Omöjlig mattefråga.....

Lena Furberg

Trådstartare
Ja, det står åter still i min skalle...Wilma och Märta ska springa ett spår i skogen som är 3 km långt, där start och mål är samma plats.

De springer åt varsitt håll.

Wilma håller hastigheten 9 km i timman, Märta 1,25 m i sekunden. Hur långt har var och en sprungit när de möts?

Vilken är formeln (igen...)?
Jag kan räkna ut, på mitt eget krångliga vis, hur snabbt båda springer i km/tim men sen stannar hjärnkontoret.

Help!!
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

men om dem springer at varistt hall pa ett spar som gar i en cirkel (?) sa mots dem val efter 3km? om dem nu inte springer sparet fler ggr dvs
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Men springer de lika fort? Om Märta springer långsammare har ju den andra sprungit längre än Märta? Kan man inte först räkna ut hur fort märta springer i km/h?
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Märta springer väl hälften så fort som Wilma i km/h (det är 3600 sekunder på en timme och en km är 1000 m). Då borde Wilma springa 2 km när Märta springer en. Och då har de kommit 3 km. Märtas avstånd + Wilmas avstånd= 3, Märtas avstånd + 2 x Märtas = 3.
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Jo och det har jag gjort. Märta är långsammare, springer 4,5 km i timman (om jag nu räknat rätt....) medan Wilma springer 9, dvs dubbelt så snabbt. Var möts dom?O_o
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

ursakta, min hjarna var lite seg! ignorera tidigare svar!

det ar enlast om du omvandlar till brakform!

dvs 9/9 och 4.5/4.5 behover vara i samma form (den ena soringer 9km per timme och den andra 4.5km per timme)

= Wilma springer 2/2 och Marta 1/2 sa marta springer halften sa snabbt som Wilma. Sparet ar 3km sa dem mots nar Wilma har sprungit 2km och Marta har sprungit 1km.
 
Senast ändrad:
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Den ena springer 9 km/h, den andra 4,5 km/h. Alltså möts de när den första sprungit två och den andra en km.
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Fast om en springer snabbare så har ju den hunnit längre än den andra, skulle de springa lika fort så har ju båda hunnit 1,5 km. ;)

Om jag tänker rätt så springer Märta 4,5 km/h, alltså så har Wilma kommit dubbla hennes sträcka.... Men hur man sen räknar ut hur långt de har kommit innan de möts... Men vad är det för matteuppgifter? Är inte din dotter jämnårig med min? typ 11 år? GAH

Karfitsa, var det så enkelt? Det borde jag ju ha kommit på!!!:banghead:
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Wilma springer 9 km/h
Märta springer 4,5 km/h

Antag att Märtas springer X meter innan de möts.
Eftersom Wilma springer dubbelt så fort springer hon 2X meter innan de möts

X+ 2X = 3000
3X = 3000
X = 1000

Märta har sprungit 1000 meter när de möts
Wilma har sprungit 2000 meter när de möts
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Min dotter är 13 och frågan fanns på dagens matteprov i 7:an! Dom hade inte gått igenom formlerna överhuvudtaget utan det här känns mest som en test på hur bra dom kan tänka ut saker själva. Det går ju, utan formler, om man tar det steg för steg, men visst är det en svår fråga?!? Lätt om man tänker rätt, men annars :eek:
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Min dotter är 13 och frågan fanns på dagens matteprov i 7:an! Dom hade inte gått igenom formlerna överhuvudtaget utan det här känns mest som en test på hur bra dom kan tänka ut saker själva. Det går ju, utan formler, om man tar det steg för steg, men visst är det en svår fråga?!? Lätt om man tänker rätt, men annars :eek:

Jag hade inte klarat den. Jag hade nog kunnat räkna ut hur fort hon sprang i km/h istället för m men sedan hade jag inte kunnat komma vidare. Men så är jag usel på matte.
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Min dotter är 13 och frågan fanns på dagens matteprov i 7:an! Dom hade inte gått igenom formlerna överhuvudtaget utan det här känns mest som en test på hur bra dom kan tänka ut saker själva. Det går ju, utan formler, om man tar det steg för steg, men visst är det en svår fråga?!? Lätt om man tänker rätt, men annars :eek:

Puh det är i alla fall två år kvar! ;) Jag gillar att man får lov att friska upp sitt minne men ibland känns det som om det går lite för fort... ;)
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Ja, det står åter still i min skalle...Wilma och Märta ska springa ett spår i skogen som är 3 km långt, där start och mål är samma plats.

De springer åt varsitt håll.

Wilma håller hastigheten 9 km i timman, Märta 1,25 m i sekunden. Hur långt har var och en sprungit när de möts?

Vilken är formeln (igen...)?
Jag kan räkna ut, på mitt eget krångliga vis, hur snabbt båda springer i km/tim men sen stannar hjärnkontoret.

Help!!


De möts inte alls. Varför skulle en cool tjej ens lyfta på ögonen när en idrottsnörd som springer på för åldern närmast kenyanska tider?
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Min dotter är 13 och frågan fanns på dagens matteprov i 7:an! Dom hade inte gått igenom formlerna överhuvudtaget utan det här känns mest som en test på hur bra dom kan tänka ut saker själva. Det går ju, utan formler, om man tar det steg för steg, men visst är det en svår fråga?!? Lätt om man tänker rätt, men annars :eek:

Det finns inte formler för allt här i världen! Jag tänker att det är en övning i att tänka i flera steg, först omvandla ena hastigheten så att enheterna stämmer och sedan lite klurigt tänk med bråk. Dessutom skapar uppgiften ökad förståelse för begreppet dubbelt så fort. Och hela grejen med matte är just att lära sig tänka rätt, inte lära sig formler utan till! (Formler kan man alltid googla, men tänkte kräver övning)
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

:D jag haller pa och pluggar for en matte c tenta pa lordag, sa jag skams over mitt forsta svar :o tror det har blivit for mycket derivata dem senaste dagarna :crazy:
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Matematik är inte samma sak som formler så du har helt rätt, man ska analysera läget och tänka själv:) Det är det som är matematik. Formler kan vara bra ibland men det är inte de som är själva grejen.
 
Sv: Omöjlig mattefråga.....

Det finns inte formler för allt här i världen! Jag tänker att det är en övning i att tänka i flera steg, först omvandla ena hastigheten så att enheterna stämmer och sedan lite klurigt tänk med bråk. Dessutom skapar uppgiften ökad förståelse för begreppet dubbelt så fort. Och hela grejen med matte är just att lära sig tänka rätt, inte lära sig formler utan till! (Formler kan man alltid googla, men tänkte kräver övning)

Ja, precis så tror jag också! Jag kan ju inga formler överhuvudtaget men luskade egenhändigt ut svaret genom att tänka logiskt - och långsamt, sedan den första totalförvirringen lagt sig. Att jag sen inte var säker på om jag kommit fram till rätt svar, är en annan sak - men så fick jag ju "rätt" här på osvikliga Buke! :D
 

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 502
Senast: Macken22
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp