Hej Masse! Du är ju gammal i gemet. Om du tar in hästar har du koll på ungefär vilken ordning du tar dom för att det ska bli lugnt eller hur? Och den du låter vara ute sist är den som är minst risk att den jagar upp sig (om du måste ta de sista själv). Vet man inte av erfarenhet frågar man om man är osäker på den instruktion man fått eller hur? I just detta fallet handlade det dock inte om att ta en häst och sedan en utan om att lämna en annan ute själv när alla andra fått gå in och ignorera att den sprang som en tokig.
Nu var "cirkusen" som du kallar det igång för att hon tog båda in i stallgången och började mecka runt med boxdörrar vilket som sagt INTE funkar.
Japp, den stod med gips och andra skydd och veterinären bedömer att hovväggen är tveksam att hållas för ridning. Det var avtrampat på utsidan bak så det kan enligt veterinär inte vara hästen själv som gjort. Nu ska hästen ifråga som tur är inte ridas mer så den biten är inte hela världen. Och ja just det. Detta med "slarvet med visitering/koll" är en av de saker jag skrev i första inlägget. Det oroar mig mycket när jag lägger ihop allt knas hen gör. Jag påstår inte att jag känner igenom alla hästarna när jag tar in men jag kollar så det inte är sår och att alla skor sitter på och kontaktar ägaren om ngt är knas
Hej Masse! Du är ju gammal i gemet. Om du tar in hästar har du koll på ungefär vilken ordning du tar dom för att det ska bli lugnt eller hur? Och den du låter vara ute sist är den som är minst risk att den jagar upp sig (om du måste ta de sista själv). Vet man inte av erfarenhet frågar man om man är osäker på den instruktion man fått eller hur? I just detta fallet handlade det dock inte om att ta en häst och sedan en utan om att lämna en annan ute själv när alla andra fått gå in och ignorera att den sprang som en tokig.
Nu var "cirkusen" som du kallar det igång för att hon tog båda in i stallgången och började mecka runt med boxdörrar vilket som sagt INTE funkar.
Japp, den stod med gips och andra skydd och veterinären bedömer att hovväggen är tveksam att hållas för ridning. Det var avtrampat på utsidan bak så det kan enligt veterinär inte vara hästen själv som gjort. Nu ska hästen ifråga som tur är inte ridas mer så den biten är inte hela världen. Och ja just det. Detta med "slarvet med visitering/koll" är en av de saker jag skrev i första inlägget. Det oroar mig mycket när jag lägger ihop allt knas hen gör. Jag påstår inte att jag känner igenom alla hästarna när jag tar in men jag kollar så det inte är sår och att alla skor sitter på och kontaktar ägaren om ngt är knas.
Näpp. Hen är väldigt social. Jag (och övriga i stallet) har bara åsikter/oro över hens hästtänk. Och förväntar mig att hen tar ansvar och TÄNKER i situationer som uppstår vilket hittills fungerar sådär...
Man kan inte förutsätta att andra tänker på samma sätt som en själv eller att dom kommer fatta samma beslut som en själv.
Jag har stått i stall där man inte har rutin på att kolla över hästarna likväl som jag stått i stall som har det.
När jag fick nya inackorderingar i stallet så fick dom alltid en lista på vad man gör och i vilken ordning. Dessutom var jag alltid personligen med vid deras första in/utsläpp och visade hur man gjorde.
Även när det var så få hästar som 4 stycken i stallet så var introduktionen lika grundlig.
Som ny är det lätt att göra fel.