Lindon
Trådstartare
Jag har kommit till en punkt med min häst att det börjar kännas som han gör ALLT för att jävlas med mej. Han vill inget som jag vill. Inte gå ur hagen då jag ska jobba honom, inte bli sadlad, inte stå still..m.m. Försöker vara sträng men samtidigt berömma när han gör rätt men ändå känns det som budskapet inte når fram! Han har haft lite åkommor (hälta och nu senast ryggont) som har gjort att ridningen har fått sättas på hyllan. Nu i tisdags, typ 2 mån sen jag red (har bara longerat + tömkört) lyssnade han förståss noll på mej. Vägrade göra halt. Fick ta i för mycket innan han lyssnade, vilket förståss resulterade i sur häst och ännu surare jag. I trav rusade han iväg och trav/galopperade/taktade. Fick honom inte nerlugnad eller att lyssna på något jag ville. Därför har jag bestämt att vi ska börja om från noll. Hans gamla ägare för 7 år sedan ringde igår och vi började diskutera. Hon sa att hon nu övergått till hundar och klickerträning. Vi funderade om detta kunde vara något för mej och min häst.
Har varit och läst på några engelska sidor, men har några frågor!
Hur gör man om man vill använda en klicker i ridningen (eller longeringen). Om man t.ex. travar och hästen slappnar av och går lugnt som man vill, ska man då klicka - göra halt - och ge godis? eller?
Ska man använda sig av ett target?alltså något som hästen ska nosa på för att få godsaken? en som jag läste om hade t.ex en kon eller något..för att undvika att han börjar nosa i mina fickor efter godis.
Jag tycker att detta verkar vara ett bra sätt, känns som allt jag gör är att säga Nej och vara bestämd heeela tiden och hästen bara fortsätter med nya hyss och beter sig surt och grinit mot mig...känns som han helt har tappat lusten att göra matte glad. Vill ha min gamla Tizi tillbaka!
Har varit och läst på några engelska sidor, men har några frågor!
Hur gör man om man vill använda en klicker i ridningen (eller longeringen). Om man t.ex. travar och hästen slappnar av och går lugnt som man vill, ska man då klicka - göra halt - och ge godis? eller?
Ska man använda sig av ett target?alltså något som hästen ska nosa på för att få godsaken? en som jag läste om hade t.ex en kon eller något..för att undvika att han börjar nosa i mina fickor efter godis.
Jag tycker att detta verkar vara ett bra sätt, känns som allt jag gör är att säga Nej och vara bestämd heeela tiden och hästen bara fortsätter med nya hyss och beter sig surt och grinit mot mig...känns som han helt har tappat lusten att göra matte glad. Vill ha min gamla Tizi tillbaka!