Omhändertagande av myndigheter, vad gäller ?

Sv: Omhändertagande av myndigheter, vad gäller ?

Liten uppdatering:
Byråkratin har malt färdigt! Drygt 1år efter denna tråd så har människan nu belagts med djurförbud med vissa villkor. Inte helt det utfall jag hade velat ha men bättre än inget. :bow:

Vad bra!
Får jag fråga vad som hände med hästen? Fick du köpa tillbaka den?

H*n har tre veckor på sig att göra sig av med djuren, efter dess tas ny ställning. "tyvärr" fick h*n behålla två av sina hästar, har i dagsläget 3 st plus ett föl i magen, fölar när som helst, och vi vet inte vilka h*n väljer att behålla efter att de tre veckorna har gått och vilka som ryker. Några nervösa dagar återstår.

Vad gäller vid följande scenario?
1. Jag säljer en häst och i kontraktet skrivs att vid eventuell framtida försäljningen så ska jag som tidigare ägare ha första möjligheten att köpa tillbaka hästen.
För att klargöra. Den här paragrafen gäller!
Du ska alltså erbjudas att köpa tillbaka hästen innan den säljs till annan person. Summor, villkor etc är något ni bör ha kommit överens om vid den första affären.
Finns ingen vites/konsekvensklausul i avtalet kan det bli svårt att utkräva skadestånd el dyl ifall du inte får denna möjlighet. Men överenskommelsen i avtalet gäller alltså!

Ett råd kan vara att du ligger på och för den nuvarande ägaren visar ditt intresse att återköpa hästen. Under rådande omständigheter kan det hända att hästarna säljs kvickt.

LIA

Låter negativt!

Självklart är inte de flesta tjuvar, banditer och bedragare!

Däremot tycker jag för båda parters skull när det är djur inblandat att det är mycket viktigt att man avtalar noga så att båda parter är nöjda och vet vad som gäller.

En återköpsklausul gäller visst - det är ett avtal underskrivet mellan två parter. Däremot är det svårt att hävda vad som ska hända vid avtalsbrott om det inte är reglerat. Men i de flesta avtal står att avtalsbrott hanteras av allmän domstol - så då kan den förbigångna förra ägaren stämma den nya civilrättsligt, vilket är både dyrt, riskfyllt och komplicerat.

Bäst är att avtala vad som händer om just denna paragraf i avtalet inte följs.

Liten uppdatering:
Byråkratin har malt färdigt! Drygt 1år efter denna tråd så har människan nu belagts med djurförbud med vissa villkor. Inte helt det utfall jag hade velat ha men bättre än inget. :bow:

Dessvärre, (nu vet jag ju inte var bor eller hur snabbt saker & ting går där...) men liknade fall i mina hem trakter så fick en "man" 3 veckor på sig att göra sig av med djuren detta ngn gång under sommar/höst (minns inte exakt tidpunkt) hästarna omhändertogs INTE fören vid jul. :( Byråkratin är skit!!!

Sånt är förjävligt.
Ansvarig handläggare förklarade över telefon förra veckan att så fort de tre veckorna har gått så kommer dom att åka ut på ett oannonserat besök för att räkna in hur många som är kvar. Om antalet hästar (2) stämmer på fastigheten så skall det kunna uppvisas ägarbyte-papper, så att inte djurägaren försöker att gömma hästarna hos nån kompis en period.

Sen har jag personliga skäl att för all framtid bedriva en vendetta mot denna person som gjot oskyldiga djur så ont så jag kommer att ha stenkoll på gården och anmäla så fort det dyker upp en extra häst där. :devil:
(Nån jävla måtta får det vara på ren svenska)

Sen har jag personliga skäl att för all framtid bedriva en vendetta mot denna person som gjot oskyldiga djur så ont så jag kommer att ha stenkoll på gården och anmäla så fort det dyker upp en extra häst där.
Kommer du själv att må bra av det? I all framtid?

Två fel blir inte ett rätt.

LIA

Förmodligen.
Jag har aldrig sovit så gott som den natten när vi fick beskedet att det blev djurförbud.
Två fel blir inte rätt nej, men vem avgör vad som är rätt och vad som är fel?
Alltför många får ju djurförbud som sedan nonchaleras och så står dom där med djur iallafall efter x antal månader/år.

*Knapplån*

Kan inte folk bara vara glad att det finns folk som TS? Att det finns folk som hjälper till och bryr sig när djur blir misskötta? Jag trodde inte mina ögon när jag läste tråden.. Varför gnälla på att hon vill stötta djuren? Jag förstår verkligen inte. TS kommer hålla stenkoll på denne person som misskött sina djur, och jag skulle vilje ge en STOR eloge för det :bow: Djuren i hans ägo kommer må flertalet gånger bättre tack var dig!

*Knapplån*

Kan inte folk bara vara glad att det finns folk som TS? Att det finns folk som hjälper till och bryr sig när djur blir misskötta? Jag trodde inte mina ögon när jag läste tråden.. Varför gnälla på att hon vill stötta djuren? Jag förstår verkligen inte. TS kommer hålla stenkoll på denne person som misskött sina djur, och jag skulle vilje ge en STOR eloge för det :bow: Djuren i hans ägo kommer må flertalet gånger bättre tack var dig!

:bow::bow::bow:

Förmodligen.
Jag har aldrig sovit så gott som den natten när vi fick beskedet att det blev djurförbud.
Två fel blir inte rätt nej, men vem avgör vad som är rätt och vad som är fel?
Vad jag närmast tänkte på, var att du ska "bedriva en vendetta" mot personen. Vendetta= blodshämnd!
Att du håller koll och anmäler om så behövs är OK, men ordet vendetta innebär så mycket mer. "Förföljelse" kommer i tankarna, och då tycker jag att du gör fel.

LIA

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 983
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 613
Senast: Betsy
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett hyrköpsavtal på en häst. Jag har företag (uthyrare, säljare), "blivande köpare" är privatperson. Hon hyr hästen av mig för... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 980
Senast: MagicaDeHex
·
S
Ekonomi & Juridik Anonymt nick pga lite känslig fråga... Jag har en juridisk fundering, det är nämligen som så att när jag köpte min unghäst så hade... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
12 525
Senast: SummerBreeeze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?