Sv: Ömma hovar efter skoning
Nu känner jag mig tjatig men lyfter fram den här tråden igen. Jag har haft en fånghäst tidigare i mitt liv. Den gången var den utlösande faktorn - troligen -. cortisonbehandling i ett knä. Han fick en aning rotation men efter ett år och röntgenkontroll kunde man inte se några tecken på att han haft fång. Så där fanns det i alla fall en -trolig - förklaring, eftersom han sen under de tre ytterligare år han levde aldrig fick fång igen, trots bete på sommaren.
I det här fallet känner jag mig jätteosäker: 6-årig häst, rund men inte tjock, tyvärr rätt små hovar i förhållande till hennes kropp. Får kanske en matsked kraftfoder och nån dl lucern per dag (krubbskrammel) å högst en dl linfrökaka i dricksvattnet per dag - vintertid. Men ganska fri tillgång på hösilage, som inte har en idealisk energiinnehåll, men heller inte katastrofalt högt. Ridits skapligt regelbundet senaste 1-2 månaderna, men mest bara skritt pga stenhårt underlag överallt. Fungerat helt normalt vid ridning. Ingen tveksamhet, ingen stelhet, trampat på som vanligt. Går alltså knackigt två timmar efter normal verkning och skoning i förrgår. Kanske nååågot tuffare verkning än förra gången. Puls och värme i framförallt tre hovar - två fram å ett bak. Det andra bak inte jättevarmt och inte lika mycket puls som i de andra. Ställs på box. Skos om med lägre sömtag dagen efter, alltså igår. Står obehindrat när hovis lyfter hovar. På eftermiddagen fortfarande varm, puls och knackig gång utanför boxen (men inga smärtsymtom i boxen) Veterinärbesök på sen-eftermiddagen. Vid test utanför boxen (stallgång och stallbacken) går hon något bättre än tidigare på em, frånsett de första stegen ut ur boxen. Försiktig vändning men inte överdrivet, och inte så som min förra fånghäst vände (Ja, jag vet att det finns olika grader av smärta) Vet trodde kanske inte så jättemycket på fång, men vi beslutade i alla fall ge smärtstillande några dagar och behandla det som fång. NSAID sattes in igår och hon har alltså hitintills fått 1,2 dos. En igår och halva i morse. Idag på em fortfarande varm (men mindre än igår) i tre av hovarna och knappt märkbar puls. Iskkall på den fjärde och ingen puls. Går helt normalt ur boxen, men aningens försiktigt ut på gården.Vänder i stort sett normalt. Ursäkta lång inledning ,men nu äntligen till mina frågor:
1)Hur vanligt är det att fång drabbar tre hovar och inte det fjärde (idag iskall i den bakhov som bara var väldigt måttligt varm igår) Och 2) Kan smärtstillande/antiinflammatoriskt verka så snabbt att det skulle bli såpass mycket bättre efter 1 1/2 dags behandling- bara av den smärtstillande effekten alltså? Jag hör ju själv att detta låter som om jag vill få bekräftat att det troligen INTE är fång, men så är det faktiskt inte, för helt oavsett vad det är så kommer jag i alla fall behandla hennes som fånghäst en tid framöver. Det jag bekymrar mig mest för - nu när hon verkar smärtfri - är hur hon kommer att klara boxvilan. Ingen möjlighet att ordna liten och MJUK hage i nuläget...Så alla déer, tankar å synpunkter välkomna!