Ömfottad?

_moa_

Trådstartare
Var ute och gick med min unghäst idag. Idag fick vi mycket på grus (vi brukar hålla oss till asfalt eller stigar i skogen annars). Efter ett tag börjar han halta en del. Vet sedan tidigare att han kan öma till på grus, men inte halta såhär. Lyfte på hovarna för att se om det satt fast en sten eller något. Inget sånt. Istället märkte jag att hela undersidan av hoven hade blivit vit och den liksom "grusade" sig. Pillade jag så lossnade det vita. Min andra shettis som går oskodd ser inte ut såhär efter att ha varit ute på grus.
Är han ömfotad så han behöver skor? Torr om hovarna? Vad gör jag nu?
Han ska användas som körhäst så han måste kunna gå på grus utan att ha ont.
 
Sv: Ömfottad?

Det kan nog vara så att han haltade p.g.a gruset, ja! Jag tror inte att han halttar med skor på sig, för det är ganska ovanligt, det är itne så många hästar som gör det.. Så du ska nog kunna fullfölja dina körplaner! :p
 
Sv: Ömfottad?

Jag har haft en häst som haltade med skor på sig;) Nä men det är jag inte så bekymrad över. Vill däremot inte sko honom alls egentligen. Inte ännu i alla fall, han är ju bara två år.
 
Sv: Ömfottad?

Undvik grus om hästen ömmar på det tills du ska sko den. Gå i kanten eller välj andra vägar.
 
Sv: Ömfottad?

Min häst var barfota häst förut. Men han ville inte gå på grus tillslut. Han började halta o gå i kanten istället. Jag tog ut hovis o han sa att hans hovar var väldigt tunna, så han satte på honom skor. Han blev jätte bra av det!!
OM jag var du skulle jag sätta på skor på en gång. Jag satte bara på fram för det var där han var tunnast o känsligast.
 
Sv: Ömfottad?

Iom att han är ung så skulle jag låta honom vara o bara gå på bete. o ge hovarna en chans att växa lite.
 
Sv: Ömfottad?

Så fort en häst ömmar av att vara barfota så ska den skos. Detta kallas att ta god hand om sina djur. Alternativt så får du låta hästen gå på endast mjukt underlag med det blir hopplöst i längden.
 
Sv: Ömfottad?

kenneth skrev:
Så fort en häst ömmar av att vara barfota så ska den skos. Detta kallas att ta god hand om sina djur. Alternativt så får du låta hästen gå på endast mjukt underlag med det blir hopplöst i längden.
Qué?
Om det var till mig så är du ute o cyklar.
Hästen är bara 2 år!
 
Sv: Ömfottad?

Nej det var inte till dig, det var till trådskaparen. Att hästen är två år har inget med saken att göra. En häst skos när den behöver skos och tvååringar är inget undantag.
 
Sv: Ömfottad?

Men om man skor honom nu när han är två kan inte det ha någon påverkan i hoven framöver? Det är därför jag tvekar. Hade det varit en äldre häst som ömmat så hade jag satt på skor direkt.
I värsta fall får han väl semester under sommaren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 001
Senast: MiniLi
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 667
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 519
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp