Ömma trakter-hovläderhudsinflammation?

Z

Zeena

Någon som har erfarenhet av hovläderhudsinflammation?
Mitt halvblod fick en skada så han var tvungen att stå på box 14 dgr. Han står på torv och är en riktig skitgris så hans hovar tog stryk av att ständigt vara fulla av torv, fukt och skit- resultat strålröta.
Hos veterinär skar de rent och behandlade med TrustBuster. Dagen efter blev han halt fram. Fick antiinflamatoriskt, röntgades - förändringar på stålbenen men inom normalt, samt mkt tunn sula.
Skoddes med sula och silikon. Kortade tån och sänkte trakter.
Det var 5 veckor sedan. Var tillbaka i fredags och han var ohalt. Men ömmar fortfarande mkt vid tryck med tång särskilt i trakterna. Han har mkt ont ser man på hans uttryck när man klämmer med tången- han blev tom lös i magen, men haltar dock inte- men inte heller helt fräsch som innan.
Veterinären och klinikens hovslagare är lite osäkra men tror det är hovläderhudsinflammation.
Finns inte så mkt att läsa om detta så jag skulle gärna vilja veta mer om någon har erfarenhet.
Har nu sula och silikon och gått över till halm.

Får skritta och trava på raktspår och rida enbart på mjukt underlag, suck...

Sv: Ömma trakter-hovläderhudsinflammation?

Jag vet inte så mycket om hovläderhudsinflammation har sökt och letet info själv.
Jag har ett sto som i våras fick fång men antiinflammatoriskt i omgångar som följd. Först gick hon barfota (var på betäckning)och verkades på klinik efter röntgenplåtarna.( ingen rotation eller sänkning) Hon var 0.5 grader halt på höger fram under en period. Troligen pga av fånget. Veterinärerna var osäkra. 2 månader senare var vi på kliniken igen och då var hon ohalt men öm i sulorna. Då fick vi diagnosen hovläderhudsinflammation. Några dagars finadyn och hon skoddes med sulor och silicon. Nu 1 månade senare så kan hon vissa dagar ha lite värme kvar i höger fram annars så märks inget.

Veterinärerna tror att hon fick läderhudsinflammationen pga att hon gick utan skor och att underlaget var stenhårt under långa perioder i höstas. Eller att de verkade lite för mycket när de verkade henne pga fånget. Hon har tidigare varit ömfotad så...

Är din häst varm i hovarna? Det är ju inte riktigt samma scenario på våra hästar men det är alltid intressant att höra andras versioner!

Japp

Min häst var också halt 0.5 grad höger fram (där strålrötan var betydligt värre), men bra halt på böjt spår. Det var för 5 veckor sedan.
Veterinärerna misstänkte också fång först med avfärdade det efter att de tittat på röntgenbilderna.
Han har varit varm i hovarna av och till. Men oftast inte.
Senaste två dagarna har han varit kinkig att rida till en början, han stannar upp i steget och är känslig, blir bättre efter ett tag. Men det kan ju vara för att veterinären nyligen skot honom?!?!

Vet inte om jag skall rida på eller vad? Var ju hos veterinären i fredags och de sa rid!

Min är ju faktiskt inte kinkig att rida, nästan tvärt om. Hon är jätteglad och pigg. Nu är det ju väldigt mycket mjuk snö att gå på iof. för mig är det egentligen bara värmen som kommer till och från som jag är orolig för.

Jag tror nog att det kan ha att göra med verkningen. Man kan ju tänka sig att det lättare blir en inflammation om de verkas ner, kanske lite för mycket. Men vem vet! :confused:

Har din häst sulor? Det tror jag kan underlätta för dem.

Inflamation i läderhuden kan hästen få av många olika anledningar. En mycket vanlig orsak är felaktig hovform och därmed felaktig belastning/viktfördelning på hoven som ger sträckningar och deformationer på lammelläderhuden. Det är precis vad som inträffar vid ett akut fånganfall där en separation av hovbenet bara kan ske om du har en felaktigt formad hov under tillräckligt lång tid, och utrymme för hovbenet att separera. Det vill säga en separation syns inte på en röntgenbild om den felaktiga viktbelastnignen inte varit långvarig och/eller om hästen är skodd eller att du har så mycket sulmaterial att sulan inte kan ge med sig vid belastning. En sko håller sulan uppe och därmed hovbenet parallellt med hovväggen även om du inte har någon suspension mellan hovben och hovvägg (= syns inte på röntgen) . Bara för att det inte syns betyder det inte att du har en frisk suspension av hovbenet.

Inflamationen hjälps inte av en sko. Det skon inkl sulan gör är att hovmekanismen låses ännu mer och ger därmed försämrad blodcirkulation. Vilket betyder att hästen inte känner skadan/inflamationen. För att nervsystemet ska fungera krävs god blodcirkulation (jmf nedkylning av örsnibb inför håltagning t ex).

Det hästen behöver är en korrekt verkad hov med fullgod hovmekanism/blodcirkulation och mycket rörelse dygnet runt. Strålrötan kan antyda att hästen har höga traktstöd som stryper blodcirkulationen till strålen. (Artärerna som försörjer strålläderhuden med syresatt blod löper ovanpå (kronrands/)traktstödsläderhuden och kläms åt för varje gång straktstöden blir viktbärande.) Dålig blodcirkulation betyder försämrad cellmetabolism= långsam eller ingen tillväxt av nytt strålhorn. Uppstallning på bädd med amoniak
är naturligtvis inte heller befrämjande för bildning av nytt friskt horn.

Även en frisk hov ska vara varm, om än inte inflamationsvarm. För cellmetabolism, hornproduktion, krävs ,som för alla däggdjur, en viss kroppstemepratur som för häst ligger på ca 38 grader. En inflamation är kroppens sätt att öka cellmetabolismen som krävs för läkning. När du skor och sänker temperaturen sänker du även metabolismen, vilket försvårar eller t om omöjliggör läkning.

Ann

Lite spinoff men mitt sto blev halt när hon skoddes med sula med silikon under. När silikonet togs bort och ersattes med annat så försvann hältan sucessivt. Hon tålde inte silikonet..

Men jag har svårt att tänka mig att hon skulle må så bra som hon gör nu om hon hade fortsatt att vara barfota. Hon var barfota i 10 månader innan hon skoddes. I början gick det bra när det bara var mjukt gräs att gå på men sedan när marken frös så kunde hon knappt röra sig. Hon är bra verkad och har varit det hela tiden. Sen finns det ju flera synpunkter om vad som är korrekt. Jag vill inte låta min häst gå barfota och ha ont om hon inte behöver det.

Visst ska hovarna ha en viss värme men den bör väl vara ungefär lika på alla hovarna? Inte en som är kall och en varm tex fram.

Japp

Nu är det ju så att läderhudsinflammation kan uppträda med eller utan infektion. en infektion med varbildning kallas hovböld....Inflammationen kan också vara ytlig, djup, akut eller kronisk. Men den utan varbildning brukar oftast orsakas av något tryck, oftast från felaktiga beslag, men även tryck av annan orsak. Hästar som har tunna sulor brukar vara disponerade...detsamma vid hårdverkning.

Behandlingen består oftast i att låta hästen vila och avlägsna trycket. Nu är ju inte ditt stadie akut, men i ett akut skede är kyla bra samt vattenbad för att mjuka upp hornet....det brukar lindra smärtan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder