Har läst en del nu i trådar här på hund på buke, som nybliven hundägare och tycker det är mycket intressanta disskussioner. Bla vad man har för planer i sitt liv när man skaffar hund, som framtida livskamrat/familjemedlem.
En sak jag kom att tänka på häromdagen är att de "grupper" jag är med i på FB där man vill omplacera hundar så är nästan 90% blandraser (undantaget Amstaff - där renrasiga hundar är verkar vara lite vanligare). Vad har ni för teorier varför det är så? Är antalet renrasiga hundar som omplaceras mindre? Eller är det så att renrasiga hundar omplaceras mer via uppfödare/kontakter till större del, mer eftertraktade så att de aldrig behöver komma ut på "marknaden"? Är ägare till de som skaffar blandraser, mer ekonomiskt sårbara - en följd av att blandraser ofta är billigare att köpa?
Var snälla och håll god ton - som alltid
Alla mina 5 hundar har varit omplaceringar och renrasiga. Jag har fått tag i dem via uppfödare direkt. Ingen av dem har varit påtänkt att annonseras ut.
Hör man av sig till uppfödare kan de inland ha vuxna djur som de avlat klart på alt inte funkar i avel(min sista tex kastade två ggr trots att hon är frisk).