S

sanna____

Hej!
Nu vet jag inte om jag skriver i rätt forum men.
Jag har iaf en häst och han är hopplös! Han smiter fast vi har el. Inte för att jag vet om elen funkar helt men:angel:
Men vad ska jag göra så han blir "rädd" för tråden? Ngn som vet?;)

Sv: Omöjlig!

Först och främst ska du se till att det är ordentligt med ström i staketet! Hur går han ut, över, igenom eller under?

Köp en mätare som mäter strömmen i staketet, finns för en eller ett par hundralappar på Granngården. Ha ordentligt sträckta linor med stabila stolpar i hörnenh så han måste trycka på ordentligt om han ska ut.
Det finns diverse "knep" men detta ska du börja med.

En i vårat stall hade en häst som alltid hoppade över tråden, hur högt det än var.. Så han fick aldrig någon stöt av elen. Ägaren var tvungen att "visa" honom att det var ström i tråden :devil: Kan kännas taskigt, men de ska vara rädda för tråden och inte hoppa över den som vilket hinder som hellst. Det funkade på den hästen i alla fall, läskigt att hoppa när tråden kunde stickas så ju!

Har du funderat på andra orsaker till varför han rymmer? om hagen är för liten, har den kompisar? Trivs den hos dig? etc etc.
Spånar bara lite :D

Finns en sådan häst i stallet som lämnar staketet helt oberört.Anledningen till att han smiter är troligtvis därför att han tycker bättre om hästarna i hagen brevid men vi är inte säkra.inte för att jag tror att det kommer hjälpa dej men men.

om du vill hålla hästen inne så börja med att se till att elen fungerar i tråden.

vill man hålla hästen inne bör man sätta upp ett ordentligt staket. många gånger då folk har rymmarhästar beror det på att man har ett ruckel till staket som bara hänger och har få trådar.

om det är en liten ponny så ha tjocka band som börjar lågt ner på backen och ca 20 cm mellan tråden upp till ca 1m höjd åtminstånde. och tätt mellan stolparna. på så sätt blir det inte lätt att krypa imellan åtminstånde.

Jag fick tips från en kompis när min shettis ville rymma fast det var ström i tråden men hade så tjock man att han inte kände den men hans stora hästkompis kände nog den alltid.Jag satte grimma på honom med stöttråd virrad runt hela grimman och varje gång han var emot tråden kände han stöten.Nu vill han inte gå emot tråden längre.Tyckte det lät brutalt men han rymmer inte längre.Jag kan tillägga att jag hade fyra trådar som var täta med ström men ändå var han på fel sida innan jag testade min kompis metod!

Min yngsta häst har varit en rymmare, men inte efter att jag lagt tråden på hans bak några gånger. Kanske låter elakt, men med tanke på vad som kan hända när hästar rymmer ut, så är det bättre att de får respekt för tråden.

Har du funderat på andra orsaker till varför han rymmer? om hagen är för liten, har den kompisar? Trivs den hos dig? etc etc.
Spånar bara lite :D

Jo, jag har funderat men vissa gånger tänker man att han bara för ren djävluskap för ibland går han bara och ställer sig vid andra sidan staket. Vi har ganska stora hagar och han står med en hästkompis som han älskar:) Jag vet inte om han trivs hos mig men jag kan inte tänka mig att han inte trivs för när han smiter kommer han och ställer sig på gården lr går han runt här på gårdarna vid hagen men han går aldrig nå lång bort.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 881
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama