- Svar: 12
- Visningar: 1 057
Wången lanserar en kurs för instruktörer med fokus på omskolning av travhästar. Kursen kombinerar teori och praktik för att skapa välmående hästar efter tävlingskarriären.
- Källa/Läs mer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
en till nackdel är att travarna inte sällan är orytmiska i sitt rörelsemönster, både i trav och galopp.Jättebra.
Tror många omskolade travhästar hade passat utmärkt som ridskolehästar.
De har ofta bra temperament och kostar mindre i inköp.
Nackdelen är väl att de inte är så viktbärande.
Men, det borde finns tillräckligt många lagom stora vuxna på de flesta ridskolor för att åtminstone ha några före detta travare i verksamheten.
Sen är det ju också jättebra erfarenhet för de duktiga eleverna att tillsammans med ridläraren omskola och utbilda de före detta travarna.
Hos en hel del av dom kan det komma från att de har genen för tölt/pass (DMRT3). Då kan benen hamna lite överallt på sätt som man kanske inte är van vid om man bara ridit tregångare. Sen med rätt träning och muskling så kan de bli fantastiskt fina och trevliga ridhästar. Oavsett hur många gångarter man vill rida.en till nackdel är att travarna inte sällan är orytmiska i sitt rörelsemönster, både i trav och galopp.
Jag tror tvärt om att de är ganska olämpliga generellt. De är avlade för trav och att ha svårt att galoppera (det är ofta genetiskt och inte utbildningsmässigt). Visst det kan finnas en del som funkar bra, men de har generellt ganska dålig ridbarhet.Jättebra.
Tror många omskolade travhästar hade passat utmärkt som ridskolehästar.
De har ofta bra temperament och kostar mindre i inköp.
Nackdelen är väl att de inte är så viktbärande.
Men, det borde finns tillräckligt många lagom stora vuxna på de flesta ridskolor för att åtminstone ha några före detta travare i verksamheten.
Sen är det ju också jättebra erfarenhet för de duktiga eleverna att tillsammans med ridläraren omskola och utbilda de före detta travarna.
Kan vara givetvis, men jag tror inte att det någonsin kommer att bli deras huvudsakliga marknad.Jag skulle vilja säga att travare KAN vara utmärkta ridskolehästar. Alla travare är inte bra rid(skole)hästar men det finns de som skulle kunna vara det, som har lättare för sig i gångarterna och är lättare att balansera. Det svåra är givetvis att hitta dem, men jag tycker det är positivt att man på riktigt börjar få upp ögonen för travare som ridhästar, det ökar ju chanserna att hitta de här extra bra individerna och ta tillvara på dem.
Fast det är inte de hästarna man behöver extrakurser för att förstå sig på. De välbalanserade med lätt för galopp är mer som vanliga hästar att utbilda.Jag skulle vilja säga att travare KAN vara utmärkta ridskolehästar. Alla travare är inte bra rid(skole)hästar men det finns de som skulle kunna vara det, som har lättare för sig i gångarterna och är lättare att balansera. Det svåra är givetvis att hitta dem, men jag tycker det är positivt att man på riktigt börjar få upp ögonen för travare som ridhästar, det ökar ju chanserna att hitta de här extra bra individerna och ta tillvara på dem.
Jag skulle nog vilja säga att man definitivt kan ha nytta av extra kurser i omskolning av travare oavsett om travaren har ridhästtalang eller inte. Att skola om en häst i både kroppen och psyket från travinriktning till ridinriktning är svårt oavsett om man är nybörjare eller veteran på skolning av "vanlig" ridhäst.Fast det är inte de hästarna man behöver extrakurser för att förstå sig på. De välbalanserade med lätt för galopp är mer som vanliga hästar att utbilda.
Utbildning skadar givetvis aldrig, men utbildning för att utbilda travare är kanske inte gör mest nytta när de gäller de minst "travarlika" travarna. Det var mest det jag syftade på. Inte att utbildningen är meningslös.Jag skulle nog vilja säga att man definitivt kan ha nytta av extra kurser i omskolning av travare oavsett om travaren har ridhästtalang eller inte. Att skola om en häst i både kroppen och psyket från travinriktning till ridinriktning är svårt oavsett om man är nybörjare eller veteran på skolning av "vanlig" ridhäst.