Omkullvält av hund

Jillybean

Trådstartare
Japp, det blev jag idag när jag gick över till grannen för att fråga om de sett min katt. Hunden ifråga är en bouvier/varghundmix. "Lilla" jag är 180 cm och väger (minst) 90 kg så det torde ge en ledtråd till hur enormt stor denna jycke är. Jag är tveksam inför denna hund, han har t.ex. den i mitt tycke fula ovanan att gripa min handled med tänderna när jag klappar honom. Inte rädd direkt, men inte heller säker på vad han ska ta sig till.

Idag slängde han glatt upp framtassarna på mina axlar och totalt oförberedd som jag var trattade jag på rumpan. Han börjar då "boffa" med huvudet så det tog en liten stund innan jag lyckades komma upp. Ägaren stod drygt 5 m bakom och ropade oavbrutet på sin hund, varvat med "Han vill bara leka, han är jättesnäll"...

Hur hanterar jag denna hund i framtiden? Tilläggas bör att han ofta är lös och kommer över till oss.

Sv: Omkullvält av hund

kommer det en okänd hund rakt framifrån och hoppar upp på mig
knäar jag den. Sen brukar dom inte vara så kaxiga längre. Sen ska man ju inte ta i för glatta livet, det räcker med att mjukt höja benet bara.

Jag hade ingen som helst förvarning; han stod stilla framför mig och jag klappade honom på huvudet. Han slängde alltså helt sonika upp framtassarna från stillastående. Jag undrar om han signalerade något innan som jag missade?

kommer det en okänd hund rakt framifrån och hoppar upp på mig
knäar jag den. Sen brukar dom inte vara så kaxiga längre. Sen ska man ju inte ta i för glatta livet, det räcker med att mjukt höja benet bara.

Ja jag hoppas verkligen att du är försiktig när du gör det, annars kan du skada mycket.

Att dom tar tag i handleden brukar vara kärleksbetygelse.
Som att dom vill hålla handen.
Om jag vore du skulle jag inte klappa denna jycke alls om han inte är vid sidan om dig.

Ja jag hoppas verkligen att du är försiktig när du gör det, annars kan du skada mycket.

Är det inte hunden som ska vara försiktig? Ska man dels stå ut med att bli påhoppad, och dels vara försiktig så inte den gör illa sig? I mitt hus är det jag som är människa.

Är det inte hunden som ska vara försiktig? Ska man dels stå ut med att bli påhoppad, och dels vara försiktig så inte den gör illa sig? I mitt hus är det jag som är människa.

Och som du kanske vet är inte hundar lika smarta som oss människor... Den förstår inte att den kan skada oss om den hoppar(om ägaren inte lärt den att låta bli) men vi människor vet att vi kan skada hunden....

Misstänker att Mrs_Scabtree inte planerade att sparka hunden offside direkt.

Nej men jag tycker ändå att man ska tänka på att man kan skada ganska mycket om man sätter ett knä för hårt i magen på en hund....

Fast jag tycker isåfall det är ägaren till hunden som ska tänka på det. Att inte låta sin hund hoppa eftersom andra kan reagera på det. En del kanske blir sura, någon kanske tom rädd och reagerar instinktivt, och kan därför skada hunden.

Tough shit, jag har dålig rygg och då får hund och ägare inse sitt misstag. Jag är rätt övertygad om att en irländsk varghund blandnings inälvor inte mosas ihop av ett höjt knä..däremot kan jag mycket väl tänka mig vilken pina jag skulle få utstå.

Man ska inte klandra hunden för dåligt beteende, det verkar ju ganska klart att det i ditt fall handlar om att den har en urusel hundförare vilket ju innebär att den antingen inte förstår felet i beteendet, eller sonika inte litar på sin husses ord och därav agerar ur egen vilja. Som sagt innebär båda fallen att husse gjort fel, inte hunden.

Jag vill och tycker att man alltid ska rangordna med en hund. Det spelar ingen roll om den är uppfostrad, när man möts för första gången ska man ha en kommunikation som talar om vem som är högst i rang ER två imellan.

En del hundar är lätta att övertyga, andra inte. Men jobba med ditt kroppsspråk och se till att hunden iaf lyssnar när du avvisar den eller ber den att hålla sig undan. Kommer den för nära tränger den sig på och det är inte ok. När jag tex. kommer hem så håller sig min hund minst 1 meter ifrån mig. Jag behlver inte ens se mig för vart jag går, han har stenkoll och går unden för mig. Han är hemskt glad över att jag är hemma men är totalt lugn utåt sett och väntar tills jag bjuder in. Han vet att det är så det ska vara och gnäll, stress och hopp lönar sig inte. Han får ingen uppmärksamhet förrän han är lugn.

Denna grund tycker jag är viktig och trots att detta inte är din hund så skulle detta innebära mycket mindre problem för dig. Sålänge du kan hålla en hund på avstånd behöver du ju aldrig störas av den. Fysiska kamper är jag sällan för. Det gäller med både häst och hund och människor. Självklart puttar man ju bort en hund, men sålänge du har fysisk kontakt är hunden också inanför ditt revir. Du måste kunna hantera hunden utan att fysiskt röra vid den endast med hjälp av din pondus.

Knäa hunden är ju ett alternativ och jag hade nog också haft en armbåge lägligt om en hund givit sig på mig. Däremot tror jag inte att det är en bra lösning för att få en kommunikation med hunden. Men det är ju bara min åsikt.

Senast ändrad:

Nej inte av ett höjt knä. Jag menade bara att man inte ska ta i hårt och knäa till hunden. Hunden kan ju dessutom inte veta att du har ont i ryggen.;) Sen tycker jag att det är synd att inte fler hundägare uppfostrar sina hundar till att inte hoppa på folk.

*lån*

Den människa som knäar någon av mina hundar får veta att den lever :devil:

Händer typ en gång var 15:e år iofs att någon gör så, vilket torde tyda på att jyckarna är rätt behändiga ändå ;)

Knäar själv aldrig hundar, men kan skuffa/fösa ner de som hoppar

Nej men jag tycker ändå att man ska tänka på att man kan skada ganska mycket om man sätter ett knä för hårt i magen på en hund....

Får den ont så kanske den tänker både 2-3ggr nästa gång den funderar o hoppa på folk Så har den lärt sig nåt.

Gör likadant sätter upp det o siktar in i brökorgen på dom.

Nej inte av ett höjt knä. Jag menade bara att man inte ska ta i hårt och knäa till hunden. Hunden kan ju dessutom inte veta att du har ont i ryggen.;) Sen tycker jag att det är synd att inte fler hundägare uppfostrar sina hundar till att inte hoppa på folk.

Sen ska man ju inte ta i för glatta livet, det räcker med att mjukt höja benet bara.

Missa du slutet i hennes första inlägg?

Får den ont så kanske den tänker både 2-3ggr nästa gång den funderar o hoppa på folk Så har den lärt sig nåt.

Gör likadant sätter upp det o siktar in i brökorgen på dom.

Ja men det kanske inte bara gör ont, det kan skada också. Finns mycket känsliga organ i magen på en hund(och alla andra levande varelser också).

Nej. men det jag skrev var inte enbart riktat till henne utan till alla. Ville bara lägga lite extra vikt vid att man inte ska knäa en hund hårt i magen.

Ja men det kanske inte bara gör ont, det kan skada också. Finns mycket känsliga organ i magen på en hund(och alla andra levande varelser också).

Faktiskt aldrig fått en hund som försöker sätta sitt daimkryss i bröstet på mig så jag ser inte magen som ett problem utan hundar som faktiskt hoppat på mig har märkligt nog kommit med framtassarna o således har det blivit bröstkorgen som jag träffat med mitt knä.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka