryttaren sitter ned på samma steg hela tiden, ryttaren rider oftast i volt åt ena hållet. Eller så kan hästen ha ett felläge i korset så att den inte brukar den sidan på rätt sätt. Många orsaker kan finnas.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025