Omskolning frön Engelsk dressyr till klassisk osv

Kulla123

Trådstartare
Hej, nu kommer ett gäng dumma frågor från en vanlig dressyr ryttare med ett kallblod som är tränad i vanlig dressyr.
Jag har en annons ute på min vackre pojke och jag tror att han skulle passa till klassiskt eller akademiskt lika bra som till "skol dressyr".
Nu har jag haft en del intressanter och ännu en ska komma och kika på honom till helgen och antagligen provrida. Nu frågor.... :o

Hur svårt är det att så att säga rida om en häst till klassiskt/akademiskt?
Vad gör att en häst passar för klassiskt akademiskt?
Vad är viktigt att titta efter på en häst man vill använda till det?

Jag tycker att det verkar som om många som håller på med AR/klassiskt sätter hästens bästa i focus. Vilket gör att jag gärna ser en sådan köpare till mitt hjärta. Så hur kan jag hjälpa min häst på traven :D inför provridningar och inför försäljning?

Tackar på förhand

Sv: Omskolning frön Engelsk dressyr till klassisk osv

Inga frågor är för dumma :)

Jag började rida akademisk 2003, och större delen av de hästar jag sett på kurserna har ridits i "vanlig dressyr" tidigare. Jag har inte på något sätt upplevt att deras ryttare skulle ha stött på problem under omskolningen.
Min egen häst var westernriden hos sin tidigare ryttare, så jag har först skolat om henne till engelskt och sedan till akademiskt, inga problem alls.

Alla hästar passar till akademisk ridkonst, eftersom den är helt och hållet på hästens villkor. Visst kan man titta på exempelvis vinklar, men så länge inte hästen har extrema avvikelser i sin exteriör är det inget som hindrar den från att bli en akademisk ridhäst.

Lycka till med att hitta rätt köpare!

Inga frågor är för dumma :)

Jag började rida akademisk 2003, och större delen av de hästar jag sett på kurserna har ridits i "vanlig dressyr" tidigare. Jag har inte på något sätt upplevt att deras ryttare skulle ha stött på problem under omskolningen.
Min egen häst var westernriden hos sin tidigare ryttare, så jag har först skolat om henne till engelskt och sedan till akademiskt, inga problem alls.

Alla hästar passar till akademisk ridkonst, eftersom den är helt och hållet på hästens villkor. Visst kan man titta på exempelvis vinklar, men så länge inte hästen har extrema avvikelser i sin exteriör är det inget som hindrar den från att bli en akademisk ridhäst.

Lycka till med att hitta rätt köpare!

Men har du något tipps på hur en totalt okunnig inom området kan börja förbereda hästen själv? :bow:

Hej!

Jag har aldrig behövt omskola min tjej till AR, hon kan redan allt jag ber henne om. Om jag gör rätt blir det rätt och gör jag fel då blir det pannkaka.

Jag har däremot ägnat senaste 1.5 åren med att omskola mej själv och det börjar äntligen ge resultat- jag sitter bättre, rider bättre och förstår mer, sen att det krävdes 2 månaders arbete bara från marken för att JAG skulle haja hur man ska göra, det är en helt annan sak:-)

/Lavinia, med finaste araben i världen:-)

Jag tycker inte att du ska förbereda den alls.
Om nu det blir en "akademisk" köpare så vill troligen han/hon utbilda hästen själv.

Jag blev så full i skratt när jag läste detta eftersom jag gör tvärt om!:D

Folk som köper hästar av mig som är skolade klassiskt (som rids på stångbett och kapson) skickar dem till mig så att jag ska skola om dem till engelsk dressyr innan de får hem dem till Sverige eller England. Det är lite roligt eftersom jag egentligen själv rider mer åt det klassiska hållet men samtidigt vill jag ju att hästen ska passa den som får hem den så därför rider jag dem lite på tränsbett innan de får åka hem.. En liten konstig blandning av olika ridstilar blir det ju då men mycket bekvämare för hästen om den skolas om av någon som vet hur den ridits tidigare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har letat ett tag efter en vettig sadel till mig och hästen. Det är främst jag som är bekymret då sadlarna som passar honom är för...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: Septicemia
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar