Ömmar på hårt underlag (oskodd bak) men är som vanligt på gräs/ridhus. Vad kan det bero på?

Vitavi

Trådstartare
Hej!
Helt plötsligt har min ponny börjat ömma bak på hårt underlag. Framförallt på grus, där går hon stappligtt och snubblar en del. Även på asfalt går hon lite stelt men inte lika farligt som på grus. Hon känns även väldigt seg och ovillig på grus men Så fort man kommer in på gräs eller i ridhus så sker en enorm förändring. Hon blir direkt pigg, glad och framåt och ömmar ingenting.

Hur skulle ni tolka detta beteende? Hon är oskadd bak och har varit det sen förra hösten. Innan vet jag inte om hon gick med skor bak eller ej. Men hon har inte ömmat något i vinter/vår. Utan först nu senaste dagarna har hon börjat ömma på hårt underlag.¨

Kan tillägga att hon gått på bete lite över en månad och lagt på sig en del. Hon är D-ponny med fullblod i sig så smäckert byggd men har fått en gräsmage. Kan det vara fångkänning?

@Vitavi; det är precis som @mackan skriver, på sommaren blir grusvägarna hårda och obekväma för oskodda hovar. Var i ridhuset eller på gräs tills hovslagaren kan komma och slå på ett par bakskor. Att gå och få ont i fötterna kan sänka humöret och ridglädjen på vilken häst som.

Det kan bero på att hästen har torra hovar mina hästar blir ömma om hovarna blir torra.
Antingen kan du ge hästen ett hovbad och olja in hovarna efter eller så sköljer du av hovarna och tar på olja efter, för mina pållar talar det 2-3 dager sen mår hovarna bra.
Hovarna blir lätt torra när det är torrt och solen ligger på:)
Lycka till med hovarna!

Hovslagare kommer i övermorgon! Ska inte rida mer tills dess! skönt att ni bara tror att hon är ömfotad och inget ´värre. Man blir ju så nojjig för fång ETC. Hoppas på att det blir bra efter skoning!

Men ett tillägg: Är det inte konstigt att det blir ömt så fort=? På bara några dagar?

Hovslagare kommer i övermorgon! Ska inte rida mer tills dess! skönt att ni bara tror att hon är ömfotad och inget ´värre. Man blir ju så nojjig för fång ETC. Hoppas på att det blir bra efter skoning!

Men ett tillägg: Är det inte konstigt att det blir ömt så fort=? På bara några dagar?
senaste veckan har det väl varit fint väder efter en regnperiod = torkar upp och blir hårt?

@Vitavi;
Om du känner dig orolig så be hovslagare kika ordentligt på fötterna och berätta för hen hur du upplever det. Blir det ingen skillnad eller knappt märkbar förbättring efter skoning så är det en veterinär som skall tillkallas.

Man skall aldrig vara bombsäker på något men jag tror att ett par bakskor kommer göra susen

@Vitavi;
Om du känner dig orolig så be hovslagare kika ordentligt på fötterna och berätta för hen hur du upplever det. Blir det ingen skillnad eller knappt märkbar förbättring efter skoning så är det en veterinär som skall tillkallas.

Man skall aldrig vara bombsäker på något men jag tror att ett par bakskor kommer göra susen
Okej!
Tack! :)
Ska avvakta tills hovslagare varit här!
Tusen tack för alla svar! :)

Min häst gick också så sommaren 2007. Fast han var skodd runt om.
Inte förrän till vintern förstod vi varför. Han hade haft fångkänning. Syntes då vid verkningen.
Behöver inte alls vara så för din men kolla gärna upp det.

Hej!
Helt plötsligt har min ponny börjat ömma bak på hårt underlag. Framförallt på grus, där går hon stappligtt och snubblar en del. Även på asfalt går hon lite stelt men inte lika farligt som på grus. Hon känns även väldigt seg och ovillig på grus men Så fort man kommer in på gräs eller i ridhus så sker en enorm förändring. Hon blir direkt pigg, glad och framåt och ömmar ingenting.

Hur skulle ni tolka detta beteende? Hon är oskadd bak och har varit det sen förra hösten. Innan vet jag inte om hon gick med skor bak eller ej. Men hon har inte ömmat något i vinter/vår. Utan först nu senaste dagarna har hon börjat ömma på hårt underlag.¨

Kan tillägga att hon gått på bete lite över en månad och lagt på sig en del. Hon är D-ponny med fullblod i sig så smäckert byggd men har fått en gräsmage. Kan det vara fångkänning?
Helt klart behöver hon skos. Men för att utesluta att det finns fång med i spelet kan du kanske hitta något sätt att reducera gräsintaget också - du skriver att ponnyn lagt på sig, men inte om hon är för tung. Är hon det behöver hon bantas och se för all del till att hålla henne i rörelse om det finns minsta lilla fångmisstanke. Betesreducerare eller grushage en del av dygnet kan vara värt att testa.

Fång syns inte alltid så tydligt - se mahlmts inlägg ovan. Så här års slits oskodda fötter mycket och jag tror flera faktorer kan samverka till att få igång den inflammation i hovarna vi kallar fång. Därför är det extra viktigt att hålla koll på betande barfotahästar. Har du kollat om hon har puls?

Hej!

Din magkänsla är nog helt rätt.
Reducera gräset o be hovis komma.
det kan vara svårt att sko den om den har ont o är nog ett bra kvitto i o m att det kan vara mkt svårt att diagnosticera lättare fång.

Är hon det behöver hon bantas och se för all del till att hålla henne i rörelse om det finns minsta lilla fångmisstanke.
Ursäkta mig, men röra på en fånghäst? Misstänker man fång ska man väl ändå undvika rörelse så gott det bara går? Eller har jag missat nåt nytt sätt att behandla fång på?

Vår ponny fick nog (tror vet, vi vet väl inte helt säkert) ont i hovarna pga övervikt, alltså att han var för tung för sina barfota hovar. Han gick upp ganska mycket i vikt under vintern och sedan exploderade det lite när det blev bete. Skor, bantning och mer motion var lösningen. Nu är han i mycket bättre form och går barfota utan problem igen.
Munkorg PÅ är mitt råd!

Ursäkta mig, men röra på en fånghäst? Misstänker man fång ska man väl ändå undvika rörelse så gott det bara går? Eller har jag missat nåt nytt sätt att behandla fång på?
@Jojo: Har hästen akut fång ska den inte röras på, men nu är det mer en antydan till irritation som kan ha ett inslag av fång, eller snarare risk att utveckla fång. Då är det bra att de hålls igång för om de vilar får de ett ännu större närings+ och energiöverskott. Det här är en balansgång. Men först och främst måste hästen vara smärtfri vid rörelse, därför är det viktigt att sko och sen hålla koll på att motionen inte leder till ömma hovar genom att kolla puls.

Till alla: tack för alla svar. Hovis försökte sko men det gick inte :( hon hade så ont under fötterna att det var omöjligt. Vad gör man nu? :( utan skor kommer hon ju inte få mindre ont.
Inte fång iaf enligt Hovis.
KAn det va ngt annat? Hon kan knappt ens gå på asfalt nu :(

Till alla: tack för alla svar. Hovis försökte sko men det gick inte :( hon hade så ont under fötterna att det var omöjligt. Vad gör man nu? :( utan skor kommer hon ju inte få mindre ont.

Åk till klinik med den! Dvs ring dem och boka tid. Fråga vad de tycker du ska göra under tiden. Om du måste ta ut någon akut för att f medicinering, om den ska ställas i mjuk box eller vad.. Så ont får den inte gå och ha enligt lag.
Hoppas vet kan hjälpa dig!

Oj fan, låter inte bra. Stackars häst.
Iväg till klinik på en gång medan hästen kan gå överhuvudtaget.

Åk till klinik med den! Dvs ring dem och boka tid. Fråga vad de tycker du ska göra under tiden. Om du måste ta ut någon akut för att f medicinering, om den ska ställas i mjuk box eller vad.. Så ont får den inte gå och ha enligt lag.
Hoppas vet kan hjälpa dig!

Jag pratade med vet och han sa att eftersom pållan är helt symtomfri på gräs så får hon gå i hage tills vidare. Hon gick ju till och med att ridas på gräs i förrgår, vi red då dressyr och hoppade små skutt på gräsbanan och hon var sitt vanliga pigga glada jag.
Detta är konstigt tycker jag då all hälta försvinner på gräs medan hon är superhalt på grus och asfalt :(
Hon ska iaf gå i hage tills vet kan komma ut nästa vecka och ge lugnande och smärtstillande i samband med skoning för hon måste få på skor

Har hästen förstärkt puls? Vad var det som gjorde att din hovslagare var så säker på att det INTE var fång? Vad trodde hovslagaren att ömheten berodde på?

Liknande trådar

G
Hästvård Får ca 1,5 månad sedan började min häst snubbla lite då och då. Sen blev det bara mer och mer. Så att det blev obehagligt och jag bara...
Svar
18
· Visningar
1 612
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30