Ömma ballar av äggskor?

Nominous

Trådstartare
Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält tilltagna pga att hästen har veka kotor och trampar igenom i tävlingsfart (travare) och efter en skada i hagen i vinter blev han ännu vekare i ena kotan och därför funderade vi på extra stöd för att hjälpa honom att stärka kotorna.

Slog på skorna i morse och var ut och motionerade honom lätt i eftermiddags och efter halva turen blev han jättehalt bak. Stum och travade jäkligt illa.

Kylde bägge bak (har en skada på kotsenskidan ena bak efter hagolyckan som rehabbas just nu) och kunde inte se något som avvek så mycket. Lite fylld bak men det brukar han vara av och till. Dessutom första riktigt varma dagen och då fyller han alltid lite mer.

Åkte tillbaka till stallet på kvällen för att se om han sväller någon stans och då är han heltjock i det bakbenet han inte har skada på kotsenskidan och lite tjock i det han har skadan på. Blir livrädd att det är en ny senskada i andra bakbenet. Han är riktigt svullen, varm och har förstärkt puls. Efter många om och men så känner jag att han regerar ovanligt mycket för tryck på ballarna båda bak och han har blött lite på ena bak. Han trampar om och vilar bak om vartannat och är märkbart onöjd.

Han har ingen trakt alls och det jobbas det för fullt med och är väl en av anledningarna till att han är känslig och trampar igenom. När jag fick han i höstas hade han blåmärken på ballarna då han bokstavligen gick på dem i förkorta skor. Vi har mycket att rehabba på fötterna.

Pratade med Hovslagaren och han trodde absolut att det var skorna. Rev av dem och ska slå på gamla skorna imorgon. Han trodde att kombon att det kanske trycker och att glidfasen eliminerats gjort att han reagerat och inte funkar på skorna.

Vad har ni för erfarenheter? Jag hoppas detta är anledningen för jag blir fan galen om det är mer fel på hästen efter alla skador efter hagolyckan :(

men om grundproblemet är låga trakter så kan man bygga upp dem med en tvåkomponentsprodukt och skulptera fram rätt form
innan man skor. Be hovis göra det?

Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält tilltagna pga att hästen har veka kotor och trampar igenom i tävlingsfart (travare) och efter en skada i hagen i vinter blev han ännu vekare i ena kotan och därför funderade vi på extra stöd för att hjälpa honom att stärka kotorna.

Slog på skorna i morse och var ut och motionerade honom lätt i eftermiddags och efter halva turen blev han jättehalt bak. Stum och travade jäkligt illa.

Kylde bägge bak (har en skada på kotsenskidan ena bak efter hagolyckan som rehabbas just nu) och kunde inte se något som avvek så mycket. Lite fylld bak men det brukar han vara av och till. Dessutom första riktigt varma dagen och då fyller han alltid lite mer.

Åkte tillbaka till stallet på kvällen för att se om han sväller någon stans och då är han heltjock i det bakbenet han inte har skada på kotsenskidan och lite tjock i det han har skadan på. Blir livrädd att det är en ny senskada i andra bakbenet. Han är riktigt svullen, varm och har förstärkt puls. Efter många om och men så känner jag att han regerar ovanligt mycket för tryck på ballarna båda bak och han har blött lite på ena bak. Han trampar om och vilar bak om vartannat och är märkbart onöjd.

Han har ingen trakt alls och det jobbas det för fullt med och är väl en av anledningarna till att han är känslig och trampar igenom. När jag fick han i höstas hade han blåmärken på ballarna då han bokstavligen gick på dem i förkorta skor. Vi har mycket att rehabba på fötterna.

Pratade med Hovslagaren och han trodde absolut att det var skorna. Rev av dem och ska slå på gamla skorna imorgon. Han trodde att kombon att det kanske trycker och att glidfasen eliminerats gjort att han reagerat och inte funkar på skorna.

Vad har ni för erfarenheter? Jag hoppas detta är anledningen för jag blir fan galen om det är mer fel på hästen efter alla skador efter hagolyckan :(
Om den knappt förbättras på 6 mån. o fått en skada så låter det väl bra att förhindra skada på andra benet med Morgaines förslag

Superlåga trakter överbelastas konstant o är svåra att åtgärda. Kilsula kan ju hjälpa den sålänge. om inte annat för senapparaturen.
Trakten trycks ju nu ihop hela tiden

Har ingen direkt erfarenhet av detta och hoppas att din häst blir bra snabbt.
Förlåt, men rubriken i detta inlägg är ju rättkul för en icke hästmänniska (och för mig med såhär på kvällskvisten)

Balansskor gav bra effekt på min med låga trakter och vet flera andra hästar, just travare faktiskt som har låga trakter där det visat sig vara räddningen.
Med passande verkning och dessa skor har trakterna börjat höjas och hela hovens vinkel har förändrats samt att mycket enligt denna skoning avbelastat hov och ben enormt.

På dessa har plast varit totalt verkningslöst iom att det inte håller och kilsulor kan förvärra problemet snarare iom att de kan skapa ett enormt tryck.

men om grundproblemet är låga trakter så kan man bygga upp dem med en tvåkomponentsprodukt och skulptera fram rätt form
innan man skor. Be hovis göra det?

Vi har försökt och det håller i en vecka typ och sen går plasten sönder. Det blir ett jäkla tryck och han har ett helvettes baksteg.

Om den knappt förbättras på 6 mån. o fått en skada så låter det väl bra att förhindra skada på andra benet med Morgaines förslag

Superlåga trakter överbelastas konstant o är svåra att åtgärda. Kilsula kan ju hjälpa den sålänge. om inte annat för senapparaturen.
Trakten trycks ju nu ihop hela tiden

Skadan är inte träningsrelaterad utan yttre påverkan efter ett rejält fall i hagen då han spräckte huden på bakknät, sydd med 29 stygn och kotsenskidan fick sig en rejäl smäll. Innan har han aldrig haft några skador bak, 10 år, gått 80 lopp och tjänat 700 000kr.

Kilsula gör honom ännu sämre i trakten då den äter upp trakten på honom. Han har blivit bättre i trakten sedan han kom till mig, när han kom stod han verkligen på ballarna, nu har han lite trakt så ballarna får inte tryck längre. Men det tar en jäkla tid. Vi har format om hela hoven och det börjar ta sig, men som sagt det går sakta.
Och iomed skadan i hagolyckan blev det lite börja om då han har belastat väldigt fel under läkningsprocessen.

Med skor har han inte haft några problem med ballarna utan det var nu när vi slog på äggskorna och han travar så verkar det bli en belastning för honom. Om äggdelen tar emot där en vanlig sko ger honom frihet och klarar ballarna? Jag vet inte, det är det jag spekulerar i.

Det blir att slå på hans vanliga skor och stråltryckarsula för dem har han funkat väldigt bra på. Trampar inte igenom i lopp med dem så då funkar de ju ännu bättre hemma där det inte går i de farterna.

Har ingen direkt erfarenhet av detta och hoppas att din häst blir bra snabbt.
Förlåt, men rubriken i detta inlägg är ju rättkul för en icke hästmänniska (och för mig med såhär på kvällskvisten)

Haha ja den är vacker ;)

Balansskor gav bra effekt på min med låga trakter och vet flera andra hästar, just travare faktiskt som har låga trakter där det visat sig vara räddningen.
Med passande verkning och dessa skor har trakterna börjat höjas och hela hovens vinkel har förändrats samt att mycket enligt denna skoning avbelastat hov och ben enormt.

På dessa har plast varit totalt verkningslöst iom att det inte håller och kilsulor kan förvärra problemet snarare iom att de kan skapa ett enormt tryck.

Ja plast eller kil funkar inte. Blir tvärtom-effekt eller så håller det inte.

Men balansskor bak? Dessutom på en häst med ett sjuhelvettes baksteg och som breddar något enormt. Hur slår det ut på bakknäna? Vet inte om jag vågar prova något sådant. Dessutom är ju de väldigt tunga för en travare att jobba i. Detta är ju alltså en starthäst som jobbar hårt och i höga farter. För tunga skor i onödan är lite riskfyllt, speciellt på en häst som egentligen vill jobba på aluminium.

Vi har försökt och det håller i en vecka typ och sen går plasten sönder. Det blir ett jäkla tryck och han har ett helvettes baksteg.

Skadan är inte träningsrelaterad utan yttre påverkan efter ett rejält fall i hagen då han spräckte huden på bakknät, sydd med 29 stygn och kotsenskidan fick sig en rejäl smäll. Innan har han aldrig haft några skador bak, 10 år, gått 80 lopp och tjänat 700 000kr.

Kilsula gör honom ännu sämre i trakten då den äter upp trakten på honom. Han har blivit bättre i trakten sedan han kom till mig, när han kom stod han verkligen på ballarna, nu har han lite trakt så ballarna får inte tryck längre. Men det tar en jäkla tid. Vi har format om hela hoven och det börjar ta sig, men som sagt det går sakta.
Och iomed skadan i hagolyckan blev det lite börja om då han har belastat väldigt fel under läkningsprocessen.

Med skor har han inte haft några problem med ballarna utan det var nu när vi slog på äggskorna och han travar så verkar det bli en belastning för honom. Om äggdelen tar emot där en vanlig sko ger honom frihet och klarar ballarna? Jag vet inte, det är det jag spekulerar i.

Det blir att slå på hans vanliga skor och stråltryckarsula för dem har han funkat väldigt bra på. Trampar inte igenom i lopp med dem så då funkar de ju ännu bättre hemma där det inte går i de farterna.

Haha ja den är vacker ;)

Ja plast eller kil funkar inte. Blir tvärtom-effekt eller så håller det inte.

Men balansskor bak? Dessutom på en häst med ett sjuhelvettes baksteg och som breddar något enormt. Hur slår det ut på bakknäna? Vet inte om jag vågar prova något sådant. Dessutom är ju de väldigt tunga för en travare att jobba i. Detta är ju alltså en starthäst som jobbar hårt och i höga farter. För tunga skor i onödan är lite riskfyllt, speciellt på en häst som egentligen vill jobba på aluminium.
Jasså det är DEN hästen.
Grattis till att han ändå funkar o finns kvar:)

Jasså det är DEN hästen.
Grattis till att han ändå funkar o finns kvar:)

Ja precis :) han är ok'ad av veterinär på återbesöket för snart 4v sedan och har motionerats i trav 13km 3ggr/v sedan dess och peppar peppar då verkar kotsenskidan hänga med. Ska börja gå lite farter om några veckor får vi se hur den reagerar då. Blir att känna oss fram lite försiktigt. Så det är så jävla typiskt att detta skulle bli nu.. :( jag hoppas att det är skorna och att det går över när han får sina gamla skor. Han var jättetjock i morse fortfarande. Men han belastar väll ballarna fortfarande när han är barfota och de inte får komma upp lite och får stöd av gamla skorna. Jag blir fan galen...

Jupp, finns de som har bak även för att skjuta balanspunkten bakåt i hoven bla.
Tror men är inte helt hundra att de även finns i aluminium.

Jupp, finns de som har bak även för att skjuta balanspunkten bakåt i hoven bla.
Tror men är inte helt hundra att de även finns i aluminium.

Okej. Jag får kika på det sen om det blir ordning på han efter detta. Först må han bli återställd efter vad som nu hänt :( slagit på gamla skorna idag så får jag se vad som händer.

Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till :( nu ikväll var han riktigt tjock i sitt "friska" ben, riktig telestolpe och fruktansvärt varm. I hans "dåliga" ben där han har kotsenskideskadan är han tjock i kotan och inte lika varm. Han ömmar på ballarna rätt rejält, men kan det verkligen orsaka såhär stor skada?? :confused::arghh::cry::crazy:
Han är till och med fylld i karlederna, har tjocka veck som känns som vattenballonger. Värre på telestolpsbenet. Ingen temp.

Ställde han på kylning med kylslangar i 20 min och det gjorde inte ett piss. Stekhet i benet direkt efter igen.

Om jag inte gjort nåt med skorna så hade min första tanke varit lymfangit. Men varför skulle han få det mitt under en körtur? Men jag har lagt spritomslag över natten nu för att se om det händer något, ser det lika illa ut imorgon så blir det kliniken bums. :crazy:
Han är inget halt alls i skritt. Så han visar inte så mycket obehag förutom när man tar på han. Står han still vilar han gärna telestolpsbenet.

Om det är en senskada, har ni någonsin varit med om att de fyller stora veck i karlederna? Känns som vätskeansamlingar för det är så mjukt och vätskan går att flytta på..

Jag drömmer mardrömmar om nya senskador men tycker ändå inte att det stämmer med svullnaderna i karlederna. :wtf:

Tankar och idéer?

under igångsättningen och rehab av hovarna så kan balans skor kanske fungera, naturall balance är inte lika tunga och klumpiga som classic roller skor. sen har de inga tåkappor :)

Ja just, jag var borta under påsk och när jag kommer hem hade han fått ett liggsår på hasen på telestolpsbenet. Han har ont om man trycker på det och det började blöda av att jag bara kände på det igår. Han var lite fylld i kotorna bak igår innan jag stack iväg och körde, men det brukar han kunna vara när det är varmt. Vi hade riktigt varmt och sol igår. Så det var som inget jättekonstigt.

Igårkväll när han svällt i så var han varm och lite tjock i hasen också. Kan hasen ha orsakat lymfangit? Borde inte den tjockna också då eller är det bara skenan och ner? Han var inte tjock i hasen idag.

Kan uppdatera att resultatet av eggskorna och en ynka motionstur resulterade i kraftig inflammation i gaffelbandet. Därav den kraftiga svullnaden. Hästen har stått i sjukhage i 5 veckor nu och kan fortfarande inte skritta korta stunder utan att svälla i. Så det blir förmodligen bete i somamr och förhoppningsvis skritt om några veckor.

Veterinären var helt förtvivlad av resultatet och prognosen är väl inte jättegod. Men han får en chans.
Veterinären hade lite dåligt samvete över förslaget på skorna och resultatet tror jag för vi behövde inte betala något för besöket på kliniken, det bjöd hon på.

Så hästen förbrukar extraliv på extraliv just nu så jag hoppas detta var det sista problemet. Chanserna att han kommer tillbaka känns ju sådär just nu. Så tråkigt efter allt han gått igenom.

Och så jävla surt att ett par skor ska kunna göra så stor skada. 8 månader rehab och träning för att ha kört en motionstur på ett par nya skor i 30 min.

Och så jävla surt att ett par skor ska kunna göra så stor skada. 8 månader rehab och träning för att ha kört en motionstur på ett par nya skor i 30 min.

Fast jag vet inte om det är någon tröst men det vore mer sannolikt kanske att det funnits ett problem redan en tid och sedan var det detta som tog udden av allt/att det blev så pass dåligt just då och att den lilla förändringen just då var tillräckligt.

Hoppas oavsett att det löser sig. Hästar med problem i benställning, hovar etc är aldrig roligt..för de löper alltid en större risk att skada sig eller dra på sig förslitningsskador för att det blir mer påfrestat.

(Nåt av min pålles ligament nere i hö-hov har börjat ge upp trots att vi gjort allt vi kunnat med skoningen då han blev tvärdålig här i våras utan större förändring i vare sig motion/motioneras väldigt lätt eller skoning..De förutsättningarna som finns går inte alltid att göra så mycket åt tyvärr alltid. Vi tror starkt på att han varit felskodd och felverkad tidigt i livet då hovarna typ varit omöjliga att påverka. Hur hans hovar sett ut är det ett mirakel att han ens är 23år och travhäst)

Senast ändrad:
@Dandylinn Det vet man ju aldrig men det känns ändå som att det inte borde ha gjort det då hästen var nyligen genomgången och behandlad från tidigare olyckan och var en månad innan detta friskförklarad. Han tränade jättebra och kändes superfin enda tills vi bytte skorna.

Denna häst är väl så fin man kan bli i benställning, det enda man kunde önska är lite mera trakt bak, annars finns det inte mycket att gnälla på exteriört på hästen. Han har tävlat framgångsrikt och tjänat mycket pengar utan nån speciell skadehistorik. Sedan ramlar han i hagen i januari och gör sig riktigt illa, blir mot alla odds friskförklarad och sedan kommer detta. Sjukt ledsamt.

Hoppas ni får ordning på din häst. Inte roligt när det börjar jävlas när de är så gamla.

@Dandylinn Det vet man ju aldrig men det känns ändå som att det inte borde ha gjort det då hästen var nyligen genomgången och behandlad från tidigare olyckan och var en månad innan detta friskförklarad. Han tränade jättebra och kändes superfin enda tills vi bytte skorna.

Denna häst är väl så fin man kan bli i benställning, det enda man kunde önska är lite mera trakt bak, annars finns det inte mycket att gnälla på exteriört på hästen. Han har tävlat framgångsrikt och tjänat mycket pengar utan nån speciell skadehistorik. Sedan ramlar han i hagen i januari och gör sig riktigt illa, blir mot alla odds friskförklarad och sedan kommer detta. Sjukt ledsamt.

Hoppas ni får ordning på din häst. Inte roligt när det börjar jävlas när de är så gamla.

Tyckte du skrev att han hade veka kotor och låg trakt? Kanske misstog mig på den punkten i så fall. Eller att det blivit bättre.
Därav min reflektion då jag själv vet hur jävligt det kan vara att kämpa mot oddsen sas.
Förstår precis hur det känns i alla fall, ibland kommer skador oavsett bara som en blixt från klar himmel, man tror sedan att allt är bra..men så är det inte det och att minsta lilla på något konstigt vis kan ställa till det så.

Ja det är aldrig kul..tyvärr kommer min få somna in. Det känns som det enda rätta beslutet då vi inte kan utreda mer, eller jo bara det att det skulle kosta multum då skitröntgen behövs och att helsöva en gammal häst med troligtvis skada bara för att veta mer exakt vad det är känns inte försvarbart. För tillfället är han i alla fall haltfri så det känns bra, men förhoppningar om framtiden har jag helt lämnat med tanke på åldern också. Han får hänga kvar som hagnisse så länge det går.

@Dandylinn usch vad tråkigt :( hoppas han har en bra stund i hagen kvar iafl.

Haha ja jo jag glömde bakkotorna ;) men han har ju gått 80 lopp och tränat stenhårt i 8 års tid med dem utan ett bekymmer och dessutom helt fläckfri när han friskförklarades hos veterinär en månad innan skobytet. Två dagar innan skobytet kör jag ett tuffare motionspass och han har aldrig känts så fin som då. Byter skor och kör nästa motionstur och hästen känns fin. Efter halva passet börjar han kännas konstig och sen blir han tvärhalt.

Så ja, man ska nog inte ändra för mycket på en häst som är gammal och har tränat och tävlat hårt hela livet. Funkar det så ska man nog låta bli att ändra för mycket. Men ingen hade ju en tanke på att skorna skulle påverka honom så hårt. Men veterinären var inne på att skon har bildat någon typ av hävstångsverkan i baksteget och tillsammans med hans enorma baksteg blev förändringen för stor och något fick ta smällen. Surt bara.

Sen vet man ju inte om han hade bräckt ner i gaffelbandet två månader efter i första banjobbet heller om det är så att gaffelbandet rök pga skadan i kotsenskidan i andra bak. Men det får jag nog aldrig veta ;)

@Dandylinn usch vad tråkigt :( hoppas han har en bra stund i hagen kvar iafl.

Haha ja jo jag glömde bakkotorna ;) men han har ju gått 80 lopp och tränat stenhårt i 8 års tid med dem utan ett bekymmer och dessutom helt fläckfri när han friskförklarades hos veterinär en månad innan skobytet. Två dagar innan skobytet kör jag ett tuffare motionspass och han har aldrig känts så fin som då. Byter skor och kör nästa motionstur och hästen känns fin. Efter halva passet börjar han kännas konstig och sen blir han tvärhalt.

Så ja, man ska nog inte ändra för mycket på en häst som är gammal och har tränat och tävlat hårt hela livet. Funkar det så ska man nog låta bli att ändra för mycket. Men ingen hade ju en tanke på att skorna skulle påverka honom så hårt. Men veterinären var inne på att skon har bildat någon typ av hävstångsverkan i baksteget och tillsammans med hans enorma baksteg blev förändringen för stor och något fick ta smällen. Surt bara.

Sen vet man ju inte om han hade bräckt ner i gaffelbandet två månader efter i första banjobbet heller om det är så att gaffelbandet rök pga skadan i kotsenskidan i andra bak. Men det får jag nog aldrig veta ;)

Nej det är jättesvårt att veta, men man gör ju sitt bästa...Det är det viktiga :)

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 340
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 029
Senast: Boj
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka