Omskolning av häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Ankiz90

Hej, jag ville bara höra vad ni gör för övningar mm, när ni omskolar era hästar?
Skriv gärna och tala om, skriv gärna hur ditt schema ser ut när du omskolar också. :D Jag ska ju omskola min häst (varmblodigtravare) och vill gärna ha lite tips mm.

(När man omskolar rider man ju rätt mkt dressyr så jag satte tråden här.)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omskolning av häst.

Jag antar att du menar varmblods eller kallblodstravare. :)

Jag brukar först lära hästen att flytta sig för skänkeln och reagera på mkt små hjälper. Tex göra mkt skänkelvikningar, öppnor och sådant (efter att hästen har lärt sig att lytta sig för skänkeln)
När jag tränar galoppen så brukar jag aldrig vara på ridbana i början, eftersom de flesta behöver ganska mkt utrymme. I början så brukar jag få "jaga upp" hästen i galopp, och när hästen galopperar så plockar jag ner den i ett lägre tempo, (eftersom de flesta inte orkar bära sig i fattningen)
I traven så brukar jag alltid rida lätt i början, så att hästen får lättare att få in takten. :) (så att den inte börjar "tölta") Fast det är ju olika hur hästen är.
Lycka till :)

Oj...schema går inte säga när det gäller omskolning.
Det allra viktigaste man ska tänka på är att skynda långsamt. Man ska absolut inte gå för fort fram.

Det allra första är väl att hästen ska hitta sin balans med ryttare på ryggen. Att rida i skog och mark är väldig bra. Hästen lär sig att lyfta på benen och även balansera upp ryttaren.
En travare har ju långa muskler och en avlad ridhäst korta muskler, "förvandlingen" till ridmuskler tar lång tid och det är därför viktigt att bygga upp dom försiktigt.

Det är svårt att ge någon hjälp så här men är hästen riden något innan alls och i så fall hur länge och hur?

Han är riden i skog och mark typ hela sitt liv.. han var väl hos någon som omskolade honom lite men han har fått tillbaka sina travarinstinkter, han drar upp huvudet när han springer och kommer i lite obalans men han har blivit mycket bättre med balansen. :crazy:

Då tycker jag du ska börja med att jobba återigen med balansen. Med balansen kommer också bärigheten som du sedan kan jobba vidare på till en samling.

Hästen behöver lära sig att söka sig nedåt/framåt, den bekvämare hållningen och även den nyttigaste för hästen.
I början kommer han inte orka mer än ett par steg i taget men allteftersom han får styrka som kommer han orka mer och mer.

Jag själv har användt/använder mig av förhållning och drivning. Förhållning samtidigt som en likvärdig drivning och sedan eftergift. När du ger eftergift så ska hästen, eller vill hästen, söka sig fram mot bettet och hamnar då nedåt/framåt.
Rider man på en volt kan man ta hjälp av ledande tygeltag. Viktigt är då att man ser till att ta det rätt...alltså rätt ut..inte lite bakåt som är väldigt lätt att göra. Ledande tygeltag samtidigt som en formande innerskänkel och glöm inte att "hålla emot" på ytter så inte hästen tappar "ramen".
Glöm inte att ge hästen ett stöd på yttertygel, inner får gärna vara lite lös.

Det är lättare att få hästen att hitta formen på en volt, men att rida på volt är ju inte nyttigt längre stunder. Att rakrikta hästen är jätteviktigt så att rida rakt fram då och då är nyttigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 755
Senast: Blåabär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV