Ömma hovar

S

SweetStarAngel

Vi har en gamling (men pigg och glad) som har ömma hovar. Vi fick ta bort skorna nyligen då det helt enkelt inte går att sätta på nya för det är så trasigt bak främst. Hovis har sagt att det kommer ta tid att få bra och sa att hon kommer få ont när man rider. Det är barnen som rider så det blir ju ingen jättetyngd, i helgen red barnen ut varsin dag och igår märktes det att hon var öm. Inte så att hon haltade eller så men ville gärna inte gå och la sig mer än vanligt (hon älskar att ligga ner men blev mer än vanligt).
Hovis har rekomenderat att stryka på tjära en gång vecka så det gör vi.
Han påtalade även boots. Så det ska införskaffas.
Någon som har mer råd som har haft liknande med sin häst?

Sv: Ömma hovar

Lägger sig hästen även under ridning?!

Så länge hon är så öm som du beskriver så skulle jag säga att det är rida på mjukt underlag som gäller tills du har fått hem boots. Ömmar hon även på mjukt underlag ska hon inte ridas alls, då kanske hon även borde få smärtlindring för att slippa ha ont när hon är ute i hagen.

Boots är bra. Såhär vintertid behöver du boots som du kan brodda. Sök på gamla trådar här på forumet. Det finns flera bra trådar om boots.

Du skrev att ni skodde av för att hovkvaliteten var dålig. Det får mig att fundera på om du borde se över hästens livsstil i övrigt. Hovproblem börjar ofta i magen. Hur ser foderstaten ut? Får den alla mineraler den skall ha och tillträckligt med grovfoder för att kunna stå och tugga större delen av dagen? Om du har svårt att ge mer för att energibehovet redan är täckt och hästen lättfödd, kan du pröva småmaskiga hönät för att förlänga ättiden.

Fundera också över om hästen får röra sig tillräckligt i normalfallet. Nu när hovarna ömmar som värst rör den sig sannolikt inte så mycket men hur är det annars? Får den gå ute så mycket som den behöver?

Det ovanstående baserar jag på antagandet att ni uteslutit sjukdomar som kan ge hovsmärta. Annars börjar ni såklart i den änden. :)

Hoppas det löser sig!

Tjära till vadå ? Tjära ska användas med försiktighet då det torkar ut hovarna och gör definitivt inte hornkvaliteen bättre. Varför kan inte hovslagaren plasta hans hovar ? Använda skor man limmar på ?

Boots är bra. Såhär vintertid behöver du boots som du kan brodda. Sök på gamla trådar här på forumet. Det finns flera bra trådar om boots.

ok det ska jag göra

Du skrev att ni skodde av för att hovkvaliteten var dålig. Det får mig att fundera på om du borde se över hästens livsstil i övrigt. Hovproblem börjar ofta i magen. Hur ser foderstaten ut? Får den alla mineraler den skall ha och tillträckligt med grovfoder för att kunna stå och tugga större delen av dagen? Om du har svårt att ge mer för att energibehovet redan är täckt och hästen lättfödd, kan du pröva småmaskiga hönät för att förlänga ättiden.

Jag är rätt säker på att foderstaten är bra

Fundera också över om hästen får röra sig tillräckligt i normalfallet. Nu när hovarna ömmar som värst rör den sig sannolikt inte så mycket men hur är det annars? Får den gå ute så mycket som den behöver?

Hon går på lösdrift och rids flera gånger i veckan av döttrarna

Det ovanstående baserar jag på antagandet att ni uteslutit sjukdomar som kan ge hovsmärta. Annars börjar ni såklart i den änden. :)

Hon är frisk

Hoppas det löser sig!

Tack så mycket!

Nej det gör hon inte.
Hon ska bara ridas på ridbanan innan bootsen kommer på, funkar inte det får hon vila.

Hovis tyckte inte att hon behövde det nu, vi ska prova att låta henne vara utan skor för att låta hovarna återhämta sig.
Fortsätter med tjära, litar på vår hovis han är kunnig.

Att stryka tjära i härdande syfte känns som ett tips från 1800 –talet såvida hon inte har problem med hovröta och är öm av den anledningen. Det finns dock andra preparat som stärker hornet där Keratex hooofhardener är det bästa ,tycker jag. Styk på rengjord sula och hovvägg och låt det sugas upp ordentligt
Det bästa för henne kommer att bli bootsen då kan hon gå mycket och ordentligt utan att ha ont alls

Man rider inte på en häst som har ont!!:mad:

Om hoven behöver skydd så ska den få det, i form av boots om det går.

Att rida på en häst som har så ont att den ligger är rent djurplågeri, oavsett om det är små barn eller feta gubbar som sitter på!

Att rida på en häst som har så ont att den ligger är rent djurplågeri, oavsett om det är små barn eller feta gubbar som sitter på!

Men lilla du, ingen har ridit på henne när hon har ont. så tagga ner.:cool:

Dessutom ligger hon väldigt ofta, hon älskar att softa i ligghallen, nu tycker jag dock att hon ligger lite mer än vanligt. Hon går hon står och hon är pigg. Hon kommer få boots.

är hon kollad på att det inte är något bakomliggande som gör att hon ömmar? min kompis hade en häst som de trodde bara var ömfotad, visade sig att han hade belastningsfång :( visade ingen fångställning, puls/överdriven värme i hovarna eller direkt hälta utan bara ömhet och ovilja att gå.

Hon har börjat ömma nu när vi tagit bort skorna. Vilket var väntat. Nej inget bakomliggande.
Det jag efterfrågar är vad man kan göra för att stärka hovarna så hon återhämtar sig fort

Stärka hovarna gör man genom en bra välbalanserad foderstat. Får hästen rätt mat ska den iprincip inte kunna få dåliga hovar.
Sen kan det kanske vara en bra idé att prata med en annan hovslagare. Om hästen är öm i fötterna är det ju väldigt dumt att ta av skorna (om fötterna inte är extremt trasiga) speciellt nu när det fortfarande är väldigt hårt i backen. Om hästen ömmar när ni rider så är det ju inte spec. otroligt att den även gör det i hagen, och det är ju verkligen inte okej.

TS ljög ingen av gångerna, tror det är du som inte läst ordentligt. Enligt TS blev hästen öm dagen efter ridning, dvs har ingen ridit när hästen har ont.
Varför så attackerande?

Mitt tips är att ge foderjäst, låter knäppt. Men det funkade finfint på min pålle. Han var lite till åren och fick dåliga hovar, genom foderjästen kom hans mage mer i balans och han fick bättre hårrem och finare hovar. Det kanske inte funkar på din, men det är väldigt enkelt och billig att prova, genom att tex smula ner vanlig bakjäst i fodret morgon + kväll och se om det ger effekt.

Tjära har jag endast använt på strålröta. Ser inte att det ska hjälpa hoven när den hat dålig kvalité!! Min förra häst hade superdåliga hovar men hovis plastade. Han hade inte klarar av att gå barfota, hade inte haft hovar kvar då. Tjära var det sista jag skulle ha på dåliga hovar enligt hovis.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III