Omräkna gräs och hö

SkorpSmulan

Trådstartare
Klurigt med rubriker ibland men jag funderar på hur mycket ett kilo hö är i gräs.

Eller tex, mina hästar ska inte gå på dygnetrunt bete i år men jag tänkte låta dom beta några timmar per dag, hur mycket hö kan man räkna bort om dom betar ca 4 timmar?
Alternativt om man plockar gräs åt dom, säg att man plockar 10 kilo, hur mycket hö kan man byta ut?

Hästarna går normalt på 9-10 kilo torrhö och är hästar som inte bör bli tjockare, helst gå ner i vikt.

Förstår att det är svårt att säja men jag vill bara ett riktmärke på ett ungfär.
 
Grejen med gräs är ju att man inte vet vad de får i sig och inte. hur fort/mycket hästar betar är ju individuellt. Min ena häst åt 7 kg hösilage då hon gick ute 8-14 men senaste dagarna går hon ute några timmar till och lämnar runt 2-3 kg/dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 960
Senast: Twirro
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 261
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 615
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp