Ömfotade efter skoning

Glimris

Trådstartare
I förgår var hovslagaren här och skodde fyra hästar. Idag har två av dem puls och värme i hovarna, de två andra ingenting. Samma hovslagare som vi alltid har och han såg inget särskilt i hovarna när han verkade dem. Kan det vara en omställning i hoven nu när gräset börja växa? Det är två halvblod och ingen har haft fång tidigare. Om de blivit för mycket nerverkade , är det såna symtom då??

Sv: Ömfotade efter skoning

Tänkte först också det, men inte kan han väl missa på så många hovar, han har ju aldrig missat förr. De hade snösulor på innan , kan de har tryckt något? Försöker komma på vad som är fel, annars får han väl komma och sko om dem.

Så hästarna var inte halta före skoningen, dvs minutrarna före skorna åkte på, men efter så var de?
Om så är faller låter det som att det är nått som har med verkningen att göra. Kan va att han tagit lite väl mycket med hovkniven också.

Den ena hästen är halt höger fram men har puls och värme i de andra, den andra hästen har puls och värme i båda fram men är inte halt. Så om de är hårt verkade, borde det gå över relativt snart eller ?? men det är ändå mysko, eftersom det aldrig hänt innan.

Låter lite konstigt faktiskt. Du kan ju avvakta ett par dagar och se om det blir bättre. Blir det inte det så tillkalla vet/hovslagare.

vänta inte- ring ut hovslagaren direkt.

Kan mycket möjligt vara snösulorna som nu är borttagna. Det kan bli ganska mjukt i sulan där dem suttit och hästarna kanske helt enkelt är sulömma. Kontakta din hovslagare, Han kan titta så skon inte ligger an mot sulan och trycker.
Finns ju också en chans att det är sömtryck.

Jo, hovslagaren kom dan efter och lade om skon på den halta hoven. En söm tryckte troligtvis. Trots det hade hon puls på alla fyra men det var kanske snösulorna då, men först idag är hon helt återställd. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur