Hej
Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och satte på nya skor efter några dagar började hon ömma. Halta på ett ben, gick över till andra osv. I Fredags åkte jag till en ny hovslagare 6 v efter.
Hon har varit helt bra 1 1/2 v i mellan.
Då red jag ut henne och hon fick gå ute på nätterna och då blev hon dålig igen.
Fattade inte att det va ömma hovar, trodde på fång eller annat. Men en vetrinär sa till mej att sko med sulor.
Han i Fredags sa att hon var hög i trakterna och hon fick sulor fram.
Båda hovslagarna karva i sulan.
I fredags såg jag sprickor när han karvade i sulorna.
Ska det vara så?
Hon gick bättre med en gång, efter det.
Red fyra varv i hagen igår på mjukt och hon ser pytte lite öm ut. Fick rida på mjukt underlag men ej böjda spår enlig vetrinären.
Funderar på att låta henne gå i en vecka eller nåt och vila.
Vad hade ni gjort?
Funkar Biotin?
Finns det annat som funkar?
Har aldig haft en häst med ömma fötter och tycker det är svårt att veta orsaken till varför hon blev öm. Hon ska enligt andra aldrig varit öm tidigare, men blivit dåsig och trött av bete, det är så hon sett ut när hon ömma här också i mellan åt.
Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och satte på nya skor efter några dagar började hon ömma. Halta på ett ben, gick över till andra osv. I Fredags åkte jag till en ny hovslagare 6 v efter.
Hon har varit helt bra 1 1/2 v i mellan.
Då red jag ut henne och hon fick gå ute på nätterna och då blev hon dålig igen.
Fattade inte att det va ömma hovar, trodde på fång eller annat. Men en vetrinär sa till mej att sko med sulor.
Han i Fredags sa att hon var hög i trakterna och hon fick sulor fram.
Båda hovslagarna karva i sulan.
I fredags såg jag sprickor när han karvade i sulorna.
Ska det vara så?
Hon gick bättre med en gång, efter det.
Red fyra varv i hagen igår på mjukt och hon ser pytte lite öm ut. Fick rida på mjukt underlag men ej böjda spår enlig vetrinären.
Funderar på att låta henne gå i en vecka eller nåt och vila.
Vad hade ni gjort?
Funkar Biotin?
Finns det annat som funkar?
Har aldig haft en häst med ömma fötter och tycker det är svårt att veta orsaken till varför hon blev öm. Hon ska enligt andra aldrig varit öm tidigare, men blivit dåsig och trött av bete, det är så hon sett ut när hon ömma här också i mellan åt.