Omöjlig att tränsa

R

Rosa

Jag vill gärna ha tips om hur jag ska bära mig åt med min häst som har blivit helt omöjlig att tränsa.
Det är en halvblodsvalack, 7 år. Han har varit konvalescent efter en meniskskada de senaste tre åren, men är nu fullt återställd och ska sättas igång igen. Han har under de här åren endast varit sällskapshäst och "barnvakt" åt fölen och har tyvärr inte tränsats regelbundet. Han har alltid varit rädd om huvudet, vid tex avmaskning. Till saken hör kanske att hans pappa (Flyingehingst) var precis likadan i början. Han har inga problem med sina tänder. Är nyligen kollad av hästveterinär.
Han blir hysterisk vid försök till tränsning, reser sig, vägrar öppna munnen... Han är 170 cm hög, så det är inte så lätt att hantera detta. Har försökt med allt jag kan komma på: godbitar i handen, uppknäppt träns osv. Ibland kan man lyckas om han äter äpplen ur en hink och man passar på att få in bettet samtidigt. Han är mycket nöjd när han väl är tränsad och rids utan några som helst problem. Det verkar som om det har blivit en fix idé att han inte ska bli tränsad. Jag avmaskar honom numera med tabletter.
Har funderat på om man skulle försöka med ett sidepullträns.
Är det någon som har några idéer??

Sv: Omöjlig att tränsa

Innan jag hade läst färdigt tänkte jag på side pull som du själv föreslog. Det låter otroligt jobbigt att inte kunna tränsa.
Och det gör det ju inte enklare heller att pållen är så hög!
Men prova du med side pull som du hade tänkt.

Jag skulle börja med att verkligen lägga ner tid på att lära honom att sänka huvudet och stå avslappnat så att du kan ta honom överallt på huvudet utan att han blir rädd. Bästa sättet att lära hästen att sänka huvudet tycker jag är att sätta en hand på nosryggen och en över nacken. Öka trycket stegvis tills hästen ger efter minsta lilla i nacken, då tar du bort händerna helt. Så småningom kan du öka kraven tills han sänker huvudet hela vägen ner till marken.

25711901.jpg

Öva på att ta på honom över hela ansiktet, över pannan och nosen tills han är helt lugn med det. Detta får du börja med väldigt försiktigt och öka efterhand. När han är helt lugn med detta kan du börja öva på själva tränsningen. Jag tycker att det bästa sättet är att be hästen sänka huvudet och sedan tränsa "uppifrån". Står man framför hästen med tränset i högsta hugg är det inte konstigt om den höjer huvudet och backar istället för stå kvar snällt med sänkt huvud som man vill.

Hästen är stor men jag vet inte hur lång du är. Själv är jag lång och brukar i såna situationer lägga högerarmen runt nosryggen på hästen för att få ner huvudet, och eftersom jag inte är så smal som jag skulle önska att jag var kan jag använda vikten till att få ner hästens huvud. Sen tar jag tränset i högerhanden, kanske en 15 cm ovanför bettet, lägger bettet i vänsterhanden, och vill hästen inte öppna munnen stoppar jag in ett finger vid lanerna och då brukar den öppna munnen.
Det här är en metod framarbetad efter många år med envisa ridskolehästar. Uppfattar du att hästen är rädd och inte envis ska du inte använda den.

Ta av bettet på ena sidan av tränset (på din sida altså där du står) ta av tyglarna först (:p) sätt på som en grimma, du måste dock ha nosrem på.

När det väl är på plats så lägger du bara in bettet i munnen. Funkar "alltid" och inget onödigt tjaffs med hästen.
Både om hästen är rädd eller bara jävlig/ouppfostrad bara man är själv är lugn och inte stressar fram låt det ta den tid det tar.

Är man lite diskret med vad man gör fattar inte hästen vad som hänt fören bettet är i munnen och då brukar dom acceptera det utan problem. :)

P.S. värm bettet i handen ordentligt innan, inte trevligt med iskallt bett ;)

Det är en mycket social och trevlig häst. Kommer alltid fram först i hagen. Älskar att kela. Helt orädd om huvudet vid vanlig hantering. Inga problem att ta på grimma eller träns utan bett. Lättriden, lättlastad, inga problem att vaccinera eller sko.
Det är när det gäller MUNNEN som han blir helt hysterisk. Slänger lätt iväg personen som försöker tränsa eller avmaska honom. Vi har provat flera av tipsen som har kommit in här utan att lyckas. Jag tror att det måste till en långsiktig hantering av huvud/mun som nämnts ovan. En annan sak som jag funderar över är att när han var bortlämnad några veckor, var det inga problem med tränsningen. Han måste ha haft en mkt obehaglig upplevelse med bett el avmaskningsmedel här hemma i stallet. Snacka om "hästminne".

En annan sak som jag funderar över är att när han var bortlämnad några veckor, var det inga problem med tränsningen. Han måste ha haft en mkt obehaglig upplevelse med bett el avmaskningsmedel här hemma i stallet. Snacka om "hästminne".

Vad händer om du försöker tränsa honom i hagen då? Vad händer om du tar dit en (hästvan) kompis som hästen aldrig sett förut?

Ja, det låter ju som om det har hänt något obehagligt som han tydligt minns.

Jag hade antingen kört den mjuka vägen, som du själv är inne på, att ge det tid och försöka göra betslingen så trevlig och kravlös som möjligt, kleta in med betfor osv, och under tiden ridit med ett bettlöst alternativ.

Eller betslat honom över grimman när han står uppbunden, så att han inte kan slänga sig iväg, om du känner att det skulle funka. Det är en avvägningsfråga, förhoppningsvis upptäcker han att det var ju inte så himla otäckt ändå, men risken är ju att han kastar sig och har sönder grimma/uppbindning och det blir ännu värre.

Hade en häst som var hopplöst med tex avmaskning, ja saker som skulle in i hennes mun gillade hon verkligen inte, samma med tandraspning osv. Lärde mig med åren att om jag började klia på henne vid bogen men det som skulle in i munnen och kliandes arbetade mig framåt kunde jag utan svårighet avmaska eller veterinären raspa tänderna. Men det fick ta några minuter först.
Kan vara ett tips. Vet faktiskt inte riktigt varför det funkade, men funkade gjorde det. :D

Min häst var precis likadan för ett halvår sedan då jag köpte tillbaka henne, hon drog upp huvudet och ställde sig precis som din och gjorde allt i sin makt för att inte få på sig det men så fort hon fick på det sten cool.. Men jag har fått ta det väldigt lugnt med henne och att hon ska känna sig trygg i min närhet osv samt att lära henne bli klippt i öronen att man tar på do och kanske till och med kliar lite i dem bara för det inte ska vara något farlgit för det har varit det svåra att ta i öronen när man skulle träns.. och att lära henne ta ner huvudet när man lägger ett lätt tryck vid nacken är ett jättebra knep om dom blir höga!.. :) lycka till !!

Vet själv hur maktlös man känner sig. Jag har ett halvblodsto som är stor med lång hals. Tränsar henne bara själv nu, problem när andra ska tränsa, löste det själv med att när jag skulle börja tränsa gav jag samtidigt med bettet in en sockerbit . Tränsar unghästarna med att öppna på ena sidan av bettet och för in det. Har du provat något annat material på bettet?
Ta jättelång tid på dig och när du fått in tränst så ge något och sedan av med det igen och på igen så kanske hästen till slut tänker att det inte är något man ska kämpa emot utan vill ha mer godis. Det är enda tillfället jag ger godis från handen men stoppar in själv vid lanen (tandfria delen).
Nu behöver jag inte ge något när hon ska tränsas tar bettet direkt

Min nu döda goa avelshingst, 22 år gammal, fick uppleva något otrevligt o obehagligt när han var hos tränare som 2 åring. Han var hur fin som helst när vi lämnade honom, vältränad o inga dumheter på något vis.

Han var där ett tag och när vi fick hem honom så var han halt i alla leder o kotor som fanns :cry: Svarade INTE på tuppkam i alla lederna ( 3-4 behndlingar)

Men också mkt rädd för bett o tränsning. Det gick absolut inte att ta fram ett träns, bara han såg det blev han rädd. Höjde huvudet så jag INTE kom åt.

Men då kom jag på.

När jag skulle tränsa honom så fick han stå med rumpan i boxens hörn och där ifrån fick jag, låta honom få förtroende för mig, vilket han hade haft till 150 % innan. Litade på mig fullständigt.

Sedan få honom att vara så avslappnad som möjligt, genom att vara väldigt lugn o inte pressa honom. Han skulle kunna stå där utan att ha för stor press på sig att vilja sticka undan.

Såg på honom att han tyckte att det var mkt läskigt att få bettet mot tänderna osv. Men hade man bara fått på honom bettet med tränset så gick det hur bra som helst.

Hade det även jobbigt när man skulle ta av honom huvudlaget. :( Då han ville köra upp huvudet, varpå bettet kom vid lanerna. Och han blev rädd. Då såg jag alltid tillatt ta ett finger i mungipan så han öppnade munnen. Då spottar de ut bettet själva.

På detta sätt jobbade jag med honom i ett halvår. tillslut hade han jag inga problem med detta överhuvudtaget.
Men trägen vinner.

ja hur kunde det bli såhär??? Jag tror för egen del att han har varit uppbunden i gången, och när de skulle tränsa av så har de haft bråttom , han har kanske ändå rört huvudet eller de har ryckt bettet ur munnen, bettet har "fastnat" bakom framtänderna i nederkäken, och han reagerat och det har gjort ont. :cry:

Iaf så när han förstått att det inte var något farligt så har jag gått ut i hagen o tränsat honom utan problem. :love:

R.I.P min älskade "valp" han fick en hjärt attack och dog med sitt huvud i mitt knä. :love: Ett par dgr innan midsommar afton i år:cry:

hade honom sedan fölis, och även hans mamma som blev 30 år.:love:

Min 2 åring har inga tränsproblem men gillar inte att bli avmaskad. Jag tränar honom genom att ge äppelbitar eller kraftfoder och samtidigt som han äter är jag och sticker in ingivare (utan att spruta något) utan att han bryr sig överhuvud taget. Kanske det skulle kunna fungera? Nu bryr han sig inte speciellt när jag sticker in ingivaren även utan mat, han får dock alltid en sockerbit (långt ner) efteråt.

Hästen är stor men jag vet inte hur lång du är. Själv är jag lång och brukar i såna situationer lägga högerarmen runt nosryggen på hästen för att få ner huvudet, och eftersom jag inte är så smal som jag skulle önska att jag var kan jag använda vikten till att få ner hästens huvud. Sen tar jag tränset i högerhanden, kanske en 15 cm ovanför bettet, lägger bettet i vänsterhanden, och vill hästen inte öppna munnen stoppar jag in ett finger vid lanerna och då brukar den öppna munnen.
Det här är en metod framarbetad efter många år med envisa ridskolehästar. Uppfattar du att hästen är rädd och inte envis ska du inte använda den.

Håller med du o sen belöning.

Kanske oxå äta ett ´kraftfodermål med det i munnen.

Tränstvång är till 99% skapat av människan.
Jag har alltid med mina unghästar tränat dem att sänka sig genom att hålla ett lätt tryck bakom örona till eftergift kommer och hästen börjar sänka sig (kanske bara genom ett litet "ryck i börja"), träna detta varje dag som en del av vardagen, bara någon minut åt gången utan något redskap. Sedan börjar du "tränsa" hästen med grimma och en godbit långt ner (en treåring ska kunna tränsa en 180 häst). Längre fram gör du samma med träns. Tränsa, tränsa av, beröm, tränsa, tränsa av, beröm. Sedan inget mer. Upprepa lugnt och fint utan att övergöra det. Oftast så spänner sig en människa när den ska utföra en uppgift som den vet blir problematisk, vi spänner oss då även om vi försöker verka lugna (eftersom vi är rovdjur så har en häst redan läst av oss innan vi själva uppfattar vår oro eller stress). Så du måste även jobba med ditt eget beteende vi tränsningen. Låt hästen aldrig koppla samman tränsning med endast att rida eller arbete i samband utan låt hästen alltid koppla ihop tränsning med positiv inlärning= alltså aldrig genom förutbestämt beteende (att hästen vet vad som komma skall tex). Sedan kan även det vara så att hästen inte trivs med bettet, hård hand från ryttaren etc. (nu säger jag inte att du har det), vilket kan bidraga till en negativ relation till betsling. Tänk på att det är vi människor som skapar det mesta hos hästen...
Allt går att lösa, vi människor har ofta för bråttom för att vi måste prestera, hos hästar finns inte begreppet tid eller naturlig längtan till ett prestationsperspektiv, har man det i åtanke vid problemhantering så kan man lösa det mesta:) Lycka till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka