Ombetäckning eller inte?

Warfang

Trådstartare
Jag har ett sto som fölar sent i år, i början på juni, vi började seminera vid påsk men en infektion drog ut på allt... Jag står i valet och kvalet om jag ska betäcka eller vänta tills nästa år och börja tidigt... Funderar på att i så fall betäcka i fölbrunsten, men tycker det känns trist att transportera en så ung fölis... Vågar dessutom inte ta någon dyr hingst då jag knappt har ens en brunst på mig, så hingstvalen tunnas ju ut minst sagt. Då får vi bara en fölis nästa år vilket inte känns roligt heller.

Behöver lite pepp känner jag... :(
 
Jag är i exakt samma läge som dig.

Mitt ena sto ska också föla i början av juni, hon brukar gå minst 337 dagar så jag räknar med nån vecka in i juni. Jag kommer att ta henne till station och kolla hur hon ser ut på fölbrunsten, ser det ok ut så seminerar jag då. Dessutom vet jag att hon är blixtsnabb så mitt dilemma är om jag kommer hinna få hem den hingst jag vill ha. Alternativ två (som jag gjorde ett annat år när hon fölade sent och jag missade fölbrunst) är att vänta 5 dagar och sen spruta igång och seminera på den brunsten - man "tjänar" ungefär 10 dagar på det, mitt sto gick ändå över extra mycket så i slutänden tjänade jag ingenting
 
Jag har ett ännu klurigare läge: utöver att mitt sto fölar sent (beräknad till 18 juni), så hade jag tänkt sälja henne sen, men jag vet inte riktigt vad som är smartast - lägga ut henne redan nu, direkt efter fölningen eller låta henne vara i år och sälja henne inför nästa års betäckningssäsong? Jag skulle vilja stå som uppfödare/ägare till årets föl, för det ska jag behålla. Om man betäcker henne i år, ska jag göra det också sedan sälja henne dräktig (och hoppas på att det finns någon annan som gillar den hingst jag väljer) eller hoppas på att en affär går fort, så köparen hinner betäcka? *mkt villrådig*
 
Jag har ett ännu klurigare läge: utöver att mitt sto fölar sent (beräknad till 18 juni), så hade jag tänkt sälja henne sen, men jag vet inte riktigt vad som är smartast - lägga ut henne redan nu, direkt efter fölningen eller låta henne vara i år och sälja henne inför nästa års betäckningssäsong? Jag skulle vilja stå som uppfödare/ägare till årets föl, för det ska jag behålla. Om man betäcker henne i år, ska jag göra det också sedan sälja henne dräktig (och hoppas på att det finns någon annan som gillar den hingst jag väljer) eller hoppas på att en affär går fort, så köparen hinner betäcka? *mkt villrådig*

Jag hade försökt sälja nu med reservationen att du ska ha årets föl samt alla villkor runt det - sen får de göra som de vill med betäckning detta år, just för att som köpare få välja hingst
 
Jag hade försökt sälja nu med reservationen att du ska ha årets föl samt alla villkor runt det - sen får de göra som de vill med betäckning detta år, just för att som köpare få välja hingst
Ja, man kan ju alltid lägga ut annons, blir hon såld så blir hon, annars får jag göra nytt försök till hösten/vintern.
 
Är början på juni verkligen så himla sent?
Det beror väl på. :) Fölar stoet på beräknad datum och man kan betäcka igen på fölbrunsten och det dessutom fäster på första försöket, är det väl inte så sent. Drar det ut på tiden, det kanske finns en infektion så det inte fäster och man måste vänta, så springer tiden fort iväg.
 
Jag tycker det. Man har max 2 brunster på sig (förutom fölbrunsten) och det tycker jag är lite om stoet krånglar

Tre brunster har man på sig, normalt sett, om man inte räknar med fölbrunsten. Det är ändå ungefär vad de flesta brukar ge sina ston... Jag tycker inte det är sent.
 
Tre brunster har man på sig, normalt sett, om man inte räknar med fölbrunsten. Det är ändå ungefär vad de flesta brukar ge sina ston... Jag tycker inte det är sent.

Så ofta brunstar inte mitt sto O_o
Fölar hon i början av juni har jag början av juli och början av augusti på mig. När jag dessutom vet att hon vid två tillfällen blivit dräktig på första men resorberat och därefter behövt två brunster för att bli dräktig så blir det sent i allafall för mitt sto. Har man ett sto som inte krånglar så är det inte sent och det skrev jag också
 
Så ofta brunstar inte mitt sto O_o
Fölar hon i början av juni har jag början av juli och början av augusti på mig. När jag dessutom vet att hon vid två tillfällen blivit dräktig på första men resorberat och därefter behövt två brunster för att bli dräktig så blir det sent i allafall för mitt sto. Har man ett sto som inte krånglar så är det inte sent och det skrev jag också

Jag vill nog påstå att 99,5% av alla ston släpper ägg med 21 dygns mellanrum. Säsongen pågår för de flesta av hingstarna till 15/8, några hela augusti.
 
Jag vill nog påstå att 99,5% av alla ston släpper ägg med 21 dygns mellanrum. Säsongen pågår för de flesta av hingstarna till 15/8, några hela augusti.

Jag vill nog påstå att det är sent att påbörja säsongen i början av juli ;)
Jag vill också påstå att jag inte vill ha flera föl i juli för då blir det ännu sämre med tid till nästa år.
 
Jag vill nog påstå att det är sent att påbörja säsongen i början av juli ;)
Jag vill också påstå att jag inte vill ha flera föl i juli för då blir det ännu sämre med tid till nästa år.

Ja det är sent om man har ett tomt sto. Med ett sto med föl vid sidan är det inte alls konstigt eller ovanligt. Mycket mer ovanligt att de inte tar sig på tre försök.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 346
Senast: Görel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp