Omotiverad häst-klicker?

Lindon

Trådstartare
Jag har kommit till en punkt med min häst att det börjar kännas som han gör ALLT för att jävlas med mej. Han vill inget som jag vill. Inte gå ur hagen då jag ska jobba honom, inte bli sadlad, inte stå still..m.m. Försöker vara sträng men samtidigt berömma när han gör rätt men ändå känns det som budskapet inte når fram! Han har haft lite åkommor (hälta och nu senast ryggont) som har gjort att ridningen har fått sättas på hyllan. Nu i tisdags, typ 2 mån sen jag red (har bara longerat + tömkört) lyssnade han förståss noll på mej. Vägrade göra halt. Fick ta i för mycket innan han lyssnade, vilket förståss resulterade i sur häst och ännu surare jag. :crazy: I trav rusade han iväg och trav/galopperade/taktade. Fick honom inte nerlugnad eller att lyssna på något jag ville. Därför har jag bestämt att vi ska börja om från noll. Hans gamla ägare för 7 år sedan ringde igår och vi började diskutera. Hon sa att hon nu övergått till hundar och klickerträning. Vi funderade om detta kunde vara något för mej och min häst.

Har varit och läst på några engelska sidor, men har några frågor!

Hur gör man om man vill använda en klicker i ridningen (eller longeringen). Om man t.ex. travar och hästen slappnar av och går lugnt som man vill, ska man då klicka - göra halt - och ge godis? eller?

Ska man använda sig av ett target?alltså något som hästen ska nosa på för att få godsaken? en som jag läste om hade t.ex en kon eller något..för att undvika att han börjar nosa i mina fickor efter godis.

Jag tycker att detta verkar vara ett bra sätt, känns som allt jag gör är att säga Nej och vara bestämd heeela tiden och hästen bara fortsätter med nya hyss och beter sig surt och grinit mot mig...känns som han helt har tappat lusten att göra matte glad. Vill ha min gamla Tizi tillbaka!

Sv: Omotiverad häst-klicker?

Jag förstår det där låter jobbigt. Men glöm inte vilken lycka det är i sig att ha en häst. (Alla glömer vi det ibland men det är alltid värt att tänka på när träningen inte fungerar.)

Ta inte andras måsten och gör dem till dina. Man måste faktiskt inte bråka med sin häst. Glöm inte att ha kul med din häst, mys och gör sådant som fungerar. Kanske ta lång promenader på en timme eller två det kanske får både dig och din häst att slappna av mera.

Klicker träning handlar ju bara om positiv förstärkning, det låter bra för er.

Lycka till

Hur gör man om man vill använda en klicker i ridningen (eller longeringen). Om man t.ex. travar och hästen slappnar av och går lugnt som man vill, ska man då klicka - göra halt - och ge godis? eller?

Först måste hästen vara inklickad, d.v.s. den måste 100%igt ha kopplat klicljudet till godis. Hur man gör det har beskrivits i andra trådar, finns även bra böcker om det, t.ex. Alexandra Kurlands böcker (på engelska). Rektionen på klicker, om den är rätt inlärd, är att hästen helt slutar upp med det den håller på med, för att få sin belöning. Alltså travar du, eller gallopperar, och klickar, så tvärnitar hästen:D . Det är som det ska vara. Klicker använder man ju bara i inlärningen, för att snabbt visa hästen vad som önskas, sen när den kan det räcker det med "vanligt" beröm och uppmuntran.

Ska man använda sig av ett target?alltså något som hästen ska nosa på för att få godsaken? en som jag läste om hade t.ex en kon eller något..för att undvika att han börjar nosa i mina fickor efter godis.

Det är ett jättebra sätt att börja:idea: ! Jag har också lärt mina att plocka upp en pinne i munnen och ge den till mig, tanken är att lära dom apportera på längre och längre avstånd. Jag har även lärt min ena häst spansk skritt med klickern.

TIPS: Om du vill använda klicker då du rider, kan det vara bra att lära in ett klickerord istället, så har du händerna fria.

efter att min häst hade stått en längre (eller längre och längre, 6veckor) så var hon precis som du beskrev att din häst är.
det jag gjorde var att vara jäkligt konsekvent när jag "tränade" henne från marken, dvs, Nh och när jag red så försökte jag jobba henne så mycket som möjligt (i skritt till en början sedan kom ju trav mm)..
Men jag kan ju inte någonting om klicker-täning då da så jaa, om du fick någonting ifrån det här så var ju det bra:crazy:

Testade klickern idag, vilken lycka!:) Gamla ägaren som har ridit in honom var och visade mej, hon har nu övergått till att träna hundar (med klicker). Tränset var grejen vi började med. Alltid då man kommer med det drar han sej undan och försöker smita. Antar att det har att göra med att han har haft för långa tänder - ont! Men tänderna är ok igen men beteendet finns kvar. Till slut med mycket godis som gick åt så fick vi sätta tyglarna över huvudet, han nosade glatt på tränset, stod som ett ljus när man kom och rasslade med tränset. :) Imorgon ska jag fortsätta. Sen blir det att fortsätta med sadeln, att lära sig stå stilla i gången, stilla när man ska komma upp på honom, göra halt...listan kan göras lång! men det känns jätte kul att ha hittat en metod att lära honom dessa saker! fast ibland känns det mer som att man tränar en unghäst, för han HAR ju faktiskt kunnat dessa saker! varför det är såhär nu vet jag inte. Anar att det har med hans förra ställe att göra.

Det roliga var att när jag satte honom i hagen så sprang han efter mej och bara "mera mera". Öronen var framåt hela tiden och han var nyfiken på allt jag pysslade med..Annars brukar matte vara en jobbig typ som man helst undviker..

Jamen huuuur funkar en klicker då????

brukar bli så...när de inser att de kan leka med oss på bådas villkor- och att de får ut något av det- så vill de aldrig sluta:D

grattis till att ha hittat klickerträning, man kan lära in allt från "rulla" till levader!

/Migo
som har tränat problemhästar med klicker och gjort arbetsälskande gosdjur av monster på bara några timmar.

Milou75 skrev:
Jamen huuuur funkar en klicker då????

en klicker, eller ett klickerljud, fungerar som en signal till hästen att precis NU gjorde du rätt. Man lär hästen att assosiera(stavas?) ljudet med godis, och har sedan ett beröm som är mer exakt än något annat.

tex ville jag lära mig häst att flema på kommando. Först klickar jag in honom. dvs jag klickar-ger godis, klickar-ger godis upprepade gnger, tills han har lärt sig att godiset kommer pga ljudet.

Sen klickar jag in honom på att nudda min hand med mulen. I början får han klick-godis bara för att titta på den, sedan måste han hålla kvar mulen mot, och till slut även följa med när jag rör på handen. När han följer min hand med mulen sträcker jag upp den så pass högt att han inte når utan att vika upp läppen- vips- en flemning!

man kan också fånga betéenden, tex om han sträcker på sig i hagen när man ser, klick-godis. Om hästen är väl inklickad kommer den börja prova på saker som den tror var utlösande för klicket, och efter ett tag kommer en antydan till sträckning- "var det kanske det här som matte ville ha fram?"

viktigt är att alltid dela upp rörelsen man vill ha i små portioner...ge hästen ledtrådar genom att berömma delmoment!

/Migo

Det är en grej som gör ett speciellt klickljud, som man får hästen att kombinera ljudet med berömm tex "duuuktig".

Var kan man köpa klickers? Någon som har tips på sida där man kan läsa om hur man börjar? Man vill ju att det ska bli rätt från början. Min häst är ett riktigt godismonster som börjar tigga bara man tar upp mobilen ur fickan.. Väldigt jobbigt. Jag kan inte ge honom godis som berömm, han förknippar inte godis med berömm. Kan bero på att han stod på skolan och fick godis nätt o jämnt eftersom han e så söt.. hehe.. Även min kära mormor är glad vid att ge honom godis. Så nu förstår han inte varför han får godis och tigger väldigt mycket och blir en riktig pina.

Lindon skrev:
Ska börja ikväll, har köpt en klicker idag!

Jag har "jobbat" ett år med klicker tillh sät nu, och jag vill bara varna dej för en sak. Det är väldigt "klumpigt" att rida med en klicker i handen.
Fick tipset när jag började att använda ett ord istället. Ett ord som inte används i vardagen, så jag valde ordet "klick". Det bästa är att det inte tar någon plats. Bara så att du tänker på det, när du ex. tränar galoppfattningar, tömkör eller vad du nu ska hitta på, det tar plats!
Fördelen med en klicker är att den låter alltid exakt likadant, oavsett vilket humör man är på. Men det blir inget glädje utropp med en klicker, om hästen gör något perfekt som man tränat en tid, därför är ordet klick bättre, man kan variera hur "bra" just det klicket var. :)

Krångligt? hoppas jag inte rörde till det för mycket.:crazy:

Lycka till! :)

"Hundens förlag" har en bok som heter "Klick! Delfinträning för din häst" och säljer både den och klickers.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka