Omhändertagna hästar säljs

Sv: Omhändertagna hästar säljs

Undra vad pojkvänen skulle säga om man kom hem med en katt, eller två, eller varför inte tre? :angel:

Vem är det egentligen som får pengarna vid en sådan försäljning?
Man drar av pengar för kostnader som myndigheterna haft, alltså omhändertagandet, uppehället under omhändertagandet och försäljningskostnader. Blir det någonting över får ägaren det, det är ju trots allt ägarens egendom, bara att denne inte förvaltar över egendomen.

Okej :)

Tänkte, för det känns ju lite konstigt om djuren säljs för en större summa pengar, som sen ägaren får och kan köpa sig nya djur för. :grin:

Tänkte, för det känns ju lite konstigt om djuren säljs för en större summa pengar, som sen ägaren får och kan köpa sig nya djur för. :grin:
Normalt sätts ju ett djurförbud på de personerna som man omhändertar djur ifrån, så även om de köper nya djur så plockar man bort dem rätt så snabbt, om systemet fungerar.

Tyvärr sker det inte per automatik - har man fått djuren omhändertagna så utreds man i regel för att få djurförbud - men det betyder inte att man får det. Det krävs bl a risk för upprepning (om det inte har varit extrema fall - jag har dock ett par i min närhet som jag anser vara extrema, men LST ser det inte som givet att de för djurförbud).

Fast redigt så är det ju inte tyvärr, som athena skrev..
För att inte tala om alla djurförbud som det bryts mot.
Därför jag tycker det låter konstigt om någon som vanvårdat sina djur får en (kanske stor) summa pengar för det denne gjort.

Fast nu förutsätter du att personer som vanvårdar djur inte har ett sparkonto eller får lön. De kan ju vara miljonärer och köpa nya djur för vilka pengar som helst, inte bara de pengarna de får för de vanvårdade djuren som säljs.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästar har blivit akut omhändertagna av länsstyrelsen. Detta i samband med att hästägaren blev vräkt från sin gård i Värmland.
Svar
2
· Visningar
891
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen är nu till salu. Samtliga hästar har bra härstamning och är efter mycket bra...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar