Omhändertagande av myndigheter, vad gäller ?

K

Kakadu

Nytt ärende, nytt nick.

Vad gäller vid följande scenario?
1. Jag säljer en häst och i kontraktet skrivs att vid eventuell framtida försäljningen så ska jag som tidigare ägare ha första möjligheten att köpa tillbaka hästen.
2. En annan vinkel tar form och ägaren riskerar att hästen hamnar i kommunens/polisens ägo pga vanvård.

Blir vårt tidigare kontrakt då makulerat och hästen ges bort eller säljs på auktion till vem som helst istället?
Vem står som rättslig ägare till hästen efter att den fråntas den som vanskött den?
Vad händer med hästen efter att den hämtats ifrån gården?
Har jag någon möjlighet att få första chans att få tillbaka hästen då det stod i kontraktet mellan oss?

:(

Sv: Omhändertagande av myndigheter, vad gäller ?

Hej!
Kontakta Länsstyelsen i det län hästen finns i (gärna så snart som möjligt). Det är de som beslutar vad som ska hända med hästen. Jag tror inte att det är omöjligt att du kan få tillbaka den. Problemet för polis och Länsstyrelse är snarare vad de ska göra med hästen. Rör det sig om väldigt grov vanvård är det möjligt att hästen avlivas.

Fy, vilken tråkig historia! Hoppas det löser sig.

litet förtydligande...
det är Länsstyrelsen som bestämmer vad som ska hända med hästen om den omhändertas. Rör det sig om mindre brister i djurhållningen kan kommunens djurskyddsinspektör istället välja att skriva ett föreläggande med krav på vad ägaren ska åtgärda i sin djurhållning.

Det är redan gjort... det med föreläggandet.
Du har PM.

Beroende på hur akut det är så är det olika instanser som beslutar, beslut om omedelbart omhändertagande fattas av kommunen, ett beslut djurförbud fattas av länstyrelsen.
Kontakta polisen då de vet vad som händer med hästen, de är de som fysiskt omhändertar, oavsett vem som fattar beslutet. I vårt län skickas alla djur till speciella jourhem under tiden ev. utredning pågår eller om man väntar på att hitta nya ägare. Djurägaren kan ju överklaga t ex ett djurförbud och då ska det upp i länsrätten innan man får överlämna djur till annan ägare.

har jag förstått det rätt:
Polisen tar hand om hästen efter att kommunen tagit beslutet. Länsstyrelsen bestämmer därefter vad som ska hända med den och utfärdar eventuellt djurförbud?

Stämmer, med följande tillägg;
När polisen har omhändertagit hästen efter kommunens beslut fastställer först Länsstyrelsen omhändertagandet (dvs bestämmer om omhändertagandet ska gälla, om kommunen har fattat rätt beslut). När beslutet har fastställts beslutas vad som ska hända med hästen. Djurförbudsprövning sker alltid efter ett omhändertagande och för din delar spelar det ingen roll vad som händer i den frågan. För din del är det viktiga att beslutet fastställs. Får ägaren djurförbud får den inte ha djur (eller viss typ av djur) i framtiden.

Lånar tråd lite.
Vad gäller vid följande scenario?
1. Jag köper en häst och i kontraktet skrivs att vid eventuell framtida försäljningen så ska den tidigare ägaren ha första möjligheten att köpa tillbaka hästen.
2. 10år senare kan jag inte hitta den tidigare ägaren. Finns inte på sin gamla adress och hittar inget ny adress eller telefonnr.

Måste jag ha kvar hästen eller kan jag sälja den?

Senast ändrad:

Det har jag tyvärr ingen aning om...

Du kan sälja hästen. En sådan formulering i ett kontrakt är tandlös om det inte är kopplat ett vite till ett kontraktsbrott. Dessutom, kan du inte få tag på förra ägaren så är det inte rimligt att inte få sälja den till någon annan.

Såvitt jag har förstått gäller bara den där klausulen om man även i kontraktet angivit vad som händer om man bryter mot kontraktet.
Typ att om du inte säljer tillbaka till förra ägaren måste du betala vite på x antal kr.
Står det inte mer i kontraktet än det du skriver tror jag faktiskt att du kan bortse från det.
För att vara på säkra sidan kan du ju skicka ett rekommenderat brev till adressen som finns på kontraktet.
Spara kvittot och om förra ägaren skulle komma och bråka kan du bevisa att du försökt meddela att hästen skulle säljas.
Dessutom borde man alltid skriva att sådana återköpsklausuler ska gälla inom en maxtid, eller att förra ägaren ansvarar för att hästens nya ägare har aktuell adress.

Var det där menat att vara ironiskt mot mig så var det fruktansvärt onödigt, med tanke på det du skrev i Edit: "syftning".... :mad:
Jag förstår väl att en sådan mening i ett kontrakt inte är vattensäkert, men det ger ju mig en möjlighet iallafall att få tillbaka en häst vid försäljning eller hur ???

Nej nej! Det var jag som kopierade och då såg jag att det blev fel vinkel utifrån min fråga. Förlåt. Blev bara så exalterad när en sådanhär tråd dök upp. Har precis sålt en häst som vi hade skrivit så på i kontraktet och jag hittade inte den tidigare ägaren. Har gått och varit lite nervös. Men nu kanske jag inte behöver vara det. Det var inte meningen att kapa din tråd heller.....
Lycka till med din häst.

Ett sånt avtal är meningslöst- du kan inte begränsa köparens användning av varan när köpet väl gått igenom.

Alltså, når pengarna bytt hand så står det köparen fritt att göra vad sjutton denne vill med hästen, inkl. sälja den vidare till nån annan.

Tack! Jag är lite uppe limningen nu som du förstår och det såg i mina ögon ut som ren ironi, men då förstår jag.

Till er andra: Jag har sålt häst med sådant önskemål förut, och även om det inte innebär några förpliktelser så är det god ton som köpare att det accepteras och att det står där som en påminnelse. Och det har också fungerat i ett par tidigare fall av försäljning att köpare kontaktat mig.
Förr i tiden var en mans ord och handslag lika med en överenskommelse. Tragiskt nog lever vi i en värld idag där hederlighet inte längre förekommer och att man måste utgå ifrån att alla är tjuvar och banditer.
Att då åtminstonde kunna ha det skriftligt för att kunna uppvisa för någon - såväl privatperson som myndighet - att man har intresse utav hästen vid eventuell framtida konflikt, är för mig ett ganska enkelt sätt att påtala mitt intresse för hästen om omplacering skulle komma på tal.

Senast ändrad av en moderator:

Att då åtminstonde kunna ha det skriftligt för att kunna uppvisa för någon - såväl privatperson som myndighet - att man har intresse utav hästen vid eventuell framtida konflikt, är för mig ett ganska enkelt sätt att påtala mitt intresse för hästen om omplacering skulle komma på tal.
Dessa återköpsklausuler kan slå tillbaka också, många tänker bara från ett perspektiv då de skriver in detta i kontrakt.

Antag att du säljer en häst för 50 000:- med återköpsklausul. Hästen blir senare obrukbar/ointressant/vanvårdad av den nya ägaren. Några alternativ:

Köparen kommer till dig och säger att du kan få köpa tillbaka hästen till det ursprungliga priset annars går den till slakt. Hur gör du då?

Köparen kommer till dig och säger att h*n har för avsikt att sälja till en ökänd person som du aldrig själv skulle valt som köpare för priset 70 000:-. Hur gör du då.

Exemplen på möjligheter kan göras lång. Har du pengar att med kort varsel köpa tillbaka hästen? Har du plats för den här hästen i ditt stall eller måste du betala uppstallning? Har du sålt flera hästar så kan två eller flera komma med erbjudande om återköp, vilka ska du välja?

Du behöver inte överdriva.
Det enda jag sagt/skrivit är att jag vill bli tillfrågad om jag vill ha tillbaks hästen vid eventuell försäljning.
Jag har två alternativ, jag kan svara Ja eller Nej, simple as that.
Hur jag än sen väljer att välja och vad jag har för möjöigheter att ta tillbaka hästen är väl upp till mig att avgöra?

Och med tanke på att detta fallet innebär att det inte är ägaren som kommer att sälja hästen till mig utan att nångon annan hamnar som ägare efter omhändertagandet, så är det faktum heller inte särskilt intressant.

Tre av de fyra frågor som jag inledde tråden är fortfarande obesvarade och det är dom som är intressanta för mig i detta läget. Inget annat har någon betydelse.
Jag återkommer till tråden när jag får något som besvarar mina kvarstående frågor eller om jag får mer informtion kring vad som händer.
Tack.

Blir vårt tidigare kontrakt då makulerat och hästen ges bort eller säljs på auktion till vem som helst istället?
Vem står som rättslig ägare till hästen efter att den fråntas den som vanskött den?
Har jag någon möjlighet att få första chans att få tillbaka hästen då det stod i kontraktet mellan oss?

1. Det beror ju på om någon kommer att föra framkontraktet. Det är inte alls omöjligt att man frågar dig först om hästen ska säljas. Men vad jag vet brukar man inte sälja vanvårdade djur på regelrätta auktioner. Utan det brukar vara djur som mätts ut exekutivt av KF som auktioneras ut.
2. Den du sålde till står fortfarande som ägare och är fortfarande även ekonomiskt ansvarig för hästen. Vilket i förlängningen kan leda till utmätning om inte vederbörande betalar.
3. Precis som Elle1 skrev så kommer den till ett jourstall.
4. Du kan redan nu göra upp med ägaren om att köpa hästen om nu denna är villig att sälja. Hur det sedan ska till rent praktiskt med hästen får du sedan göra upp med myndigheterna. Lär bli för att bevisa att köper hästen för att ha den själv och inte för att "rädda" kvar den till ägaren. Och att du också har förmåga och möjlighet att ta hand om hästen så den blir bra igen.

Nytt ärende, nytt nick.

:(

Svar på de frågor som ej besvarats.
Kontraktet är ej giltigt-sålt är sålt.
Ägare är den som fråntas djuren tills ny ägare hittas- den gamla ägaren får betala ev. uppstallning på jourhemmet i väntan på ny ägare. Den gamla ägaren får dock ej ha någon kontakt med djuret på jourhemmet.
Ring polisen och be dem säga vilket jourhem hästen finns på- när fallet är avslutat och om den fd ägaren ej får tillbaka hästen så kan du stå som kandidat på jourhemmet till att få köpa hästen.

Tack så mycket Elle och Masse för svaren!
Vi har löpande kontakt med inspektören som har hand om ärendet och hon står på vår sida så det känns skönt.
Nu får vi hoppas att byråkratin inte tar allt för många månader...

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 980
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 612
Senast: Betsy
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett hyrköpsavtal på en häst. Jag har företag (uthyrare, säljare), "blivande köpare" är privatperson. Hon hyr hästen av mig för... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 980
Senast: MagicaDeHex
·
S
Ekonomi & Juridik Anonymt nick pga lite känslig fråga... Jag har en juridisk fundering, det är nämligen som så att när jag köpte min unghäst så hade... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
12 525
Senast: SummerBreeeze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka