Ömfotad efter fång

J

javill

Vad göra?

Vår shettis har tidigare i år haft fång. Han har också blivit behandlad mot erlichios. Han är nu pigg igen men, ömfotad. Han har röntgats och hade en mkt lindrig rotation vä fram. Sulan är tjock och hovslagaren har verkat till hoven efter röntgenbilderna. Tanken har nu varit att han ska sättas igång så smått igen. Han har skor fram.

Han har varit lite ömfotad och har själv fått välja var han ska gå när han leds till och från hagen och då vill han gärna gå på gräs. Nu har vi stenhård frusen barmark här och han går myycket försiktigt och det är helt klart obehagligt för honom. Nu väntar vi med igångsättning men, finns det något man kan göra för honom? Brukar hästar vara ömma länge efter ett fånganfall?
Han står inne på nätterna nu men, det medför att han hakar något på morgonen (patellaupphakning) kan det göra så att han verkar öm i hovarna? (När han går på lösdrift, hakar han inte men, har inte möjlighet att ha honom så just nu.)

Någon som har erfarenhet av detta? Enligt vet, så skulle han må bra av att röra på sig men, det verkar vara lite dålig timing med det hårda underlaget. :(

Sv: Ömfotad efter fång

Är det länge sen han blev verkad efter röntgenbilderna? Man förändrar ju hovvinkeln litegrann då - förvisso tillbaka till det som är korrekt, men man går ju ifrån den vinkel som varit innan detta - och det kan faktiskt göra att de blir lite allmänt ömma en period.
Sen är nog min erfarenhet att de an vara lite extra ömma efter fången en period efter att smärtan egentligen är borta. Fast inte i flera månader kanske...

Och tredje aspekten - var han ömfotad innan han fick fång? Det finns ju även en chans att det inte alls har med fången att göra...

Patellaupphakning ska nog inte ha något samband med att han verkar ömfotad.

Han var verkad och skodd (fram) ganska nyligen när hovarna röntgades och hovslagaren i H-borg tyckte att han kunde gå så tills nästa gång hovslagaren var inbokad. Jag tycker nog att han är lite mer ömfotad efter hovslagaren var här för en drygt två veckor sen. Det är ju i och för sig fruset ute nu men, det har det ju inte varit hela den tiden. Så kanske är det som du säger att även om hovarna verkas rätt nu så känns det lite obehagligt.

Han gick barfota innan han fick fång och reds ett par gånger i veckan då men, jag upplevde honom inte som ömfotad då.

Vad tror du om att skritta honom i sakta mak när inte marken är frusen i månlandskapsform längre? Har en dotter som längtar efter att få rida honom igen. Innan det frös på var vi ute på en 15 min. skrittur och det gick bra. Pållen verkade gilla det och fick själv välja var han skulle gå. Är ju rädd att han ska ha ont men, det känns samtidigt som om han behöver röra på sig lite mer igen.

Min häst som också har haft fång blir ömfotad varje gång han skos. Det verkar som om hovarna är känsligare överlag på en fånghäst. Så även med frusen mark, det tar ett tag innan dom vänjer sig vid att det är hårt.

Lilla barnets vikt på ryggen gör nog varken till eller från.
Det råd jag fått är att OM de inte blir sämre så mår de bara bra av att röra sig, såväl i det akuta skedet som under läkningstiden. Motionen ökar ju genomblödningen och påskyndar därmed läkningen litegrann.

Kan det vara så att han får blödningar i sulan när det är väldigt knaggligt ute i hagen? Ungefär som när de trampar på en hård sten och blir tillfälligt halta under ett ridpass. Kanske han skulle må bäst av sulor under den här perioden? Hör med din hovslagare vad han rekommenderar.

Hovslagaren ville inte lägga på sulor. Nu har vi plusgrader igen så det är inte lika knaggligt och hårt ute längre. Det är bra för han rör sig mer i hagen per automatik då. Får se om det blir likadant om/när det fryser på igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 625
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 857
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 443
Senast: mackan
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka