om ponnysar

lovehorses

Trådstartare
har ponnysar lättare att få fång när de äter gräs?
Det är en mini shettis. Jag har hört att ponnyn har lättare att få det.
 
Hej!
Jag är inte säker, men det är en större risk för ponnyer att få det om de äter gräs än vad det är för stora hästar. Men fång kan framträda på många andra sätt också.
 
Men är det verkligen så?

Tyckte mig läsa här för ett tag sedan att det var vanligast att halvblod fick fång...

HALLÅ! Fångexperterna?? :cool:
 
Enligt efter vad jag har hört så handlar de mycket om hur pass nogrrant man vant pållen vid gräset och sen hurvida den motioneras eller inte, sen får man ju se till hur kraftigt betet är också.
Har själv en shetlandshingst som går på "ponnybete" under dagarna & står inne på natten (har haft 5veckor på sig att vänja sig ordentligt), han motioneras 4-5dagar i veckan.

Men de finns många råd & rön va de gäller ponnysar & fång
 
Det sägs ju att ponnysar lättare får fång än stora hästar. Min shettis har gått på bete med mina araber o aldrig haft fång, medans ena araben fick det för 2 veckor sedan.
Enligt min vet. så har det varit väldigt många som fått fång på sina stora hästar iår, han har aldrig varit med om så många stora som fått fång. Hans teori var att det var varmt i april o bra växt i hagarna, folk släppte på bete tidigt o så kom frosten o så åt hästarna av frostgräset som i sin tur orsakade fånget. Han hade behandlat många fånghästar just i samband med att det varit frost på natten. Vi hade en frostnatt (lörd-sönd) för 2 veckor sedan o på måndag morgon hittade jag min pålla i hagen med fång. Om nu hans teori stämmer vet jag inte men det skulle ju kunna vara så.
 
det är helt rätt att det är frosten som gör det. i år har det varit extra mycket frost på nätterna och detta gör att ett sockerämne i grästet bildas. detta bildas för att skydda gräset mot frosten. i sin tur blir våra hästar sjuka. även protein kan ha sin del i det. ett tips till alla hästägare: ta det lungt med socker och protein dvs betfor!!! betfor i kombination med frost gräs kan vara livsfarligt då det innehåller mycket socker!

//Malin
 
Hej Malin och välkommen till Buke! :D

Du har nog fått några saker om bakfoten.

Som du skriver så är socker i gräset som kan orsaka fång, men detta socker är en speciell typ av socker kallad fruktan (från familjen av oligosackarider).
Fruktan består av en long kedja med sockermolekyler som är svårsmälta för hästar.
Betfor däremot innehåller sackaros som är ”vanlig” socker och är relativt lättsmält för de flesta hästar.
Betfor innehåller även massa nyttiga fibrer och kan därför med fördel ges till fånghästar (inte de som har rubbningar i ämnesomsättning).

Ingen har lyckats bevisa att det finns en koppling mellan fång och protein.
 
Instämmer. Fruktanet är osmältbart i tunntarmen på häst vilket innebär att även måttliga mängder fruktan går till grovtarmen där den "matar" mjölksyrabildande bakterier, sänker pH o dräper kolibaketerier o därmed frisätter toxiner(obs denna modellen är inte heller helt bevisad men man kan framkalla fång med fruktan). även stärkelse ger fång men då måste man ge så stora mängder att tunntarmen inte kan ta upp allt utan en rejäl mängd slipper förbi ner till grovtarmen o där ger samma effekt som fruktaner.
PL
 
Jo men stärkelse överintag ger koliksymptom och diaree, det gör inte fruktan överintag.
Fruktan överintag ger alltså inga lättupptäckta symptom.
Det är bevisat att inulin ger fång och den används för att framkalla fång i kliniska studier, gramanin (vanligast fruktan i vall) är deremot inte testad.
:D -en som gör sitt bästa för att hänga med i fruktan svängarna-
 
Riktigt, men i praktiken får man ofta inte vare sig kolik eller diarre på hästar som får fång pga för mycket stärkelse. Man får nog säga att det här med fruktaner är en teori än så länge.
PL
 
Bara för att vara lite X-tydlig så att ingen missuppfattar:
Fruktan i gräset orsakar fång = teori (en riktigt bra men ej bevisad till 100% än)
Fruktan (flertal kg inulin) orsakar fång = bevisad fakta (Källor som Pollit, Hood, Wattle, Hinckley borde räcka som ref.)
 
dom får lättare fång, eftersom att dom är lite mer "kräs" magade än hästar, och man bör därför även ge en ponny mindre proteiner än en häst i regel.
å angående ponnysar som ska ut på bete så e det änu viktigare att man vänjer in dom på betet sakta än vad det är med hästar.
 
Men vad är det då som gör att vissa hästar har lätt att få fång medan andra aldrig drabbas av det?
Har vissa hästar lättare att "ta hand om" Fruktan, eller hur hänger det ihop?
 
Det är det som är stora frågan!
Alla hästar reagerar vid både fruktan och stärkelse och har samma kliniska symptom. Men vissa utvecklar fång och andra inte. Det är därför man misstänker att det måste finnas en dold faktor.
När man väl hittar den kommer man att kunna förutse vilka hästar som kan få fång och förebygga det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp