Omskola travhästar – ny utbildning för instruktörer

Jättebra.
Tror många omskolade travhästar hade passat utmärkt som ridskolehästar.
De har ofta bra temperament och kostar mindre i inköp.
Nackdelen är väl att de inte är så viktbärande.
Men, det borde finns tillräckligt många lagom stora vuxna på de flesta ridskolor för att åtminstone ha några före detta travare i verksamheten.
Sen är det ju också jättebra erfarenhet för de duktiga eleverna att tillsammans med ridläraren omskola och utbilda de före detta travarna.

Jättebra.
Men, det borde finns tillräckligt många lagom stora vuxna på de flesta ridskolor för att åtminstone ha några före detta travare i verksamheten.
Sen är det ju också jättebra erfarenhet för de duktiga eleverna att tillsammans med ridläraren omskola och utbilda de före detta travarna.
en till nackdel är att travarna inte sällan är orytmiska i sitt rörelsemönster, både i trav och galopp.

en till nackdel är att travarna inte sällan är orytmiska i sitt rörelsemönster, både i trav och galopp.
Hos en hel del av dom kan det komma från att de har genen för tölt/pass (DMRT3). Då kan benen hamna lite överallt på sätt som man kanske inte är van vid om man bara ridit tregångare. Sen med rätt träning och muskling så kan de bli fantastiskt fina och trevliga ridhästar. Oavsett hur många gångarter man vill rida.

Jättebra.
Jag tror tvärt om att de är ganska olämpliga generellt. De är avlade för trav och att ha svårt att galoppera (det är ofta genetiskt och inte utbildningsmässigt). Visst det kan finnas en del som funkar bra, men de har generellt ganska dålig ridbarhet.

Jag skulle vilja säga att travare KAN vara utmärkta ridskolehästar. Alla travare är inte bra rid(skole)hästar men det finns de som skulle kunna vara det, som har lättare för sig i gångarterna och är lättare att balansera. Det svåra är givetvis att hitta dem, men jag tycker det är positivt att man på riktigt börjar få upp ögonen för travare som ridhästar, det ökar ju chanserna att hitta de här extra bra individerna och ta tillvara på dem.

Från mitt perspektiv som har hela stallet fullt i travhästar tycker jag det här är en bra idé att det kommer utbildning i hur du på bästa sätt omskolar en travhäst. Dessutom är det väldigt många aktiva travhästar som rids som komplement till vanlig träning. Här skulle också en sådan kurs kunna passa in för att hjälpa fler travhästar att undvika skador som faktiskt går att förebygga med rätt typ av träning.

Jag skulle vilja säga att travare KAN vara utmärkta ridskolehästar. Alla travare är inte bra rid(skole)hästar men det finns de som skulle kunna vara det, som har lättare för sig i gångarterna och är lättare att balansera. Det svåra är givetvis att hitta dem, men jag tycker det är positivt att man på riktigt börjar få upp ögonen för travare som ridhästar, det ökar ju chanserna att hitta de här extra bra individerna och ta tillvara på dem.
Kan vara givetvis, men jag tror inte att det någonsin kommer att bli deras huvudsakliga marknad.

Men ja! Jag ser kurserna som enbart postisivt! Bde varm och kallblodstravare är ofta superhärliga, bussiga och aretsvilliga hästar som vi bör ta vara på. <3 Jag önskar bara att många som tog över dem vore intresserade av att kombinera ridningen med körning också. En del ser verkligen bara ridningen och det är synd. Att ha en trygg, snäll körhäst är superkul!

Fast det är inte de hästarna man behöver extrakurser för att förstå sig på. De välbalanserade med lätt för galopp är mer som vanliga hästar att utbilda.

Roligt att de satsar på travare. Man kan vara en utmärkt lärohäst även efter travet. Fördelen med travare skulle jag säga är deras framåtanda och att de ofta är väldigt välhanterade. Det gör en hel del saker mycket lättare.

Lärde mig mycket på en omskolad travare som var ridskolehäst för flera år sedan. Framförallt att få en bra takt i traven. Man fick leva med en snabb, lite markbunden galopp. 😅 Men han var väldigt lyhörd för hjälperna, känslig och fin. Tyvärr borta nu, men glömmer honom aldrig.

Fast det är inte de hästarna man behöver extrakurser för att förstå sig på. De välbalanserade med lätt för galopp är mer som vanliga hästar att utbilda.
Jag skulle nog vilja säga att man definitivt kan ha nytta av extra kurser i omskolning av travare oavsett om travaren har ridhästtalang eller inte. Att skola om en häst i både kroppen och psyket från travinriktning till ridinriktning är svårt oavsett om man är nybörjare eller veteran på skolning av "vanlig" ridhäst.

Jag skulle nog vilja säga att man definitivt kan ha nytta av extra kurser i omskolning av travare oavsett om travaren har ridhästtalang eller inte. Att skola om en häst i både kroppen och psyket från travinriktning till ridinriktning är svårt oavsett om man är nybörjare eller veteran på skolning av "vanlig" ridhäst.
Utbildning skadar givetvis aldrig, men utbildning för att utbilda travare är kanske inte gör mest nytta när de gäller de minst "travarlika" travarna. Det var mest det jag syftade på. Inte att utbildningen är meningslös.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har märkt att det är som att vissa ämnen söker upp mig vid olika tidpunkter. Efter min stresskrasch så har jag sökt kunskap om...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama