Omskolning. Travare till ridhäst.

Fragile

Trådstartare
Hej! Ny här på Buke. Har prövat lite chatt o så, men inte fått nån kontakt, så jag startar en tråd! :)
Jag har ridit mycket travare och håller nu på med 2st som en annan tjej äger. De skulle slaktas och hon ville i inte det så hon köpte dem.
Nu har hon problem att rida in dem och jag hjälper gärna till.
Vill nu höra lite om fler som omskolar travare. Hur jobbar ni? Rider ni för tränare? Hur höga krav kan man ställa?
Förstår att de e ju olika från häst till häst, men vill gärna utbyta lite tipps! :)

Sv: Omskolning. Travare till ridhäst.

hej, har ingen travare, men hjälpte en kompis som köpte en för sin moder som skulle ha den till promenadridning. Visserligen så lämnade hon tillbaka den för att den var helt oböjlig. hade antaglgen sprungit snett hela tiden om nu när någon skulle sitta på så gjorde det ont. När mna väljer tränare ska man tänka på att mne ska ta någon som man kan lita på och man känner att hon/han hjälper en med dom problem som kan uppstå. Lycka till

kollat ridtravare.com?

gott_vin skrev:
hej, har ingen travare, men hjälpte en kompis som köpte en för sin moder som skulle ha den till promenadridning. Visserligen så lämnade hon tillbaka den för att den var helt oböjlig. hade antaglgen sprungit snett hela tiden om nu när någon skulle sitta på så gjorde det ont. När mna väljer tränare ska man tänka på att mne ska ta någon som man kan lita på och man känner att hon/han hjälper en med dom problem som kan uppstå. Lycka till

Har en fd.travare som gått på travet tills han var 9 år. Jag ställer samma krav på honom som med vilken annan häst som helst. Sedan blir kanske inte effekten den samma, men det gör inget för mig.

Jag började dock inte på en gång att ställa höga krav. Tänk på honom/henne som en unghäst och utgå därifrån. Så gjorde jag i alla fall.

Lycka till!

Fragile skrev:
Hej! Ny här på Buke. Har prövat lite chatt o så, men inte fått nån kontakt, så jag startar en tråd! :)
Jag har ridit mycket travare och håller nu på med 2st som en annan tjej äger. De skulle slaktas och hon ville i inte det så hon köpte dem.
Nu har hon problem att rida in dem och jag hjälper gärna till.
Vill nu höra lite om fler som omskolar travare. Hur jobbar ni? Rider ni för tränare? Hur höga krav kan man ställa?
Förstår att de e ju olika från häst till häst, men vill gärna utbyta lite tipps! :)

Hej på dej! och välkommen till Buke.
Jag köpte mig en travare på 9 år,(gått på travet) för 8 år sedan, hade aldrig ridit på någon travare innan, så det var en rolig utmaning att få göra om honom till dressyrhäst......Till å början med var han väldigt het och lite rädd, för saker och ting, helst kossor:) Jag började med att träna i skogen så att jag fick ner honom i varv,lät honom nästan aldrig att trava och galoppera särskilt fort, när han kunde gå i vanlig arbetstrav började jag ta dressyrlektioner på honom....En fruktansvärt trevlig och lättlärd häst......Han blev jätte duktig, men tyvärr kunde jag inte få honom i ren galopp, men den var okey....:smirk:Han blev en riktig kompis som skulle gått genom eld och vatten för en.... När han var 15 år sålde jag honom, till en familj som red western och dem bara älska honom...Det är mycket trevliga och sammanbetsvilliga och snälla hästar.....
Så jag önskar er lycka till!;)

Hej hej och välkommen till Buke!

Jag ska ge dig ett tips som kommer ge dig MASSOR Med svar på ALLA dina frågor om omskolning av travare. Titta i den gula listen lite högre upp, och klicka på sök. Skriv travare eller omskolning och du kommer få mängder med gamla trådar att skriva i. Detta ämnet är så söndertjatat att många inte längre orkar skriva samma saker en gång till. Kika runt på Fritidsridning och Grundutbildning flera sidor bakåt så hittat du flera aktuella trådar om detta...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 755
Senast: Blåabär
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar