Omskola travhäst.

V

v_NiniZ_v

Jag håller på att skola om min lilla tös Frida från travare till ridhäst.
Hon är ruskigt bra på att hoppa, fin teknik och arbetar där med ryggen. hon kan ingenting om skänklar eller smackningar. Har börjat longerarbeta med henne ca varannan dag men ska nu övergå till varje dag istället.
ett utav dessa problem är att hon stannar när jag smackar och skänklar på. Är hon trött så stannar hon och rör sig inte ur fläcken. om jag då smackar på henne sparkar hon bakut och ibland kosparkar. har kollat upp ifall hon har ont någonstans eller om något skaver, men det gör det inte. varje gång hon gör rätt får hon eftergift och klappar på halsen med lugn och glad tonröst "bra!".
jag har precis lärt henne kort galopp, men den övergår till fyrsprång till slut. jag håller in henne då, men då börjar hon trava. är det för att hon mister balansen?
För övrigt inom allt arbete med henne så litar hon på mig till 98% ca

nu har jag lite frågor.
1.Hur ska jag göra för att hon ska gå när hon står stilla och vägrar gå?
2.Hur lär jag henne skänkelhjälper?

----------------------------------------------------------------
Och en fråga som jag har tänkt på som verkligen inte handlar om den här tråden: 4. Varför har en häst kastanjer?

behöver lite hjälp nu. Ska ta hjälp av en Granne som har hästar.

Sv: Omskola travhäst.

24 läsare och inget tips? :(

Vill tillägga en grej + fråga....

Hon rusar och rusar och rusar och rusar. det går inte att hålla in henne! hon vill "vinna" .. :s jag vill verkligen inte slita sönder munnen på henne, men hon går i kort och sakta trav när hon är trött, men inte annars! jag vill heller inte byta bett för det känns som att ge henne fel start på inridningen! det går helt enkelt inte att hålla in henne, får små blåsor mellan fingrarna. :( jag Sliter absolut inte, men försöker hålla tillbaka henne, vill inte ha en häst som skenar och ta överhanden. jag ska börja testa att rida ut själv för det är när dom andra är med som hon är rädd att dom kommer om och då ökar hon. Dom brukar få rida bakom, men det är ju inte kul att rida ut med någon som måste hålla sig ca 10 meter bakom... :|
men jag är också rädd att hon kommer stanna, eller dansa omkring som en förvirrad höna, och rider jag förbi andra hästar ska hon visa upp sig och helt plötsligt vara jätteduktig och vacker. hon är också tittig som en arab vilket är liiiite hrrm.. :s småjobbigt. just nu brunstar hon, och då är ju ston lite exkta mesiga och har humörsvängningar, och det är väl hennes egenskap. Hoppas att ni nu kan komma med lite tips! och det som gör att hon rusar om nån kommer i närheten hör ju till travbanan, och ska hon göra så kan man inte lära henne galoppen.

puttar upp för att kanske få mig ett (?) svar..

Tränare tränare och åter tränare.
Det enda som hjälper.
Min ridtravare är underbar nu tack vare vår tränare. Hon har själv skolat sin ridtravare.
Min var dock aldrig travhäst, så han har inte den där tävlingstraven.
Men jag kan säga att det är enorm skillnad på de 6 månader vi tränat.

Om hästen rusar skulle jag skritta mest och sen trava/galoppera först i ridhus eller ridbana. Med en duktig tränare.

Jag har tänkt fixa en tränare, som själv har skolat om en travhäst. Men det kommer dröja ett tag, då det är enda tränaren i närheten här, som jag också känner och litar på. ;)

men han är i stockholm denna veckan och jag vill gärna kunna rida frida då hon faktiskt har kondis efter skogsridning. :smirk: Därför ville jag ha svar på dessa frågor ! :D

Okej.
Om jag hade en sån häst skulle jag göra såhär:
Skritta, göra halt, skritta, halvhalt, skritt, halt osv osv.
Så att Frida m å s t e lyssna på dig.
Överrös med beröm såfort hon lyssnar.
Sådär skulle jag rida ända tills jag fick hjälp av tränare.
Skittråkigt, jag vet. Men hellre det än en skenande häst :p

Om hästen inte förstår skänklar eller förhållningar så ska du bara ägna dig åt skritt till dom är befästa. Onödigt slit att försöka få hästen att förstå i högre tempon. Rid endast i skritt men försök befästa trav och galopp kommandon då du longerar eller ännu bättre tömkör om det går. Löshoppa för stärkande muskler så ska du se att du har en häst som funkar bra i traven då du rider om några månader. Galoppen uppsuttet väntar du helt med tills traven är lugnt och harmonisk redan innan hon blivit trött efter en dragkamp.

Lycka till

jo jag håller med dig ;) tack ska testa. halt är det inga problem med, snarare att få igång henne. halvhalter tar hon väl som halt.. smackar jag på henne ger hon närmaste människa en kospark :s

men som sagt! tack :D

Lycka till :) Berätta gärna hur det går, jag blev riktigt nyfiken nu.

Tack! jadå det är klart jag ska jag göra! ;)

Rid ut med hästarna som hon tycker om att vara med i hagen!
Då kommer hon att trivas på ett helt annat sätt.

Att lära henne skänkelhjälper gör du lättast t. ex med att hästen före går -du trycker litet med skänkeln -hon går efter.

Jag tycker också att du ska börja i skritt, låt henne gå över stock och sten så att hon måste titta vart hon sätter sina ben!

Lycka till!!!

Har inte läst igenom de andras svar men här är lite tips:

1. Lär av hästen ev. klaustrofobi och lär den ge efter tryck (från marken eftersom det är säkrast och mest logiskt) det behövs för att du ska kunna använda skänklarna. Inte konstigt att hästen reagerar "fel" om den får klaustrofobi av skänklarna vilket är ganska naturligt. Lär den först och främst att gå mellan saker för att lära den lita på dej och träna bort lite klaustrofobi. Pressa inte i onödan utan vänta ut. Lägg gärna typ plastflaskor i ett snöre över hästens rygg och låt den vänja sej vid att ha dom där. Var lugnande men låt hästen komma undan och avreagera sej om den vill. Ju läskigare desto bättre så länge hästen är redo för det.
Lär den att flytta sej åt sidan vid tryck från handen i skänkelläget och belna med etergift när den gör rätt. Lär även in att flytta framdel resp. bakdel genom att flytta hande bak eller fram en liten bit. Från början kanske man får hjälpa till med andra handen på bogen/rumpan.
Lär gärna in att den ska börja gå när du trycker i "vanliga" skänkelläget genom att ta lite i grimskaftet samtidigt.

2. Skänklarna ÄR inte logiska vad gäller framåtdrivning. Bara att inse. Hästar har ingen inbyggd gaspedal i revbenen. Är hästen inte spörädd kan du ta hjälp av den från början, lägg till ett lätt skänkeltryck och dutta med spöt om hästen inte svarar på en gång. Testa helst från marken först så du vet hur den reagerar + att du kan förtydliga om det behövs med grimskaftet.
Det är en ganska viktig sak att hästen lär sej skänklarna ordentligt och respekterar dom. För det är som sagt inte naturligt, men man har mycket stor fördel av det.

Ang galoppen så är det till 99% brist på balans. Hästen kan också gå ojämnt dvs inte spåra utan trycka in/ut bogen eller in/ut bakdelen och då får den svårt att gå ren galopp utan att snedda eller bryta av. Dessutom blir de då långa och bidrar till att förlora balansen.

Grundregler: Låt hästen absolut inte tappa balansen. Stör den inte mer än "nödvändigt" och hjälp till genom att sätta den i balans innan fattningen. Genom att få den gå lugnt, lätt för hjälperna, och spåra hyfsat dvs du ska känna att framdelen går rakt framför bakdelen så du inte tappar kontrollen över någon kroppsdel. Avslappningen är också viktig så känn att hästen verkligen söker sej framåt/nedåt och inte låser någon sida av nacken/halsen.

Ta kontroll över hästens kroppsdelar genom att flytta ut/in framdel och bakdel. Du kommer känna när hästen går som bäst, då blir den mer upprät istället för lång och okoordinerad.

När du sedan ska korta galoppen är tipset att snarare försöka få till en samlad, avslappnad fattning än att bromsa in hästen till att korta sej. Då förstör man gångarten. Du kan testa fatta ur alla möjliga lägen, skritt, trav, halt, ryggning, sidvärtsrörelser osv. Förr eller senare hittar du också där ett läge där hästen känns som bäst. När hästen kan fatta en avslappnad, balanserad galopp kan den också samla sej några språng och då är det bara att öka de få sprången successivt. Inte förrän hästen kan det tycker jag den är redo för att kunna "kortas" i galoppen från att ha gått normal galopp innan. Och även då får man se till att mest sakta av för sitsen och korta kramningar i svävmomentet eftersom dragande i tyglarna leder till för stor rubbning av balansen.

Galoppen är känslig, men med målmedveten träning och bibehållen balans kan man få strålande resultat!

ridtravare skrev:
Rid ut med hästarna som hon tycker om att vara med i hagen!
Då kommer hon att trivas på ett helt annat sätt.

Att lära henne skänkelhjälper gör du lättast t. ex med att hästen före går -du trycker litet med skänkeln -hon går efter.

Jag tycker också att du ska börja i skritt, låt henne gå över stock och sten så att hon måste titta vart hon sätter sina ben!

Lycka till!!!
ok.. joo har bara två andra hästar till i hagen. en pensionerad shettis och en islandshäst som jag rider ut med. dom är jättebra kompisar!

Försöker jag använda skänkeln brukar hon bli förbannad. slicka öronen bakåt och blotta tänderna. ibland hotar hon med att sparka bakut. men ibland fungerar skänkeln och ibland inte..
tacksam för tipsen!

vill bara säga en sak ! har klarat att rida in henne utan tränare, hon lyssnar perfekt på alla hjälper nu.. jättestolt :D

Börja om från marken.Gå med henne och lär henne först att lyssna på rösten när det gäller att gå fram och att stanna.Överför det i ridninge sen.
Fixa medhjälpare som kan hålla, träna på att sitta upp, ta allt i sakta mak och var inte nöjd förrän allt verkligen funkar.Ridningen tycker inte jag är aktuellt förrän allt är säkrare

vadå börja om! jag har ju lyckats nu! :confused:

*heheh :D

ridtravare: Taaackar :D

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Sasse
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka