Omstoppning av sadel tips mottages!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare globestar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 971
G

globestar

Jag ska stoppa om min gamla sadel. Det är en Stübben Siegfred allround.
Har hört att det finns olika slags stoppningar, någon som har erfarenhet??
Vad kostar det ungefär?
Tips om "omstoppare" i Värmland, ev Dalarna?
Tips mottages TACKSAMT!

Maudes sadelmakeri i Grums 0555-61170 stoppar om sadlar. Tror jag har gett mellan 450-700:- beroende på om det varit 'påfyllning' eller byte av stoppning.

Sv: Re: Omstoppning av sadel tips mottages!!!

trassel skrev:
Maudes sadelmakeri i Grums 0555-61170 stoppar om sadlar. Tror jag har gett mellan 450-700:- beroende på om det varit 'påfyllning' eller byte av stoppning.

Jag har hört så många gånger att man vid omstoppning alltid ska byta ut hela stoppningen och inte bara fylla på...Sant eller falskt?

Sv: Omstoppning av sadel tips mottages!!!

man bör ta ut all stoppning ja, för att det ska bli så jämt som möjligt och att maninte ska blanda material.
När jag jobbade på hästbutik (sthlm) tog vi 750 för en omstoppning (rev ur all och satt i nu ULLstoppning) annars har man sett massa skit som de har tryckt in i stoppningen.. :crazy:

Sv: Omstoppning av sadel tips mottages!!!

Se till att den som ska göra jobbet ser häst och sadel tillsammans.
Sen är frågan om du behöver göra en tillpassning av stoppningen (man justerar stoppningen till hästen) eller om det är en omstoppning (man byter ut hela stoppningen).
Om du gör en ommstoppning se till att den som gör det kommer ut och tittar på sadeln efter sådär 50-60 timmars ridning att den ligger bra.

Liknande trådar

Utrustning Vid omstoppning av en gammal sadel där det är helt uppenbart att stoppningen är knölig och sned. Är det då brukligt att man bara fyller...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: lizzie
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela... 2
Svar
20
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 801
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka