Omöjlig situation? Familjekrig.

Acses

Trådstartare
Vet inte om tråden passar sig bättre under "Förälder", men jag chansar på att den skall ligga här då den egentligen rör vuxna människor.
Jag vet inte vart jag ska börja, jag är rätt upprörd själv när jag skriver det här. Ska försöka ta allt från början och göra historien kort.
Min sambo har en dotter från ett tidigare förhållande som idag är 8 år gammal. Mamman har redan från start hindrat sambon att träffa sin dotter och har under alla år hittat ursäkter för varför de inte bör ses. Tänker inte gå in på några detaljer till varför hon gör så men jag kan nämna att hon lider av någon typ av deprission. Hur som hellst...
Sambon har under hela tiden vi vart tillsammans försökt att få kontakt och få umgås med sin dotter, vilket så klart vart svårt. Mamman har vid flertalet tillfällen ringt oss och meddelat att hon tänker ta bort Sambons rättigheter som vårdnadshavare om något skulle hända henne, t.ex olycka eller dödsfall. Hon har även vid flertalet tillfällen gjort klart för sambon vilken hemsk pappa han är som vägrar träffa sin dotter (??!). Dessutom utnyttjar hon dottern och talar om att tösen i fråga hatar sin pappa (vilket inte alls är sant, de få tillfällen vi fått träffa henne är hon hemskt tillgiven och kärleksfull både mot mig och sin far).
Då sambon och jag väntar barn, har vi försökt allt vi kan för att få träffas med Mamman för att diskutera vårat förhållande med dottern och det kommande småsyskonet. Allt förgäves, hon vägrar att träffa sambon ensam, och vägrar låta mig träffa dottern. Alltså ett döläge. Däremot har hon mage att ringa och begära att sambon tar ledigt för han ska sitta ”Barnvakt” när hon själv ska ut och göra saker. Sambon har sagt att det är okej att han tar ledigt för att ha dottern men då vill han att hon följer med hem hit, för att han inte känner sig bekväm med att sitta i deras hem. Men det blir tvärt nej.
Alltså duger Sambons hjälp när hon vill ha den, men dotterns behov är inte alls lika intressanta trotts att hon gärna vill komma och vara hos oss. Bomben släpptes dock idag då Mamman ringer och är vansinnig och gråter och skriker på min sambo för att vi ska få barn. Sambon försöker lugnt och sakligt förklara att vi försökt att prata med henne men hon inte velat lyssna, varpå hon exploderar och skriker (jag hörde henne från andra sidan lägenheten, i telefon!) att ”Din dotter hatar dig, du är en värdelös djävel” och slänger på luren. Strax efter det ringer sambons syster och frågar vad som försingår, för även hon har fått ett hysteriskt samtal från M.
Vi har ingen aning om hur vi ska bemöta denna människa, är vi snälla och passiva blir det ingenting gjort. Är vi mer ”aggresiva” blir det skrik och gap över det istället. Söker vi kontakt tillsammans så blir hon sur för att hon anser att jag ska hålla mig utanför, och söker sambon kontakt på egen hand funderar hon över vart jag håller hus. Ingenting vi gör är rätt, vare sig vi vill spendera tid med dottern eller inte.Det känns som att vi landat i en hopplös situation och ingen av oss trivs ju med det, mestadels ligger min oro hos dottern som inte får rätt till sin far, TROTTS att han verkligen vill få träffa henne.

Är det dags för oss att ge upp? Slänga in handduken och låta henne hållas? Hur i helskotta bemöter vi henne? Detta börjar bli uppriktigt jobbigt då hon drar in allt och alla, och ingen känner sig bekväm med detta.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Oj, hur går man tillväga då? Är de villiga att hjälpa vid sådanna här problem?
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Dottern lär fara illa av det och då är det deras skyldighet att hjälpa till.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

De är till för att hjälpa till i sådana här situationer.

Det sambon ska göra, är att ringa ert lokala soc.kontor, förklara läget så kommer de att koppla till rätt person att handlägga det hela.

Jag skulle tro att ni får komma in och prata med en handläggare och denne kommer förmodligen också att ta kontakt med barnets mamma och verkligen utreda hela situationen.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Framförallt så kan dom hjälpa med vårdnadsproblemen.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Dottern lär fara illa av det och då är det deras skyldighet att hjälpa till.

Det är väl så jag också tänker. Tyvärr (?) har min sambo alltid varit väldigt medgörlig med Mammans krav, just för att han anser att det inte är dotterns fel att det blivit som det blivit. Tyvärr är det väl det som skapat den här situationen.

och egentligen är det inte min ensak att lägga mig i. Men det känns orättvist mot dottern, och dessutom är jag väl egoistisk då jag vill att mitt barn ska ha rätt att träffa sin syster.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

du får ringa familjerätten på soc och göra en "anmälan" och säga att ni behöver hjälp + att din sambon och hans ex fru behöver sammarbets-samtal.

Nu är det visserligen snart semester, men jag har en vän i samma sits, och de gjorde en anmälan för 2 veckor sedan, deras sammarbetssamtal (mannen och ex frun), ska ske nästa vecka.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Ska berätta detta för sambon, vi hade faktiskt ingen aning om att man kunde vända sig dit.

Tack så mycket för hjälpen.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

KL

Jag skulle ge soc en chans sedan skulle jag kontakta en familjerättsadvokat för att få till ett umgängesavtal.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Precis som andra sagt så ska ni kontakta familjerätten via socialen. Jag är ärligt talat lite förvånad över att din sambo inte gjort det innan. Han har haft 8 år på sej att ta reda på hur han får umgängesrätt som är planerad och som håller.
Om mamman är som ni beskriver henne tror jag nog att det är bäst för dottern om hon spenderar så mycket tid som möjligt hos er.
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Soc som alla andra har skrivit!!

Hans dotter har rätt till sin familj, altså även sin halvsyster och FRAMFÖR ALLT sin pappa!

Jag blir så upprörd när jag hör om sånt här, det är hemskt...

Det värsta din sambo kan göra är att lägga locket på och låta henne hållas... Det dotterns väl och ve som skall sättas främst..

Vi var i en liknande sits i början av vårt förhållande då min sambo har en dotter sens förr.. Det var "dödläge" i något år, sen låsnade allt bara igenom att han stallde krav på umgänge med sin dotter varrannan vecka. Och sen förklarade han för mamman att HON inte kunde välja partner till honom. Hon har ingen äganderätt över honom som person.. han insisterade även på samarbetssamtal från familjerätten. Hon var totalt ovillig till det så det hade ju blivit ett rättsfall om hon inte lugnat ner sig..

Den som fick betala det högsta priset av denna soppa var förstås dottern (då 3 1/2 år).. Tog lång tid innan hon kände sig trygg igen..

Mamman hade även sagt saker som att din pappa älskar inte dig längre.. Så hon har duktigt nog präntat in en osäkerhet hos flickan som jag tror aldrig kommer att försvinna helt.... hon är 7 år snart och jag kan inte längre säga att hon mår dåligt och att hon inte känner sig trygg....
Men spår av vad som hänt finns ju kvar..

Och det där med vems ensak det är... Jag skulle då inte vilja leva ihop med en man, få barn ihop med en man som skiter i sina barn bara för att det är enklaste lösningen! För det anser jag att man gör när man inte tar strid om BARNENS rättigheter till sin familj bland annat! vissa saker måste man stötta och vara överens om i ett förhållande....(förlåt om jag låter brysk, men jag blir så arg när barn hamnar i kläm!)

Min sambo höll på att ge upp mer en än gång, men jag skulle aldrig låta honom ge upp sitt barn! Han har själv påtalat det några år efter stridens hetta: om jag gett upp då hade jag aldrig fått sett henne lära sig cyckla.. Aldrig fått känna henne som nu..


Stå på er!!! bemöt henne inte alls så länge hon skriker, hotar och gapar.. Och ta strid med familjerätten om rätt till umgänge!
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Usch.... jag var också inblandad i en sån här historia för ca 9 år sen. :crazy: Dottern ifråga var 3,5 år. Bland annat pågick följande: en påhittad graviditet som slutade i "missfall", ett självmordsförsök, en bärsärkagång i hans lägenhet där hans betyg från skolan slets i bitar, gardiner drogs ner och allt slutade med att han fick åka därifrån (hans plånbok med nyckel till min lgh blev stulen och återkom via posten några dagar senare... utan min nyckel), samtal till hans telefon när jag var där från män på en datinglinje osv osv osv. Det var helt och fullständigt sjukt utan dess like. Samtidig pågick hela tiden hotelser om att han inte skulle få ha dottern mer, att hon skulle söka om ensam vårdnad, ibland vägrade hon lämna över dottern när han kom och skulle hämta henne. Soc var inblandade, men hon dök ofta inte upp på de samtal som de kallades till.

Vi var inte tillsammans så länge... han behövde läka från deras relation (hade inte varit slut så många månader när vi träffades) och var inte mogen för något nytt. Vid sporadisk kontakt några år efteråt fick jag veta att helvetet fortsatt under lååång tid. En gång sa han till mig "ibland funderar jag på att ge upp och låta henne ta X (dottern) själv". Jag sa som så att det FICK han bara inte; är det NÅGON som skulle ha ensam vårdnad så var det ju HAN! Han var ju den enda motpolen mot mammans galenskaper i flickans liv. Jag tror dock att det lugnat sig något nu på senare år.

Jag vill bara önska dig och din sambo ett stort lycka till! Sök stöd hos soc och GE INTE UPP!!
 
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

****raderat****
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omöjlig situation? Familjekrig.

Ja, jag tycker också att han är lite sent ute. Han är medveten om min åsikt och samtidigt som jag förstår hans sätt att tänka när han agerat i situationen så är vi nu rörande överens om att det vart fel väg att gå.

Första 3-4 åren var dock min sambo den enda som tog hand om dottern, då mamman var för sjuk för att göra något. Sedan vände det tvärt och nu får han knappt se henne.

Han har inte velat bråka för dotterns skull och har någonstanns hoppats att hon ska ge med sig, istället har det ju som vi ser idag urartat i en situation som är ohållbar, för oss alla!


Sambon och jag har diskuterat igårkväll och beslutat oss för att han ringer henne igen i morgon. Ge henne lite tid att lugna ned sig och bli människa igen. Han ska få be att träffas med henne ensam, så de två som vuxna människor kan reda ut detta, för dotterns skull. Han tänker dessutom meddela henne att om vi inte kan lösa detta kommer han att kontakta socialen för att få hjälp därifrån.

Vi ska dessutom klargöra att all kontakt sker via oss, det är inte okej att hon ringer och grinar hos Sambons syster och föräldrar.

Det är svårt för mig att ta ställning i detta, för jag FÖRSTÅR hur båda parterna känner, däremot kan jag som åskådare också se alla fel som de båda gör just nu. Och det är mycket våld min tunga fått utstå för att jag inte ska säga något, jag försöker hålla mig utanför så gott det bara går.

Vill tacka för alla svar, det känns bra att ha lite bakom ryggen att det går att få hjälp.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 907
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 254
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 994
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sortera plast?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp