Ömfotad ponny

C

Catthhh

Imorgon kommer hovis o ev ska våran b-ponny skos då hon är ömfotad.
hon har under sina 3 år hos oss gått barfota o var även oskodd när hon kom hit.
Just nu rids hon ca fem dagar i veckan två i paddock o resten ut o då hon är i kondition o ska tävlas under våren så behöver hon ju sin motion o trivs bäst när det växlar dvs träning o bus i skogen.
Men för att komma upp i skogen så måste man rida på dessa i nuläget stenhårda steniga grusvägar.
Är det någon som haft barfota häst o behövt skos av samma anledning?
Finns det någon nackdel?
Kan man låta henne gå utan skor på betet?
Någon nackdel att sko bara på fram?
Jätte tacksam för råd!

Sv: Ömfotad ponny

Jag har haft mina hästar framskodda utan problem. Sedan är det inte säkert att det hjälper att bara sko henne fram. Det beror nog lite på ryttarens tyngd och på vägarna. Hos oss är grusvägarna ganska hårda just nu men det ändrar sig hela tiden. Om ni kan rida även i skogen blir det ju lättare. Alternativet kan ju vara att leda hästen på de jobbiga bitarna.

Ponnyn är en ponny av welshtyp dottern är 10 år o normalstor/vikt.
Kruxet är ju som sagt var att grusvägarna är enda sättet att ta sej upp till skogsvägarna.
Tack för ditt svar.

Ska ni kunna träna och tävla ponnyn utan att riskera ömfotad häst med muskelspänningar som följd bör ni sko den.Naturligtvis kan den gå barfota på bete och när slitaget är mindre än vad det är idag.

Min ponny blev pltsligt ömfotad... han hade inpackningar i alla fötter, fick byta hovslagare. nu ett år senare är han som ny men med bommul i hålen som håller på at växa ner.

vi har vår shettis sommarskodd just pga grusvägarna. det är inga problem med omställningen när man tar av skorna. vi ser bara till att rida på lite mjukare underlag första dagarna efter varje verkning för säkerhetsskull.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka