Omplaceringshundar = blandraser?

Smulan75

Trådstartare
Har läst en del nu i trådar här på hund på buke, som nybliven hundägare och tycker det är mycket intressanta disskussioner. Bla vad man har för planer i sitt liv när man skaffar hund, som framtida livskamrat/familjemedlem.

En sak jag kom att tänka på häromdagen är att de "grupper" jag är med i på FB där man vill omplacera hundar så är nästan 90% blandraser (undantaget Amstaff - där renrasiga hundar är verkar vara lite vanligare). Vad har ni för teorier varför det är så? Är antalet renrasiga hundar som omplaceras mindre? Eller är det så att renrasiga hundar omplaceras mer via uppfödare/kontakter till större del, mer eftertraktade så att de aldrig behöver komma ut på "marknaden"? Är ägare till de som skaffar blandraser, mer ekonomiskt sårbara - en följd av att blandraser ofta är billigare att köpa?

Var snälla och håll god ton - som alltid :)

Jag tror renrasiga oftare omplaceras via uppfödare/rasklubben.
Och en stor anledning att blandraser omplaceras är att hunden visar egenskaper och kräver aktivering ägaren inte var beredd på. Tror helt enkelt många tror att en hund blir vad du gör den till - och hoppsan, det visar sig att så inte alls är fallet.

Har läst en del nu i trådar här på hund på buke, som nybliven hundägare och tycker det är mycket intressanta disskussioner. Bla vad man har för planer i sitt liv när man skaffar hund, som framtida livskamrat/familjemedlem.

En sak jag kom att tänka på häromdagen är att de "grupper" jag är med i på FB där man vill omplacera hundar så är nästan 90% blandraser (undantaget Amstaff - där renrasiga hundar är verkar vara lite vanligare). Vad har ni för teorier varför det är så? Är antalet renrasiga hundar som omplaceras mindre? Eller är det så att renrasiga hundar omplaceras mer via uppfödare/kontakter till större del, mer eftertraktade så att de aldrig behöver komma ut på "marknaden"? Är ägare till de som skaffar blandraser, mer ekonomiskt sårbara - en följd av att blandraser ofta är billigare att köpa?

Var snälla och håll god ton - som alltid :)

De renrasiga omplaceras också, men kanske mer via rasklubb/BK/nätverk som @hemlig skrev.

Däremot vet vad du får när du köper renrasigt, du gör ett eget val av vissa egenskaper, det är en större kostnad, och kräver mer i betydelsen av att leta uppfödare och ha kontakt med denne.

En blandis är lättare att impulsköpa, och du vet inte hur den kommer att utvecklas. Du blir inte intervjuad på samma sätt inför köpet, behöver kanske inte hälsa på. Vissa köper ju hundar rätt ur bakluckan på en bil till och med. Utan att ens begära att få se föräldradjuren. Det visar ju knappast på en seriös köpare som är beredd att lägga ned tid och engagemang på sin nya familjemedlem i 12-15 år framöver.

De renrasiga omplaceras också, men kanske mer via rasklubb/BK/nätverk som @hemlig skrev.

Däremot vet vad du får när du köper renrasigt, du gör ett eget val av vissa egenskaper, det är en större kostnad, och kräver mer i betydelsen av att leta uppfödare och ha kontakt med denne.

En blandis är lättare att impulsköpa, och du vet inte hur den kommer att utvecklas. Du blir inte intervjuad på samma sätt inför köpet, behöver kanske inte hälsa på. Vissa köper ju hundar rätt ur bakluckan på en bil till och med. Utan att ens begära att få se föräldradjuren. Det visar ju knappast på en seriös köpare som är beredd att lägga ned tid och engagemang på sin nya familjemedlem i 12-15 år framöver.

Så det blir en "blanding" av oseriös säljare och oseriös köpare när det är blandraser. Jag kan köpa det, det är väl därför man helst vill se att de som köper "bondkatter/huskatter" oxå måste betala lite mer. Man lägger mer värde och engagemang i något man betalat mer för - sorligt nog.

Så det blir en "blanding" av oseriös säljare och oseriös köpare när det är blandraser. Jag kan köpa det, det är väl därför man helst vill se att de som köper "bondkatter/huskatter" oxå måste betala lite mer. Man lägger mer värde och engagemang i något man betalat mer för - sorligt nog.

Det finns en massa undantag såklart. Men ja - inte bara kostnaden, utan även engagemanget som krävs för att faktiskt köpa valp. Du måste kontakta uppfödare, invänta ev valpning, besöka valpen, och ofta har du kontakt med uppfödare även under valp- unghundstiden. Att köpa från en seriös kennel innebär ett större arbete för att överhuvudtaget få hem hunden.

Det finns en massa undantag såklart. Men ja - inte bara kostnaden, utan även engagemanget som krävs för att faktiskt köpa valp. Du måste kontakta uppfödare, invänta ev valpning, besöka valpen, och ofta har du kontakt med uppfödare även under valp- unghundstiden. Att köpa från en seriös kennel innebär ett större arbete för att överhuvudtaget få hem hunden.

Det kan ju även bero på vilka raser man korsat, renrasiga är ju ofta inriktade på ett område, jakt/vakt/sällskap/vallning/kamp. När man blandar raser får man som jag läste någonstans "en hund som gillar att valla och jaga" eller en kamphund som gillar att vakta, vilket kan bli en ganska dålig kombination osv. något som köparen inte tänker på.

Jag tror inte det är priset utan tillgängligheten som avgör.

så om det skulle bli svårare att få tag på blandraser så skulle det bli färre hundar som omplaceras? Jag är dåligt insatt, föds det mer blandrashundar än renrasiga i sverige?

Jag tror renrasiga oftare omplaceras via uppfödare/rasklubben.
Och en stor anledning att blandraser omplaceras är att hunden visar egenskaper och kräver aktivering ägaren inte var beredd på. Tror helt enkelt många tror att en hund blir vad du gör den till - och hoppsan, det visar sig att så inte alls är fallet.
Det där ligger nära som jag tänker. Jag jämför med kattvärlden och undrar om inte en del som skaffar blandraser gör det för att det liksom verkar mindre märkvärdigt att ha blandras än renras, man tror att renraser kräver mer, att blandraser är enklare. Vilket ju är bullshit.

Därför kanske många av blandrasköparna är förstagångshundägare. Och inser efter ett tag att det där med hund krävde mer än de trott.

Det där ligger nära som jag tänker. Jag jämför med kattvärlden och undrar om inte en del som skaffar blandraser gör det för att det liksom verkar mindre märkvärdigt att ha blandras än renras, man tror att renraser kräver mer, att blandraser är enklare. Vilket ju är bullshit.

Därför kanske många av blandrasköparna är förstagångshundägare. Och inser efter ett tag att det där med hund krävde mer än de trott.

Den mest krävande och jävligaste hund jag haft var min första...en blandras. Rottis/Golden/Labbe/Springerspaniel.
Han krävde mycket mer än våra bruksschäfrar som är avlade för sport och tjänst!
Sen var det stundvis allmänt kaos i skallen på honom när drifter och egenskaper från de olika raserna krockade med varandra.

Den mest krävande och jävligaste hund jag haft var min första...en blandras. Rottis/Golden/Labbe/Springerspaniel.
Han krävde mycket mer än våra bruksschäfrar som är avlade för sport och tjänst!
Sen var det stundvis allmänt kaos i skallen på honom när drifter och egenskaper från de olika raserna krockade med varandra.
Hoppas du inte tror att jag tror något annat? :D

JAG tror inte att blandraser kräver mindre. Däremot tror jag att en del som skaffar blandras som förstahund gör det av skälen som jag skrev - med erfarenhet från kattvärlden. Det är lite "vi ska ju inte ställa ut eller något så då 'räcker' det med en blandras. Och renrasiga är ju dessutom så himla dyra" över det.

Med tanke på mångas reaktioner då dom frågat om vad min renrasiga hund kostade så tror jag det är mycket snålhet, man ska inte ställa ut och inte tänkt ha annat än en familjehund och så var det ju så söta valpar på blocket lagom till ungarnas sommarlov/ens egen semester och dom kostade ju inte så mycket och den är ju faktiskt jättesöt och dessutom så har dom ju hört att blandraser är såååå mycket friskare :banghead:

Sen går tiden och den söta valpen växer upp och är inte alls så valpsöt längre och visar sidor som dom inte alls hade tänkt på och så blir det ju så tråkigt med en ouppfostrad unghund. :meh:

Min första egna är en blandras, han kostade hela 5500 (på rea dessutom, nersatt en tusenlapp) det är en summa som många har på sitt konto och ungefär lika mycket som en ny kamera, mobil, tv, sånt som var och varannan människa impulsivt köper på mellandagsrean medan priset för en renrasig hund är vad en hel del människor får ut i lön efter skatt och det svider ju en smula mer i plånboken och ger troligast lite mer eftertanke

Jag har hjälpt till att omplacera ett flertal hundar, samtliga har varit renrasiga och utan större bekymmer med något. Otroligt fina hundar, som av olika anledningar behövt nytt hem. Där har det på riktigt varit ändrade familjeförhållanden (som många annars säger när de köpt en för svår hund) eller hundar som helt enkelt inte trivts i flocken.

Inga av dessa har någonsin legat ute på annons. Det har varit vänner och bekanta som behövt hjälpen, det har också varit uppfödare och helt okända personer som vet att jag har mycket kontakter inom rasen och därför hört av sig till mig. Så är det troligen inom flera raser och då kan det ju lätt se ut som att det bara är problematiska blandraser som omplaceras, även om det absolut inte är så.

Själv önskar jag att det fanns krav på att ha gått uppfödarutbildning för att få sälja valpar (oavsett ras/blandras). SKK har en uppfödarutbildning, den skulle ju kunna vara något att börja med åtminstone. Det lär ju vara omöjligt att komma åt alla oseriösa köpare, men uppfödarna är färre till antalet och om de får en förståelse för hur genetik fungerar, förståelse för vad de faktiskt säljer osv, då kommer de förhoppningsvis också vara mer noga med vem de säljer hunden till. Uppfödarna är ju oftare kunnigare än köparna och när uppfödarna då från början är extremt okunniga, då kan det aldrig bli bra.

så om det skulle bli svårare att få tag på blandraser så skulle det bli färre hundar som omplaceras? Jag är dåligt insatt, föds det mer blandrashundar än renrasiga i sverige?

Jag tror inte att det har att göra med antal hundar, utan hur lätt det är att införskaffa dem. En bra hund från en seriös uppfödare får du ofta vänta uppemot ett år innan du får, de har kö med valpköpare och många väljer köpare noga. Det innebär att köparna hinner tänka igenom valet av hund noga.

En söt blandrasvalp kan du se på blocket och hämta samma kväll.

Vi köpte ju blandras av den enkla anledningen att vi efter något års diskussioner fortfarande inte kunde enas om en ras.

Jag ville ha en schäfer och mannen en labrador. Till slut blev det ett mellanting. Vad min man inte förstod var att den där valpen som såg ut som en schäfervalp troligtvis inte skulle se ut som en labrador som vuxen :p och att sannolikheten för schäferns egenskaper med 82,5% schäfer i valpen var betydligt högre än labbens. :angel:

Vi kan väl säga så att vår hund ser ut som en schäfer, låter som en schäfer och beter sig som en schäfer. ;)

Mannen vill såhär i efterhand absolut inte ha en labbe och innan vi fick barn var vi överens om att nästa skulle bli en renrasig schäfer (mission acomplished :D).
Nästa hund bllir dock inte en schäfer då vi med snart två barn inte längre har tiden och orken som krävs. Det lär dock bli en renrasig någonting.

Med tanke på mångas reaktioner då dom frågat om vad min renrasiga hund kostade så tror jag det är mycket snålhet, man ska inte ställa ut och inte tänkt ha annat än en familjehund och så var det ju så söta valpar på blocket lagom till ungarnas sommarlov/ens egen semester och dom kostade ju inte så mycket och den är ju faktiskt jättesöt och dessutom så har dom ju hört att blandraser är såååå mycket friskare :banghead:

Sen går tiden och den söta valpen växer upp och är inte alls så valpsöt längre och visar sidor som dom inte alls hade tänkt på och så blir det ju så tråkigt med en ouppfostrad unghund. :meh:

Min första egna är en blandras, han kostade hela 5500 (på rea dessutom, nersatt en tusenlapp) det är en summa som många har på sitt konto och ungefär lika mycket som en ny kamera, mobil, tv, sånt som var och varannan människa impulsivt köper på mellandagsrean medan priset för en renrasig hund är vad en hel del människor får ut i lön efter skatt och det svider ju en smula mer i plånboken och ger troligast lite mer eftertanke

Lite som det @mandalaki var inne på och också min erfarenhet i både hund- och kattvärlden. Blandrashundar/huskatter är mer tillgängligare, billigare, kan hämtas hem samma dag (särskilt då få av uppfödarna sållar hårt bland sina köpare, tyvärr), och med myten om att de är automatiskt friskare än de med stamtavla, och "de behöver bara en hund/katt och inte någon speciell, ska inte ställa ut ändå". Allt detta kan leda till att det blir spontanköp, det visar sig att det är mer jobb, mer tidskrävande och mycket dyrare än vad de förväntade sig att det skulle bli, osv.

Det där var väldigt insiktsfullt (för mig). Nu vet jag bättre hur jag ska prata med min kollega om att skaffa hund. :up: ("Jag vill inte ställa ut eller så, jag skaffar bara en blandras.")

Hoppas du inte tror att jag tror något annat? :D

JAG tror inte att blandraser kräver mindre. Däremot tror jag att en del som skaffar blandras som förstahund gör det av skälen som jag skrev - med erfarenhet från kattvärlden. Det är lite "vi ska ju inte ställa ut eller något så då 'räcker' det med en blandras. Och renrasiga är ju dessutom så himla dyra" över det.
Nädå, jag förstod. Och berättade min story som förstärker det du skriver :up:

Det där var väldigt insiktsfullt (för mig). Nu vet jag bättre hur jag ska prata med min kollega om att skaffa hund. :up: ("Jag vill inte ställa ut eller så, jag skaffar bara en blandras.")
:)

När jag hade katter brukade jag tjata om det där. Jag brukade beskriva hur noggrant jag skötte om mina bondkatter, precis som om de vore värdefulla raskatter. Jag kallade dem medvetet bondkatter istället för huskatter, för att markera att ja, det är helt vanliga bonnakatter jag talar om, även om det låter som om det är bengaler för 12000 kr/styck. Blandraser har inte mindre behov än renraser - och det gäller ju hundar också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 359
Senast: Sesca
·
E
Övr. Hund Har suttit lite på blocket och kollat.. Blir så ledsen och arg när man ser alla dessa omplaceringshundar. 95% av dom är blandraser...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: Duvan
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka